• SnartFruLS

Jg förstår inte

Vi ska gifta oss och vi har bestämt oss för att vi ska ha mitt namn som efternamn. Barnen har också mitt efternamn. Men jag har EN frågor:
    Min sambo tänker behålla sitt efternamn som mellan namn, precis som barnen har.
    MEN kan jag ta hans efternamn som mellan namn?

• Svar på tråden Jg förstår inte
  • EM ikström

Nej. Läs på skatteverket.se. Det är bara den ena som kan ta ett mellannamn. Men det kanske funkar om man vänder på det. Den ena heter Johansson Nilsson och den andra Nilsson Johansson. Är osäker på det, men jag tror inte det.

• SnartFruLS

så antingen får han behålla sitt efternamn som mellan namn eller så får jg ta hans gamla efternamn som mellan namn? eller jag kanske inet ens får det?

• FiaLo

Hej!
    Jag har samma problem som du men då att vi ska ta sambons efternamn och mitt efternamn som mellannamn. Barnen har redan så och jag kommer då att ta sambons efternamna och mitt som mellannamn och vi skulle vilja att sambon också kunde ta mitt efternamn som mellannamn men vad jag förstår så går inte det. Har letat på nätet men det är bara den som tar den andres efternamn som kan ta sitt "gamla" namn som mellan. Jätte dumt tycker både jag och min sambo! Han vill ju heta som resten av familjen!

• SnartFruLS

eller så kan vi ta hans efternamn. å jag får behålla mitt som mellan namn. hur blir det med barnen `då?

tex NU
    Han Nilsson
    Jag Johansson
    Barnen Nilsson Johansson

När vi gifter oss, blir ju konstigt,
    Han Nilsson
    Jag Johansson Nilsson
    Barnen Nilsson Johansson?
    Då har ju inte barnen samma efternamn som vi?

• SnartFruLS

ahaa. då har vi samma problen. riktigt DUMT tycker jag med! :(

FiaLo skrev 2009-06-17 14:16:31 följande:
    Hej!Jag har samma problem som du men då att vi ska ta sambons efternamn och mitt efternamn som mellannamn. Barnen har redan så och jag kommer då att ta sambons efternamna och mitt som mellannamn och vi skulle vilja att sambon också kunde ta mitt efternamn som mellannamn men vad jag förstår så går inte det. Har letat på nätet men det är bara den som tar den andres efternamn som kan ta sitt "gamla" namn som mellan. Jätte dumt tycker både jag och min sambo! Han vill ju heta som resten av familjen!
  • kullaberg

Så här står det på Skatteverkets hemsida:

Mellannamn för make/registrerad partner

Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.

• SnartFruLS

men barnen då?
    kan d ha ett annat efternamn? vill man ju inte

• SnartFruLS

Jag som ville att vi alla skulle ha SAMMA efternamn o mellan namn :(

• Paljetten

Jag undrar med!! Har precis samma "problem"

• FiaLo

Men kan du inte byta namn på barnen då... så dom heter som du kommer att heta?

Våra barn hette redan mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Först funderade vi på att ta mitt efternamn hela familjen och så skulle bara sambon ha sitt namn som mellannamn tex L:sson (jag och barnen), B:sson L:sson (samon) men vi var så vana vid mitt namn som mellannamn och sen sambons namn som efternamn på barnen (L:sson B:sson) (påhittade namn)så vi bestlutade oss för att jag tar samma som barnen redan heter.
    Men som sagt det bästa hade varit om sambon också fick ta mitt efternamn som mellannamn så hela familjen fick heta samma!!

Svar på tråden Jg förstår inte