Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop

Vilken tråd va!

Vårt bröllop kommer gå på mycket mer än vad vi trott men jag har minsann inte behov av att skryta av mig hur mycket pengra jag har och lägga på mitt bröllop! :O

Jag är med student, jag klarar med av att spara enorma summor under tiden, jag är ingen gud för det! För jag vet att alla inte lyckas lika bra som jag eftersom dom faktiskt inte KAN lägga dessa pengar varje månad som jag har turen att kunna göra.
    Alltså: Nedvärdera inte dom som INTE har pengar för det är riktigt fult.
    Säg inte till folk att deras tårtor är degiga och äckliga och säg för fan inte till att folk inte är riktigt kloka om dom inte anlitar en riktig proffsfotograf för 30.000!

Jag kommer ha välbetalt jobb, gubben likaså, vi kommer ärva ordentligt i framditen - men det finns dom som INTE har det. Jag är inte bättre än någon annan för det. Som jag brukar säga: Skär en miljonär sig i fingret så blöder han lika mycket som någon annan!

Jag är så trött på det eviga tjatet om att "vi kommer få ett perfekt bröllop för vi lägger så här många hundra tusen",
    som om inte ALLA skulle få sitt drömbröllop!?
    Skärp er - ni är fanimej bara så pinsamma!

Jag är säker på att ALLA får sitt drömbröllop även om dom SJÄLVA VALT att ha en kinaklänning eller bakar egen tårta eller anlitar en vän som fotograferar. Varför lägga så mycket energi på att skriva hur bra ni är och hur bäst erat bröllop kommer bli och inte "deras"? Vad är poängen? Är det så roligt tat göra folk ledsna som INTE KAN betala dessa summor?
    Dom kanske har annat att lägga pengarna på? Ett hus som kanske kostar mer än ert? Eller sina barn? Dom kanske tycker att barnen är värda 100.000 på kontot istället för att slösa upp det på ALLT bara för att dom är för lata för att göra ett uns till bröllopet själva?
    Nej jag säger bara det - vilka TOPPENBRUDAR som faktiskt klarar av att göra lite själva också! det är NI som är bäst och inte alla andra lata fanskap som sitter på röven och torkar sig där bak med hundralappar - eller det är kanske bara som ni vill få det att framstå?

Nej , jag tycker någon här inne ska protestera nu! Tycker vissa är för jävla löjliga!

// Har jävligt GOTT pengar men behöver inte skryta i varenda inlägg!

• Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-01-18 16:24:41 följande:
    Fast var du inte lite väl hård nu... Tycker inte de som skrivit i tråden nu när den startades upp igen har varit så stöddiga...
    nej kanske inte,
    men många har varit stöddiga i andra inlägg,
    och kommenterat både det ena och det andra!

tycker det är rent ut sagt idiotiskt att höja sig i skyarna och vara bättre än andra!
  • Emblas Mamma
    Zelmah skrev 2011-01-18 17:05:11 följande:
    Oj, det tog ett tag att läsa denna tråd... Det jag blir förvånad över är att folk inte kan låta bli att se ner på och håna dem som inte gör precis så som de tycker är rätt... TS formulering är som gjord för att skapa konflikter då hon indirekt insinuerar att de med mindre budget inte kommer få ett perfekt bröllop, att de äter på papptallrikar och tar betalt av gästerna osv. Hennes ton och trådens namn lockar verkligen till reaktion av de som pekas ut som mindre "fina". Att ha en lyxtråd - helt ok! Men formulerar man den på detta sätt får man helt enkelt räkna med negativa reaktioner. eftersom detta är ett öppetforum på en allmän sida kan man heller inte stänga ute folk hur som helst och säga att de inte har rätt att skriva osv. Vill man ha en tråd enbart för de med budget över 500 000 får man nog formulera sig på ett mer ödmjukt sätt (trots det kan man ändå inte hindra andra från att läsa/skriva det är ju offentligt). Det påstås även att de med fet budget inte går in och "gnäller",  i budget trådarna... jag har då sett flera inlägg här på BT där budget klankas ner på "har man inte råd så ska man inte gifta sig" .. folk som påstår att de med liten budget anv dasspapper till servettringar osv... massa hån o dyl. Enligt uppgift från andra på BT ska ju även TS inlett sitt medlemskap med att skriva burdusa inlägg i budgettrådarna. Och hon förfasar sig ju uppenbart (läs trådbeskrivningen) över de som inte spenderar flera årsinkomster på sitt bröllop, då får man räkna med reaktioner från vedrbörande.

