Inlägg från: avtryck |Visa alla inlägg
  • avtryck

Nice eller Paris

Hej!

Vi var i Paris i maj i år från torsdag till måndag. Jag har även varit i Nice 2001. Om ni inte har varit i någon av städerna är Paris mitt tips! Det finns mer att göra och se och hög romantikfaktor. I Nice är det mer strandliv som gäller tycker jag.

Vi bodde på Golden Tulip Little Palace i Paris som jag varmt kan rekommendera. Tunnelbanan utanför dörren och även gångavstånd till det mesta. Många hotell i Paris verkar ha liten frukost med bara kaffe och croissant. Så även här, men den var valfri så vi åt frukost ute för det mesta.
    www.goldentulip.com/Property/&Language=EN

Räkna med mycket russelpengar då det mesta är dyrt!

Klättra upp i Triumfbågen. Utsikten är fantastisk över avenyerna och Eiffeltornet!

Sitt på uteserveringarna med en cappuccino och titta på folkvimlet. Det är Paris för mig.

Lycka till med resandet!

• avtryck

Vi bokade flyg och resa för sig. Vi kollade lågprisflyg, men bokade till slut med SAS från Arlanda till Charles de Gaulle eftersom det blev samma pris (1 500 kr tur och retur per person). Flygplatserna Ryan Air använder ligger ofta längre från städerna och de tar ofta extra för t ex bagage.

När det gäller franskan pratar jag lite. Men de flesta fransmän pratade hellre engelska än genomlevde min franska Mitt intryck av parisarna är att de flesta gärna pratar engelska om man lär sig några enkla fraser som hej och tack. En liten ordbok är bra att ha med för att läsa menyer.

lillaj skrev 2009-06-26 12:51:31 följande:
    Bokade ni flyg och resa för sig då? Vårt enda lilla bekymmer är franskan som ingen av oss är särskilt bra på, upplevde ni det som det klassiska alla pratar om att fransmännen inte gärna pratar engelska eller är det mer ute pålandsbygden?
Svar på tråden Nice eller Paris