Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Spartips nån?

Ni som sparar ihop till ert bröllop. Har ni några bra spartips att dela med er av? Alltså inte hur man minskar kostnaderan för bröllopet utan tips på ställen i vardagsekonomin där man kan göra lite besparingar för att sätta in på bröllopskontot.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Spartips nån?
  • BlomAnna
    Pumpkin skrev 2009-06-15 10:08:23 följande:
    Ja är det någonting jag har förstått kostar mycket pengar för folk så är det mat - familjer som lägger 5-6000kr fast de bara är 3-4 personer.Vi är två vuxna och två katter och handlar mat, hygien, städ, kattmat och kattsand för 2500kr/månad. Och då äter vi vad vi vill, när vi vill. Ofta ekologiskt och/eller närproducerat, aldrig lågprismärken och ofta kött, kyckling och fisk. Så det behöver inte kosta mycket liksom. Planering är A och O.(Nu säger jag inte att ni handlar mat för en massa pengar, för det vet jag ju inte)
    Vi är relativt duktiga på att planera matinköpen men senaste tiden har vi handlat för ca 3000-3500/månad och jag förstår inte hur...vi brukar ligga runt 200-2500/månad

Vad är din hemlighet att klara er matbudget?

Vi handlar nästan alltid på ICA Maxi är tex willys billigare?
  • BlomAnna
    passionsblomman skrev 2009-06-15 10:37:36 följande:
    Matlådor!Laga all mat själva efter planerade inköp och ta med matlådor! En ute-lunch kostar 65-80 kr/dag på två personer bir det väldigt mycket pengaratt spara på att ta med hemifrån.Skippa prenumerationer och att köpa tidningar.Fundera över om det du står och tänker köpa är ett behov elle bara en impuls. Om svaret är impuls, så köp den inte.Köp inte kaffe ute på stan. Rök inte. Hoppa över tuggummi, godis och andra onödiga saker
    jätte bra tips...

jag har matlådor men sambon äter ofta ute, kanske kan säga åt honom att låta bli

Tidningar och prenumerationer förekommer aldrig i vårt hushåll inte rökning eller snusning heller (som tur är, det är äckligt dyrt och enbart äckligt med för den delen) Godis äter inte jag men sambon ibland, dock väldigt sällan och i liten mängd...tuggummi däremot är jag beroende av mer eller mindre...

Det där med att överväga beslutet om att köpa något eller inte ska jag verkligen ta till mig. Tror jag handlar för mycket på impuls. Inte över våra tillgångar eller så men ändå dumt ju...
  • BlomAnna
    Pumpkin skrev 2009-06-15 10:35:22 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad min hemlighet är. Vi handlar allt på ICA Maxi, förutom någon mjölk då och då på ICA Nära här i närheten av vår lägenhet. Kanske är hemligheten att jag alltid går igenom reklambladet när jag planerar inköpen och att vi köper på oss saker när det är billigt (kött, köttfärs, gräddprodukter osv). Sen försöker jag alltid se till att vi verkligen använder upp det vi har handlat, så köper jag något som inte går åt till en rätt, så ser jag till att göra en till rätt som innehåller den produkten.För oss känns det inte som att vi har en "matbudget att klara". Vi lever som vanligt och lider verkligen inte av att "bara" lägga 2500kr. Även när vi "shoppat loss" någon månad så har vi klarat 3000-gränsen, så jag förstår faktiskt inte hur folk gör när de handlar mat för 6000kr/månad.
    Då kanske vi iaf är påväg åt rätt håll, det får bli lite skärpning helt enkelt...särskilt med att använda allt man köper och att planera där efter...Tyvärr har jag inte tillgång till reklambladen...(miljömupp som man är )
  • BlomAnna
    wiii skrev 2009-06-15 10:45:26 följande:
    att storhandla på willys tjänar vi mycket på, men det ska inte vara willys hemma, då kan man lika gärna handla på ica.
    Är Willys mycket billigare än tex ICA Maxi då? Finns samma utbud?
    Är tyvärr lite anti Willys tycker det är så skitigt och lagerlokal aktigt...men det är nog bara jag
  • BlomAnna
    Pumpkin skrev 2009-06-15 10:53:09 följande:
    Kan säga att här är inte Willys billigare än ICA Maxi, så det beror nog på var man bor. Kolla www.matkompassen.se så får du ett hum om hur det ser ut där du bor
    Tack vilket superbra tips, tyvärr var det inte så bra uppdtaterat i min stad men ger ju ändå ett bra hum Tack
  • BlomAnna
    kullaberg skrev 2009-06-15 14:16:19 följande:
    En sak som jag och min m2b gör är att när vi har betalt räkningarna (inkl 2500 kr till ICA-kortet som vi köper all mat på) så lägger vi pengar i vår veckobudget; 700 kr i veckan x 4. Resten av pengarna sätter vi in på sparkontot. Sen får man klara sig på de 700 kr / vecka (till kläder, fika etc). Jag hade aldrig gjort så här innan men förändrad jobbsituation tvingade mig till det. Och man klarar sig förvånansvärt bra på 700 kr/vecka! (Matlådor är dock ett måste, max en lunch ute per vecka). Och det som är bra är att man ser exakt hur mycket man gör av med och hur mycket man har kvar. Handlar man ofta på kort är det lätt att man tappar kontrollen.
    Låter verkligen jätte smart...lite som lyxfällans tänk...
    (menar inte att ni skulle vara i någon lyxfälla) Kanoners ju
  • BlomAnna
    kermit100 skrev 2009-06-15 14:53:29 följande:
    Klart att det löser sig. Och har man inget att spara av så har man inte. Det går ju inte och leva på luft utblandat med vatten.
    men det vore himla bra om det gick
  • BlomAnna
    AlaM skrev 2009-06-15 15:10:41 följande:
    Fundera över vad ni har för fasta kostnader och vad ni tycker är rimligt att lägga på mat. Utöver det finns det inga måsten och ni kan spara så mycket ni vill. Bortsett från underkläder så brukar ju vanliga kläder hålla i minst 2 år och fika och alkohol känns jag som väldigt onödiga utgifter om man har det lite knapert. Trodde själv aldrig att jag skulle kunna spara ihop till ett bröllop som heltidsstudent men det visade sig att efter räkningar på 4000 kr och mat på 800 kr kunde jag lägga undan 2000/mån så sen förlovningen har jag redan fått ihop 11 000 (hittat lite extra att skrapa ifrån då och då). Så visst går det!!
    Ja det går absolut! Alltid bra att få lite tips om vart man kan strypa lite kostnader dock
  • BlomAnna
    kermit100 skrev 2009-06-15 15:05:32 följande:
    Ja och då skulle ju de extra kilon man har försvinna på kuppen. Men luft utblandat med vatten åt folket!!!!!!!!
    Absolut!! Det är verkligen en vinn vinna situation...kunde sen bilen gå på luft och lite vatten så skulle det vara ännu bättre
Svar på tråden Spartips nån?