• CeciliaA

Tips på septemberresa?

Hej kära medlemmar!

Tror det är många av oss som längtar bort till värmen nu när den svenska sommaren börjat så.. eh uselt :P

Jag och min fästman och min syster och hennes kille har därför bestämt oss för att göra en resa tillsammans i år.
    Vilket ska bli jätteroligt om vi nu lyckas komma överens om vart vi ska.

Vänder mig nu till er för att höra efter vad som skulle kunna passa oss, gärna till bra priser eftersom det finns en begränsad budget.

Våra önskemål:

*Sol och bad
    *Fint vatten, gärna fin natur
    *God mat och vin
    *Gärna en större by/stad så det finns saker att göra och utrymme för shopping.
    Dock inget hålligång ställe, visst får det gärna finnas någon nattklubb men inget partyställe och "sunket" det ofta medför.
    *Ej alltför lång flygtid, ska passa för 1 veckas semester i September.

Det är väl ungefär våra önskemål =)

Någon med schyssta förslag?

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Tips på septemberresa?
  • lingon82

Det finns många fina orter på Mallis, som inte är så hysteriska. Jag själv gillar Santa ponsa och Cala d'Or.
    Grekland är med fint. Finns en liten by som heter Parga på fastlander. Helfestlig.
    Sen är ju spanska solkusten med sina orter helt fantastiskt. Då kan ni boka själva på internet. Flyg, lägenhet och hyrbil. det gör vi en gång om året och det brukar bli ca 2500 pp och vecka. Då är det inga sunkiga hotell vi snackar heller.
    Sicilien är även det något jag rekommenderar. Om man gillar den kulteren och maten vill säga. Jag älskar!
    Lycka till!

• CeciliaA

Mallorca låter trevligt, har funderat på att åka dit, har du tips på ett prisvärt bolag?

Grekland och Spanien (fastlaänderna) känns inte jättelockande men kanske kan vara najs ändå, hur bokar du då? Vill du berätta lite mer konkret? =)

Jag skulle jättegärna åka till Sicilien!! Har pratat om det länge nu, var hittar man resor dit? Har du tips på hotell osv?

Tack för ditt svar =)

/Cissi

• lingon82

Alla vanliga charterbolag håller ungefär samma priser. Generellt kan man kanske säga att Apollo satsar på prisvärdhet och Ving på familj. Fritidsresor för mig håller högst kvalitet, men detta är som sagt min åsikt.

Det finns många hemsidor där du kan boka enbart flygbiljetter. Det lättaste är en samlingssite typ www.flygstolen.se eller www.mrjet.se
    Jag brukar ALLTID boka direkt på flygbolagets hemsida. Norweigan, SAS och liknande har bra priser och gott om alternativ. Vettiga hotellsidor är www.hotelweb.se samt www.hotels.com
    Där hittar du allt mellan himmel och jord. Kolla först på de vanliga charterarrangörernas hemsidor och läs på om de olika resmålen, avstånd, stränder osv. Då får du ett bra hum om hur det är.

Hyrbil kan du också boka på nätet. Det finns många olika (Eurocar, Hertz, Brunos osv osv) kolla resp hemsidor.

Min högst personliga åsikt är att en egenbokad resa är mycket bättre. Jag bestämmer reslängd, tempo och betalar enbart för det jag behöver (dvs ingen resledarservice osv men gärna hyrbil och egen lägenhet som inte är i ett hotellkomplex). Känner man att man vill ha tryggheten i busstransfer och reseledning är charter ett bra alternativ. Man får själv känna efter.

Sicilien har jag bara besökt "privat" och vet inget om vilka arrangörer som åker dit, men det är säkert de vanliga kan jag tänka mig. Jag var i och runt Palermo och det var helt fantastiskt. Flygbolaget Alitalia flyger från Köpenhamn och Stockholm.

Sist men inte minst. Fastländerna är helt underbara! Ofta missar man dem. Fördelen med spanska fastlandet är att charterturismen inte är så utpräglad, de flesta har en lägenhet i området eller så besöker man vänner som har det. Orter som Fuengirola och Torremolinos är typiska charterorter men både Estepona och Marbella är otroligt charmiga. Marbella är glassigt och Estepona genuint, där är också priserna lägre. Det är ca 8-10 mil från flygplatsen så jag rekommenderar hyrbil i så fall.

