Någon som varit i Montenegro?
Jakten på det perfekta höstresemålet går vidare...
Som rubriken lyder undrar jag om någon här har varit i Montenegro?
Hur var det där?
Vill veta allt =)
Mvh Cecilia
Jakten på det perfekta höstresemålet går vidare...
Som rubriken lyder undrar jag om någon här har varit i Montenegro?
Hur var det där?
Vill veta allt =)
Mvh Cecilia
Hej!
Var i montenegro i Augusit ifjol. Fantastiskt vackert land med trevliga människor. Tyvärr var det lite väl mkt turister när vi var där. Detta varierar nog givetvis lite beroende på var man åker och när (vi bodde i Budva under högsäsong).
Maten var helt okej, men glassen var helt fantastisk! :P Om det ska åkas på utflykter så rekomenderar jag åksjuketabletter om de finns minsta tendens till åksjuka, Extremt bergit och krokiga vägar... Rekomender dock att ta en utflykt in i landet och se naturen, kanske åka forsränning? Blev tyvärr ingen forsrännig för oss vilkte jag ångrar skall tydligen vara fantastiskt vaker och kul om inte annat.
Sedan rekomederar jag även att ta en båttur längs med kusten för att verkligen få en uppfattning om hur dramatiskt landskapet är.
Vad långt de här blev ;) men sammanfattningsvis om du gillar dramatisk natur och glass är montenegro något för dig!
Hej och tack för ditt svar!!
Det låter härligt!! Glass är ju definitivt gott =)
Vill du berätta lite mer om maten? Vad kunde man äta?
Hur var vinet?
Hur var budva som ort? Finns någon shopping? Hur är prisnivån för mat resp shopping?
Vad var det för starnd? Sten eller sand?
Kan du rekommendera ett hotell?
Mvh Cecilia
Ska försöka svara så gott jag kan!
Budva som ort är väl ganska typisk charterort, de som finns är turistinriktat vad de gäller både shopping och mat, mkt märkeskopier av kläder, skor, parfym mm. Det vanliga alltså. Lite bättre och slådeles dyrare grejjer i gammla stan. En del fina silversmycken (tittade inte på guld kanske även de?), dock inte speciellt billigt. .
Stränderna består av sten eller grus. (de vi besökte iaf)
Vinet ska jag ärligen säga att jag inte kan yttra mig om då jag inte är någon större vin drickare. (Men enligt min kompis var de gott) Maten som jag minns det var något billigare än i Sverige (Inte jättebillig) men det beror säkert lite på var och vad man väljer att äta.
Angånde vad mer exakt man kunde äta så fanns det rätt mkt italenska- och fiskresturanger. De var mkt ryskaturister vilket de anpassat menyerna utifrån. Den riktigt inhemska montenegrinska maten upplevde jag som svår att hitta.
Hotell, ingen susning, åkte charter ospecificerat. Om ni vill åka till Budva så såg hotel Avala fint ut utifrån havet iaf. ;)
Min bror är helt lyrisk över "Sveti Stefan", det ska vara någon typ av fiskeby som är ombyggd till hotell med egna stränder. Det de var mest entusiastiska över var just maten.
Ligger Dubrovnik i Montenegro? I så fall är det en härlig stad som jag rekommenderar. En bit utanför den stan ligger ett hotellområde med strand, men det finns en liten strand också inne i staden.
Civaccicin, och de flamberade crepen glömmer jag aldrig! MUMS!
Nope Dubrovnik ligger i Kroatien...
Mmm Kraotien/Montenegro verkar mys..
Det stora Blå skrev 2009-06-27 21:42:21 följande: