• Med stor förväntan

Pass - bytt efternamn?

Hej!

Hur gör man egentligen om man byter namn i samband med vigseln? Man får väl inte namnet förrän då, eller skulle jag ha kunnat bokat resan i ett annat namn? Kan man fixa ett nytt pass innan man egentligen har bytt namn?

• Svar på tråden Pass - bytt efternamn?
  • 20090725

du kan inte fixa ett nyt namn förrens namnet har gått igenom folkbokförningen, sen måste du ju ha nytt leg, om inte någon vittnar attt det är du som e du (tror jag funkar) så det tar ju ett litet tag, så om ni skall åka direkt efter bröllopet eller den närmsta tiden så boka i ditt gamla namn!

• Pumpkin

Tror inte man behöver ett nytt leg, däremot måste man ha ett personbevis och sitt gamla leg tror jag (om man nu inte har ett nytt leg).

• CinLove

jag har rådfrågat både skatteverket och polisen och de sa åt mig att boka resan i mitt nuvarande namn och åka på mitt gamla pass. jag var lite besviken för jag ville ju åka på bröllopsresa i mitt nya namn. men men...

• Pentan

Men mitt pass går ut 1 månad innan jag gifter mig, ska jag skaffa nytt i mitt gamla namn och göra ytterligare ett nytt en månad senare i mitt nya namn? Har inget ID kort utan använder passet.

• CinLove

tror du måste skaffa nytt i ditt gamla namn eftersom du måste få ut ett personbevis i ditt nya namn för att få skaffa ett pass i det namnet, och personbeviset får du 1-2 veckor efter det att vigselförättaren skickat in alla papper.

kolla om du inte kan ansöka om att byta namn innan vigseln. kanske kostar lite (vet inte) men det är nog billigare än att skaffa två nya pass...

• Med stor förväntan

Tack så mycket!!!

Svar på tråden Pass - bytt efternamn?