Inlägg från: SnartFruLS |Visa alla inlägg
  • SnartFruLS

Jg förstår inte

Vi ska gifta oss och vi har bestämt oss för att vi ska ha mitt namn som efternamn. Barnen har också mitt efternamn. Men jag har EN frågor:
    Min sambo tänker behålla sitt efternamn som mellan namn, precis som barnen har.
    MEN kan jag ta hans efternamn som mellan namn?

• Svar på tråden Jg förstår inte
  • SnartFruLS

så antingen får han behålla sitt efternamn som mellan namn eller så får jg ta hans gamla efternamn som mellan namn? eller jag kanske inet ens får det?

• SnartFruLS

eller så kan vi ta hans efternamn. å jag får behålla mitt som mellan namn. hur blir det med barnen `då?

tex NU
    Han Nilsson
    Jag Johansson
    Barnen Nilsson Johansson

När vi gifter oss, blir ju konstigt,
    Han Nilsson
    Jag Johansson Nilsson
    Barnen Nilsson Johansson?
    Då har ju inte barnen samma efternamn som vi?

• SnartFruLS

ahaa. då har vi samma problen. riktigt DUMT tycker jag med! :(

FiaLo skrev 2009-06-17 14:16:31 följande:
    Hej!Jag har samma problem som du men då att vi ska ta sambons efternamn och mitt efternamn som mellannamn. Barnen har redan så och jag kommer då att ta sambons efternamna och mitt som mellannamn och vi skulle vilja att sambon också kunde ta mitt efternamn som mellannamn men vad jag förstår så går inte det. Har letat på nätet men det är bara den som tar den andres efternamn som kan ta sitt "gamla" namn som mellan. Jätte dumt tycker både jag och min sambo! Han vill ju heta som resten av familjen!
  • SnartFruLS

men barnen då?
    kan d ha ett annat efternamn? vill man ju inte

• SnartFruLS

Jag som ville att vi alla skulle ha SAMMA efternamn o mellan namn :(

• SnartFruLS

Men kan jag behålla MITT efternamn, han sitt men så tar jag hans efternamn som mellan namn?

• SnartFruLS

Men kan jag behålla MITT efternamn, han sitt men så tar jag hans efternamn som mellan namn?

• SnartFruLS

faskiken :( Nåja, om man kunde trolla.. :)

• SnartFruLS

Jo... d blir förmodligen så, att barnen fortsätter heta som d heter.. o sambon heter samma som dem... så har jag kvar mitt namn.... lite delade känslor där, men d får bli så.. Jag vill ju inte byta bort mitt namn o om jag ska ha kvar dem, så måste d bli som mitt mellan namn o då har vi ju inte smama efternamn som barnen... om man inte kan ändra d?

• SnartFruLS

ja menar om barnen jhter nilsson johansson
    då blir ju mannen nilsson
    jag johansson nillson. blir lite knasigt.

att det ska vara så krånligt med namn :/

• SnartFruLS

hehe jag vet inte, jag är själv lite virrig nu med dessa exempel namn :)

Han: Nilsson
    Jag Johansson
    Barnen: Nilsson Johansson

När vi gifter oss, så vill jag gärna ha min sambos efternamn, tycker d är fint- smatidigt vill jag behålla mitt efternamn, d¨å det är ovanligt o ett släktnamn. Om jag ska ha både hans o mitt namn, så borde ju jag då enligt lag heta:
    Johansson Nilsson.
    Men barnen heter ju tvärtom.... Går det ens, verkar ju jätteknasigt? Eller kan man isåfall byta deras namn också?

• SnartFruLS
    Ore skrev 2009-06-17 16:58:06 följande:
    Kolla litet äldre trådar, det ska finnas ett kryphål. Som jag har fattat det så kan man välja själv om det nya namnet som en av parterna lägger till, ska vara mellannamn eller efternamn. Har det ändrats så finns inte kryphålet längre... Det borde, om jag har fattat rätt, gå att göra så att du tar namnet Nilsson som mellannamn i samband med vigseln. När den namnändringen är klappad och klar, så ansöker han om att ta ditt efternamn (Johansson) och behålla sitt eget efternamn (Nilsson) som mellannamn.
    aha intressant, ska kolla upp d...
    d finns inga lagar utan undatag, har jag märkt under min tid som juridik student.
  • SnartFruLS

"Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. "

Betyder detta. tex:
    Min man: Ek
    Jag: Tall.

Efter gftermål kan jag heta EK Tall ? :)

• SnartFruLS

alltså ha hans efternman som mellannamn?

• SnartFruLS

men kan han ta mitt efternamn sen. tall?

då heter vi alla ek tall

• SnartFruLS
    miamedknuff skrev 2009-06-25 16:47:07 följande:
    Hans efternamn blir ditt "mellannamn"...så du är rätt på det:Du: TallHan: Ekefter bröllopt: du = Ek Tall
    härligt härligt härligt
Svar på tråden Jg förstår inte