Hoppas ni får en fantastisk semester, fråga igenom om du undrar över det jag skrivit.

• kroppcaka

Jag kan varmt rekomendera Turkiet som septemberresemål.
    Vädret är toppen hela septemeber ut och en bit in i Oktober.

Det är billigt att semestra i Turkiet. Bra priser både på mat och dryck samt att det är bra och billig shopping.

• CeciliaA

Hej och tack för det spännande svaret!

Jag har funderat på om man ska våga sig på att boka själv, undersökte det när vi skulle till Madeira i våras men dit gick det nästan inga flyg så charter var billigare än att boka själv.

Men till större resmål som det går mycket flyg till borde det ju löna sig. Man får väl helt enkelt kolla upp hur långt det är till och från hotellen. För du har ju helt rätt i det du säger att det är inte kul att betala för sånt man inte utnyttjar.

Tack för ditt inlägg!!

Någon med fler resmålstips??

Mvh Cecilia

• MrsHelloKitty

Vi ska åka till Tunisien i september en veckan. har aldrig varit där men tyckte det verkade prisvärt. Vi vill ha sol och bad (kommer vara runt 30 grader där då) och lite shopping. Bokade en vecka allinclusive på ett 4+ stjärning hotell i Hammamet. Jag har själv blivit rekomenderad Djerba och Port el Kantoui (tror det stavas så), men gillade hotellet i Hammamet bättre. Kanske kan vara något för er. Vet att fritidsresor och ving har resor ner, lycka till!

• Det stora Blå

Tror att MENORCA skulle passa era krav, d.v.s. Mallorca's systerö.

• GbgHelena

Jag har också hört att Menorca ska vara jättefint. Fantastiskt fint och klart vatten. Är sugen på att åka dit själv!

• Birana

Det är ju stoooor skillnad på tunisien, Turkiet och Spanska, grekiska, italienska semesterorter. Jag hade föredragit Turkiet eller Tunisien eftersom man har större möjlighet att uppleva saker som är nya. Kulturen skiljer sig osv. Hela Europa är ju likadan och tråkig!Skulle inte lägga ett öre på Europa. Förlåt, men jag var bara tvungen att få ur mig det.

• lingon82
    Birana skrev 2009-06-16 21:57:29 följande:
    Det är ju stoooor skillnad på tunisien, Turkiet och Spanska, grekiska, italienska semesterorter. Jag hade föredragit Turkiet eller Tunisien eftersom man har större möjlighet att uppleva saker som är nya. Kulturen skiljer sig osv. Hela Europa är ju likadan och tråkig!Skulle inte lägga ett öre på Europa. Förlåt, men jag var bara tvungen att få ur mig det.
    Vet inte riktigt var du har varit, Europa är en stor kontinent med massor att uppleva, här finns flera olika klimatzoner, vi har en arkitektonisk historia som inte går av för hackor, infrastrukturen är fantastisk och engelskan är gångbar på många håll. Dessutom är det politiska läget stabilt i de etablerade turistländerna. Har själv bott i fyra olika europeiska länder och det finns nya saker att uppleva i varje.
    För många människor är det dessutom så att en riktigt semester inte ska innehålla några överraskningar. Man vill veta vad man får, helt enkelt och det tycker jag inte är något fel alls.
    Både Turkiet och Tunisen är säkert det med spännande turistmål. Har själv bara åkt runt i Egypten och blev förtjust. Många som jag pratat med tycker dock att Egypten inte passade dem pga att kulturen är så annorlunda. Man kan ju inte genrellt säga då att Egypten är skräp.

Jag hoppas att TS hittar ett resmål som passar och får en fantastisk semesterresa.
  • CeciliaA

Det stora blå: Ska kika på Menorca, vilken ort rekommenderar du?

• Det stora Blå

'CeciliaA'

Fråga på resebyrån vad de tror passar er bäst.

Solresor har 4 mål:
    Cala Galdana
    Cala´n Bosch
    Cala Santandria
    Arenal d´en Castell

Vi var i Cala'n Bosch.
    Minns deras enormt goda glass i formen av olika frukter. Majonäsen har även tydligen sitt ursprung därifrån om jag inte minns helt fel.
    Hotellen får inte byggas höga, och det finns en maxgräns för antalet turister varje år.

Svar på tråden Tips på septemberresa?