• 090208

När osa-tiden är ute...

...vad sjutton gör man då? Med dom som inte behagar svara. Jaga dom?? Trist tycker jag...

• Svar på tråden När osa-tiden är ute...
  • ElMac

Vi kommer skicka en påminnelse ca 1 vecka innan osa går ut :) Jag behöver bara gå till mig själv och jag var rätt duktig på att glömma osa innan jag började våra egna bröllopsplaner ;)

• 090208

Mamli:
    Varför är hon så??? Vadå pinsamt? Om man får vara nyfiken och OT...

• Emmas syster

Vi hade några som inte svarat vid OSA och ringde dom

två av dom hade inte fått inbjudan i posten och den tredje hade skickat svar som inte kommit fram....

den fjärde svarade aldrig - lämnade meddelande på mobilsvar men hon hörde inte av sig.

Så den stora boven i dramat för oss var posten som alltid sjabblar bort brev för oss...

• Thewedding

Dom som inte har svarat kanske inte har tänkt att komma och struntar då i och hör av sig. Det bästa man kan skriva är att ring oavsett ni kommer eller inte.

• Nippran

Vi kommer att ta kontakt med dem som inte har svarat veckan efter osa för att ge dem en andra chans. Därefter stryks de från listan.

• Pidis

JA kan nog vara bra att ringa dem som inte osat
    Som sagt posten är ju inte kända för att vara perfekta liksom.
    JAg hade 1 gäst som itne fått sin.

Bara ett tips

• Miss Biii

Heregud hur folk kan bete sig. Okej det är ILLA att inte svara innan osa men att dessutom inte svara på påminnelsen... där gick väl definitivt gränsen... ush! Va ledsen man måste bli på sina vänner :(

• Emmas syster

om det är vår gäst du menar så förstår jag att hon inte svarade
    På bröllopet fick vi reda på att hon var utomlands, en hastigt påkommen luff av ngt slag som var några månader. Hon hörde av sig när hon kom hem

och vi skickade våra inbjudningskort 5-6 veckor innan bröllopet...

• Miss Biii

Jaha, okej, jo klart vissa kan ha en otroligt bra förklaring såklart ;))

• Goldi

Jag hade min osa förra veckan, dem som jag verkligen ville skulle komma ringde jag men resten har jag struntat i . Respektlöst

• Jemima

Flera av mina närmare vänner hade inte osa:t innan sista svarsdatum, helt enkelt för att de pratat så mycket om bröllopet (med andra) och glatt sig så att de trodde att det var helt uppenbart att de skulle komma . Men de bad också ordentligt om ursäkt och lämnade positivt besked direkt på telefon så då är det ju inget att prata om tycker jag!

Jag ringde f.ö. upp alla som inte svarat redan dagen efter sista svarsdatum, men utan att anklaga utan bara frågade om de skulle komma eller inte. Det är dessutom min erfarenhet att folk ofta väntar till absolut sista minuten med att svara. Om någon inte svarar på en påminnelse tycker jag inte det är ett dugg hårt att säga: "men då räknar vi med att ni inte kommer".

Ett tips är också att ringa istället för att messa/maila, det är lättare att få direkt besked då (förutsatt att man får tag i personen när man ringer förstås!)

• Elbe

När jag disputerade var det också många (även från den nära familjen och nära vänner) som inte osa:de i tid. Jag räknade med att de inte kom och konstaterade att det var ju vissa som man inte behövde bjuda vid nästa festlighet (det var några som aldrig hörde av sig om inbjudan, mer än sa till min mamma att den kommit fram när hon undrade)... å andra sidan var det flera som kom som jag inte räknat med så det jämnade ut sig. :D

• Aleta

Fy vad tråkigt!
    Jag hade satt mig ner och ringt runt bara för att få veta varför de inte bryr sig.

090208 skrev 2009-06-21 20:41:44 följande:
    Det är 3 pers som osa:t. Tre. Av över 40. Några som hört av sig men inte vet än och det är ju ok. Så sammanlagt är det kanske 6-8 pers som reagerat...
  • godivaex

Hej,

Vi har bjudit 65 personer för att fira vårt bröllop. Av dessa är det 17 stycken (!) som inte bemödade sig att svara ja eller nej innan OSA-datumet tog slut. Vi skickade ut inbjudan ca. 10 veckor innan festen och OSA var 5 veckor senare.

Jag tar det tyvärr som en personlig förolämpning och känner inte alls för att ha några fester i framtiden. De ska bara veta vad man lägger ner i kraft, energi, tankekraft och PENGAR på att fixa en sån trevlig tillställning som möjligt...

Nu står vi i valet och kvalet hur vi gör med de som inte svarat. Ringa? Maila? SMS:a? Låta värdparet göra det?

• 090208

Håller med ovanstående!!

Dom flesta har osa:at efter att jag mailat igen.
    4 av dom har frågat om dom får ta med respektive. Suck...

• N1cke

Det är många som inte vet vad OSA är för något.

Många tror att man inte behöver svara om man inte ska komma.

• Aleta

Jag vet, och det som jag tycker är tråkigt är att man inte tar reda på vad de där mystiska tre bokstäverna betyder.

Googla eller fråga mamma t ex.

Jag håller på att uppfostra barnens dagiskompisar (inklusive deras föräldrar) genom att skicka inbjudningar med osa till barnkalasen.

N1cke skrev 2009-07-02 20:07:37 följande:
    Det är många som inte vet vad OSA är för något. Många tror att man inte behöver svara om man inte ska komma.
  • Lovecats
    Aleta skrev 2009-07-02 20:27:02 följande:
    Jag vet, och det som jag tycker är tråkigt är att man inte tar reda på vad de där mystiska tre bokstäverna betyder.Googla eller fråga mamma t ex.Jag håller på att uppfostra barnens dagiskompisar (inklusive deras föräldrar) genom att skicka inbjudningar med osa till barnkalasen.

För oss var nog släkten och de som själva gått igenom giftas-karusellen värst. Resten har bott i en universitetsstad tillräckligt länge för att veta hut.
  • AlaM

Kan tänka mig att det är ÄNNU lättare att glömma bort en inbjudan när man får den per mail. Oftast behöver man ju kolla upp om man kan och lämnar det därhän tills vidare. En "riktig" inbjudan ligger ju ofta framme sen och då blir man påmind. Mail får man ju oftast ett tiotal om dagen vilket gör att en mail-inbjudan hamnar långt ner i inkorgen redan första veckan...

Svar på tråden När osa-tiden är ute...