• Pumpkin

Spartips nån?

Ja är det någonting jag har förstått kostar mycket pengar för folk så är det mat - familjer som lägger 5-6000kr fast de bara är 3-4 personer.

Vi är två vuxna och två katter och handlar mat, hygien, städ, kattmat och kattsand för 2500kr/månad. Och då äter vi vad vi vill, när vi vill. Ofta ekologiskt och/eller närproducerat, aldrig lågprismärken och ofta kött, kyckling och fisk. Så det behöver inte kosta mycket liksom. Planering är A och O.

(Nu säger jag inte att ni handlar mat för en massa pengar, för det vet jag ju inte)

• Pumpkin

En budget över hela ekonomin är för övrigt ingen dum idé. Räkna ut vad ni snittar på i räkningar varje månad och lägg undan så mycket pengar till ett räkningskonto varje månad. Se sedan till att föra över sparpengarna till sparkontot INNAN ni börjar shoppa annat, på det sättet blir sparandet av och ni vet vad ni har att röra er med varje månad.

• Pumpkin

Jag vet faktiskt inte vad min hemlighet är. Vi handlar allt på ICA Maxi, förutom någon mjölk då och då på ICA Nära här i närheten av vår lägenhet. Kanske är hemligheten att jag alltid går igenom reklambladet när jag planerar inköpen och att vi köper på oss saker när det är billigt (kött, köttfärs, gräddprodukter osv). Sen försöker jag alltid se till att vi verkligen använder upp det vi har handlat, så köper jag något som inte går åt till en rätt, så ser jag till att göra en till rätt som innehåller den produkten.

För oss känns det inte som att vi har en "matbudget att klara". Vi lever som vanligt och lider verkligen inte av att "bara" lägga 2500kr. Även när vi "shoppat loss" någon månad så har vi klarat 3000-gränsen, så jag förstår faktiskt inte hur folk gör när de handlar mat för 6000kr/månad.

BlomAnna skrev 2009-06-15 10:26:46 följande:
    Vi är relativt duktiga på att planera matinköpen men senaste tiden har vi handlat för ca 3000-3500/månad och jag förstår inte hur...vi brukar ligga runt 200-2500/månadVad är din hemlighet att klara er matbudget? Vi handlar nästan alltid på ICA Maxi är tex willys billigare?
  • Pumpkin
    didis skrev 2009-06-15 10:45:37 följande:
    Inget svårt alls! Jag har ärligt talat ingen aning om vår matbudget längre men 6000 är inget svårt att komma upp i! Nu har vi medvetet tagit beslutet att nästan enbart handla i vår lokala Konsumbutik för att gynna dem och dessutom köpa ekologiskt när det finns. Då har jag itne heller räknat med all hämtmat o restaurangbesök (matlåda har jag alltid haft eftersom jag bara vill ha 30 min lunch).Bjuder man sedan hem gäster en helg är det inte svårt att handla mat o dryck för 1000 kr, det drar lätt iväg.Åter till TS:resor kan det också finnas sparmån på, cykla oftare, billiga bussresor till släkten etc.
    Nej, det är säkert inte svårt Speciellt inte om man handlar i en lokal Konsum-butik. Men vi har inte lyckats med det Inte ens under december, då det blir mycket mat och mycket gäster, kommer vi upp i mer än 3000-3500kr. Men vår matbudget inkluderar varken alkoholhaltig dryck eller hämtmat/restaurangbesök i och för sig.
  • Pumpkin
    BlomAnna skrev 2009-06-15 10:49:05 följande:
    Då kanske vi iaf är påväg åt rätt håll, det får bli lite skärpning helt enkelt...särskilt med att använda allt man köper och att planera där efter...Tyvärr har jag inte tillgång till reklambladen...(miljömupp som man är )

Jag är också miljömupp, därför går jag in på vår butiks hemsida och laddar ner det där

• Pumpkin
    BlomAnna skrev 2009-06-15 10:51:26 följande:
    Är Willys mycket billigare än tex ICA Maxi då? Finns samma utbud? Är tyvärr lite anti Willys tycker det är så skitigt och lagerlokal aktigt...men det är nog bara jag
    Kan säga att här är inte Willys billigare än ICA Maxi, så det beror nog på var man bor. Kolla www.matkompassen.se så får du ett hum om hur det ser ut där du bor
  • Pumpkin

Sen beror det ju naturligtvis på vad man är beredd att offra också. Vi var överens om att vi skulle spara så mycket som möjligt till bröllopet, men samtidigt ville vi inte glömma bort att leva och unna oss saker ibland under tiden...

Svar på tråden Spartips nån?