• AnnaMari

Hjælp med " du vet att du ær svensk nær..."

Gifter mej i Norge med en norrman och kommer att ha ca 60/40 norska gæster. Hade tænkt att ha " du vet att du ær norsk nær" och "du vet att du ær svensk nær..." och nu har jag fastnat.. Vad ær typiskt svenskt ( KUL svenskt)?

Detta ær vad jag har hitintills (oredigerad):

Du vet att du er norrman når:
    Du tycker det ær en delikatess med grillat valkøtt..
    Heller kommer for sent til flyet enn å ikke rekke å handle kvoten.
    Synes fiskeboller har smak.
    Bader når det er tolv grader i vannet og sier det er "friskt".
    Du kan minst 5 svenskevitser..
    ...savner snøen 2 uker etter at den endelig har smeltet bort
    ..det ær skidløp på alla tv:kanalerna?
    ..kan gå på længskidor i fjællen och njuta av tystnaden?
    ..æter brødskiver till frukost, lunch och kvælls?

Du vet att du ær svensk nær:
    Du frågar før 4:e gången vad din norska bordsgranne sa...
    Du tycker att det ær sløseri med reklam før coca cola på jul, alla dricker ju ?julmust? då..
    Du tycker det ær helt normalt att sjunga ?små groderna? och dansa runt en træstång som ær klædd med bjørkris och blommor på midsommarafton..
    Du tycker inte det ær något konstigt i att gå ut och pula lite i hagen...
    Det vattnas i munnen på dej nær en surstrømmingsburk øppnas
    Du kan minst 5 norgehistorier..
    Du stiger upp mitt i natten før att se ?tre kronor? spela en viktig match..
    Du æger minst en skoter..
    du ær helt øvertygad om att banan på norska heter ?gulebøj?.

• Svar på tråden Hjælp med " du vet att du ær svensk nær..."
  • Fru Indosaurie

du tror att det är bilder på ditt hem när du öppnar Ikea-katalogen

• johanna anders

Jag gifter mig med en norrman så jag är i samma sits =)

Då vi har många utländska gäster så har vi skrivit ner detta i häftet:

?You know you are Swedish when??

You go seriously sentimental when entering an IKEA store, outside the borders of Sweden.

You secretly love the Eurovision Song Contest to pieces.

You just love to ?fika?, and know that it is an activity that is meant to last for hours and is not the equivalent of going for a coffee.

You have serious difficulties crossing the street when there is a red light. Even when there are no cars.

You take your shoes off when entering a house.

Every time you see a Swedish brand/actor/company/phone/car/furniture store you feel compelled to point that out to your friends (with badly hidden pride in your voice).

Making fun of Norway is a national institution.

You just love singing ?snapsvisor? while drinking any kind of alcohol.

Even if you normally hate ABBA, Ace of Base, Roxette, The Cardigans etc. you still LOVE it when you're in a club abroad and they play something Swedish (you'll probably even ask the DJ to play it?).

You force Non-Sweds to listen to Gyllenetider during the whole summer even though they cant understand the beauty of it. You have in fact tried to translate all the songs for them and tried to convince them to learn to sing ?Sommar tider? in Swedish.

You look forward all year for August when you get to gather your friends, put on stupid paper hats, drink vodka, sing and eat crayfish.

You get into an argument explaining to non-Swedish people that Zlatan Ibrahimovic ACTUALLY IS from Sweden.

• Villemoa

Du vet att du är svensk när du är helt övertygad om att ekorre på norska heter "tallefjant"

• en dröm blir sann

Här är det jag som är norsk istället, och min blivande man svensk
    Vi skall gifte oss här i Skåne, där vi har bott sedan 10år tillbaks. Så min släkt kommer ner till bröllopet. Härligt med lite norsk- svenskt
    Vi tänkte att ha psalmer på varannan vers svensk och varannan norsk. Även möjligtvis Tröstevisa som sjungs av en nordmann och en svensk.
    Något annat som är ganska norskt är att de tror alla svenskar säger "just det" hela tiden, och svenskar tror att nordmenn säger "akkurat det" hela tiden.
    Typisk svenskt är att man äter sill till alla dagar som skall firas, midsommar, jul, påsk m.m. Och tror att nordmenn äter massa sill. Något vi inte gör...

• johanna anders

Vi kanske borde starta en tråd som heter norge + sverige = kärlek =)

Svar på tråden Hjælp med " du vet att du ær svensk nær..."