Inlägg från: Hubba |Visa alla inlägg
  • Hubba

AKUT!!! Behövs pass till Österrike?

Ja! Du behöver pass...

• Hubba

Varför måste du skaffa ett tillfälligt pass?

Sobeit skrev 2009-06-14 18:48:42 följande:
    Kan ju tillägga att hela familjen behöver nya pass och jag får dessutom skaffa ett tillfälligt pass inför resan så du är inte den enda som måste fixa ett pass pronto.
  • Hubba

Om du inte har pass så måste du ha ett internationellt körkort...

• Hubba

Nej för det visar inte vilken nationalitet du har utan det visar bara att du har ett svenskt körkort...

• Hubba

Fast det kostar 1000:- för det tillfälliga...

allehanda skrev 2009-06-14 19:16:40 följande:
    Enligt polisen som utfärdar pass så skall man ha pass eller ett ID-kort utfärdat av polisen(kostnaden är densamma).
  • Hubba

Jag jobbar i incheckningen på Landvetter och kan säga att det är väldigt vanligt att folk vill åka på sitt vanliga körkort... De är inte många som har koll på skillnaden mellan Eu och Schengen... + att det trots allt finns länder som är med i Schengen men som ändå kräver pass...

• Hubba

Men det blir billigare att göra ett "vanligt" pass i ditt gamla namn och sedan längre fram göra ett nytt i det nya namneet...

Sobeit skrev 2009-06-14 20:26:54 följande:
    Räknar inte med att hinna få ett riktigt pass sedan namnändringen gått igenom efter bröllopet. Vår resa går 3 veckor efter bröllopet, månadsskifett juli/augisti. Så då skaffar jag ett tillfälligt pass och ordnar ett ordentligt senare under året. =)
  • Hubba

Det är inga problem eftersom resan är bokad i ditt gamla namn och det är det gamla namnet som står i passet...
    Och det är det namnet som dyker i upp i incheckningen... vi får inte de uppdaterade namnen i datorn...

Sobeit skrev 2009-06-14 21:19:52 följande:
    Men vad händer när vi ska åka hem och namnändringen verkligen gått igenom i alla system. Kan jag inte få problem då i o m att det är ett annat efternamn i systemet än i passet?
Svar på tråden AKUT!!! Behövs pass till Österrike?