Tycker snarare att det är de med stor budget som stör sig på de med mindre budget av någon anledning. Varför kan inte alla bara få göra som de vill? Av alla bröllop jag har varit på är det inget bröllop med mindre budget som inte har varit "perfekt", det har varit fantastiskt roliga och romatiska alle samman. Och papptallrik har jag då aldrig ätit på på ett bröllop, bara ett av budgetbröllopen har varit kuvertbröllop o det berodde på att det inte var brudparet själva som planerade nåt de åkte iväg men fick fest när de kom hem.

anledningen till att det finns många tråder med budgettips beror ju logiskt på att de flesta gärna vill ha dessa tips, det flesta kan helt enkelt inte spendera flera hundratusental kr på ett bröllop. Det finns helt enkelt större efterfrågan på sådana tips eftersom väldigt många vill ha dem. Och varför är det fult att fynda blomblad på tradera helt nya för 150 istället för att lägga på 300 till från en annan nätshop, de är ju ändå nya. Ser tilloch med att ni med lyxbudget nämner att ni fyndat på ebay, fått ner kuverpriset genom att ända menyn osv. Ändå skriver ni nedlåtande om de som gör samma men har en budget på 50 000... fattar inte logiken där.

Mitt bröllop är väl vad ni klassar ett budgetbröllop eftersom jag ska handla alkoholen i tyskland, fixa egen buffé, köpt vintageklänning på etsy, ha mousserande ist för champagne, göra mkt dekorationer själv osv.. men vi ska bjuda på allt hela kvällen (inte gästers hotell dock) och jag tycker inte att mitt bröllop kommer kännas snålt, det kommer bli perfekt!

Prata gärna om lyx (som eg är en subjektiv uppfattning) men sluta se ner på andra för deras val. Mindre budget betyder inte papptallrik och snålhet. BT ska väl vara ett trevligt forum där man delar med sig av tips, idéer o kan få goda råd. Inte nedvärdera andras val.
    Åh vilket bra inlägg!
    Du har bara så rätt! Jag stödjer dig för fullt! Äntligen en till som upptäckt detta mygel och vågar säga emot :D

:)
  • Emblas Mamma
    Junibrud skrev 2011-01-18 17:56:06 följande:
    Allt det här kring bröllop kostar så mycket och på tv ser man endast sagobröllop på kändisar och rika! Detta utnyttjas av alla som jobbar med bröllop. Det är ett industri. Men de flesta har inte råd med det och då tycker jag att det är taskigt att man kommer med taskiga kommentarer. 
    helt rätt!
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-18 20:25:03 följande:
    Hänger du fortfarande upp dig på kaktråden? Läs igen. Det som står är att vi inte gillar tårtor (varken hembakade eller från Maxi) därav att vi väljer en annan typ av bröllopstårta. Somliga gillar inte skaldjur, vi gillar inte traditionell tårta (grädde, sockerkaksbotten osv).

Och att inte få lov att lägga mer än 20 000:- på sitt bröllop (eller säga det) bara för att någon annan inte har samma möjlighet var den sämsta jante-motivering jag någonsin hört.

Vi lägger så mycket på vårat bröllop som vi är bekväma med. Precis som alla andra. 
    Absolut inte bara kaktråden!

Herregud jag bryr mig inte ett skit om vad du lägger på ditt bröllop, och jag antar att du inte bryr dig om mitt heller?
    Jag säger bara att man inte nedvärderar folk som MÅNGA har gjort i MÅNGA inlägg här på BT, och då har jag inte sagt att det bara är du..
Svar på tråden Vi som INTE vill äta på papp-tallrikar eller ha betalbröllop