Inlägg från: lingon82 |Visa alla inlägg
  • lingon82

Tips på septemberresa?

Det finns många fina orter på Mallis, som inte är så hysteriska. Jag själv gillar Santa ponsa och Cala d'Or.
    Grekland är med fint. Finns en liten by som heter Parga på fastlander. Helfestlig.
    Sen är ju spanska solkusten med sina orter helt fantastiskt. Då kan ni boka själva på internet. Flyg, lägenhet och hyrbil. det gör vi en gång om året och det brukar bli ca 2500 pp och vecka. Då är det inga sunkiga hotell vi snackar heller.
    Sicilien är även det något jag rekommenderar. Om man gillar den kulteren och maten vill säga. Jag älskar!
    Lycka till!

• lingon82

Alla vanliga charterbolag håller ungefär samma priser. Generellt kan man kanske säga att Apollo satsar på prisvärdhet och Ving på familj. Fritidsresor för mig håller högst kvalitet, men detta är som sagt min åsikt.

Det finns många hemsidor där du kan boka enbart flygbiljetter. Det lättaste är en samlingssite typ www.flygstolen.se eller www.mrjet.se
    Jag brukar ALLTID boka direkt på flygbolagets hemsida. Norweigan, SAS och liknande har bra priser och gott om alternativ. Vettiga hotellsidor är www.hotelweb.se samt www.hotels.com
    Där hittar du allt mellan himmel och jord. Kolla först på de vanliga charterarrangörernas hemsidor och läs på om de olika resmålen, avstånd, stränder osv. Då får du ett bra hum om hur det är.

Hyrbil kan du också boka på nätet. Det finns många olika (Eurocar, Hertz, Brunos osv osv) kolla resp hemsidor.

Min högst personliga åsikt är att en egenbokad resa är mycket bättre. Jag bestämmer reslängd, tempo och betalar enbart för det jag behöver (dvs ingen resledarservice osv men gärna hyrbil och egen lägenhet som inte är i ett hotellkomplex). Känner man att man vill ha tryggheten i busstransfer och reseledning är charter ett bra alternativ. Man får själv känna efter.

Sicilien har jag bara besökt "privat" och vet inget om vilka arrangörer som åker dit, men det är säkert de vanliga kan jag tänka mig. Jag var i och runt Palermo och det var helt fantastiskt. Flygbolaget Alitalia flyger från Köpenhamn och Stockholm.

Sist men inte minst. Fastländerna är helt underbara! Ofta missar man dem. Fördelen med spanska fastlandet är att charterturismen inte är så utpräglad, de flesta har en lägenhet i området eller så besöker man vänner som har det. Orter som Fuengirola och Torremolinos är typiska charterorter men både Estepona och Marbella är otroligt charmiga. Marbella är glassigt och Estepona genuint, där är också priserna lägre. Det är ca 8-10 mil från flygplatsen så jag rekommenderar hyrbil i så fall.

Hoppas ni får en fantastisk semester, fråga igenom om du undrar över det jag skrivit.

• lingon82
    Birana skrev 2009-06-16 21:57:29 följande:
    Det är ju stoooor skillnad på tunisien, Turkiet och Spanska, grekiska, italienska semesterorter. Jag hade föredragit Turkiet eller Tunisien eftersom man har större möjlighet att uppleva saker som är nya. Kulturen skiljer sig osv. Hela Europa är ju likadan och tråkig!Skulle inte lägga ett öre på Europa. Förlåt, men jag var bara tvungen att få ur mig det.
    Vet inte riktigt var du har varit, Europa är en stor kontinent med massor att uppleva, här finns flera olika klimatzoner, vi har en arkitektonisk historia som inte går av för hackor, infrastrukturen är fantastisk och engelskan är gångbar på många håll. Dessutom är det politiska läget stabilt i de etablerade turistländerna. Har själv bott i fyra olika europeiska länder och det finns nya saker att uppleva i varje.
    För många människor är det dessutom så att en riktigt semester inte ska innehålla några överraskningar. Man vill veta vad man får, helt enkelt och det tycker jag inte är något fel alls.
    Både Turkiet och Tunisen är säkert det med spännande turistmål. Har själv bara åkt runt i Egypten och blev förtjust. Många som jag pratat med tycker dock att Egypten inte passade dem pga att kulturen är så annorlunda. Man kan ju inte genrellt säga då att Egypten är skräp.

Jag hoppas att TS hittar ett resmål som passar och får en fantastisk semesterresa.
Svar på tråden Tips på septemberresa?