Inlägg från: lillaj |Visa alla inlägg
  • lillaj

Nice eller Paris

Älsklingen och jag gifte oss i aug förra året, vi åkte på en vecka solsemester med sonen till Gran Canaria, Bahia Feliz och hade en helt underbar vecka tillsammans men nu är det dags för oss att åka bara vi två på en weekend och det vi funderar nu på är Paris eller Nice. Vi kommer inte kunna åka förens i slutet av september/början av okt så det är de förutsättningar som gäller, och vi åker to-sö eller fre-må!

Vilka är era erfarenheter och vad rekommenderar ni och varför? Tips på hotell? Romantikfaktorn?

Kikat på Lemarquis i Paris och Hotel Aston i Nice. Någon som bott på något av dessa hotell?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-22 20:48
    Har ni bra tips på hemsidor ni bokat från så får ni gärna dela med er!!

• Svar på tråden Nice eller Paris
  • lillaj

Vi har ju så klart lite idéer men det kan vara kul att höra vad man "bara måste se och göra" och vad man lika gärna kan skippa enligt ert tycke?!!

• lillaj

Ingen som vill dela med sig?

• lillaj

Låter inte tokigt så det nappar vi nog på!!

puppis skrev 2009-06-24 21:40:09 följande:
    Hej!Vi var i Paris en weekend förra sommaren, och det var härligt men dyrt. Vi var förstås i Eiffeltornet (där han friade) Louvren, Triumfbågen m.m. Jag tyckte att Napoleons våning inne i Louvren var helt makalöst fantastisk... Vilka möbler, vilka tapeter och vilken takkrona. En kristallkrona som säkert var 20 kvm i storlek... Så det är mitt bästa tips. Hade vi haft tid hade jag velat åka till Versailles, men det får bli nästa gång!Lycka till
  • lillaj

Bokade ni flyg och resa för sig då?

Vårt enda lilla bekymmer är franskan som ingen av oss är särskilt bra på, upplevde ni det som det klassiska alla pratar om att fransmännen inte gärna pratar engelska eller är det mer ute pålandsbygden?

avtryck skrev 2009-06-26 08:30:34 följande:
    Hej!Vi var i Paris i maj i år från torsdag till måndag. Jag har även varit i Nice 2001. Om ni inte har varit i någon av städerna är Paris mitt tips! Det finns mer att göra och se och hög romantikfaktor. I Nice är det mer strandliv som gäller tycker jag. Vi bodde på Golden Tulip Little Palace i Paris som jag varmt kan rekommendera. Tunnelbanan utanför dörren och även gångavstånd till det mesta. Många hotell i Paris verkar ha liten frukost med bara kaffe och croissant. Så även här, men den var valfri så vi åt frukost ute för det mesta.www.goldentulip.com/Property/&Language=ENRäkna med mycket russelpengar då det mesta är dyrt! Klättra upp i Triumfbågen. Utsikten är fantastisk över avenyerna och Eiffeltornet! Sitt på uteserveringarna med en cappuccino och titta på folkvimlet. Det är Paris för mig. Lycka till med resandet!
  • lillaj

Kikat på priserna via europaweekend.se i förhållande till att boka flyg (ryanair) och hotell för sig och det skiljer 2600 för två personer... Hur göra? Är lite feg och tror ju att det ska finnas fördelar att boka gnm organiserat företag men hur är det egentligen?

• lillaj

Åh, toppen tack för alla bra tips!

Tess80 skrev 2009-07-02 09:54:09 följande:
    När vi åkte i höstas så åkte vi med Ryanair. Dom hade då superbilliga priser! Vi betalade 30kr för tre personer (jag, min m2b och vår son) tur och retur (men vi hade inget bagage med oss, bara ett handbagage var för vi stannade bara en weekend). Biljetterna kostade nämligen 5 kr enkel resa/pers.Vi bokade hotellet för sig. Ryanair flyger till flygplatsen Beauvais och där går det flygbussar som man kan köpa biljetter på flygplatsen (jätte enkelt)! Dom kostar 13 EUR/pers/tur o retur. Bussar avgår 20 minuter efter varje ankommande flight. Bussen går till Paris, Porte Maillot, och det tar ca 60 - 90 minuter att åka. (där du även kliver du även på flygbussen när det är dax att åka hem igen). Det ligger ett Metro i närheten av Porte Maillot! Det bästa är att du kan kolla en karta över Paris (om var ni ska bo) och även titta på deras tunnelbanelinjer (Metro) så vet nu var ställena ligger och hur ni tar er fram.Om ni ska åka mycket Metro, så vill jag tipsa om att ni köper "Carnet full fare" på en metro station (alla M har dessa). Då får du 10 biljetter som du kan åka på både bussar och Metro. Dessa kostar 11.60 EUR (för 10 st då) På varje biljett du använder så får du åka hur mycket som helst på den biljetten inom 1 ½ timme.Du kan gå in och kolla dessa länkar och läsa mer:www.paris-turist.se/index.htmwww.ratp.info/informer/anglais/ticket_t.phpOj det blev ett långt inlägg hi hi!
  • lillaj

Jo, det ska man tydligen få om bolagen går i konkurs men man ska ju läsa det finstilta också men vi ska nog boka detvar för sig!

puppis skrev 2009-07-02 07:57:26 följande:
    Jag skulle ta det billigaste alternativet. Jag tror ändå inte ni skulle få några pengar tillbaka, om något av bolagen går i konkurs. Dessa pengar kan ni ju använda till trevliga saker på plats i stället!
  • lillaj

Detg blir Paris! Men jag har fått beslutsångest kring bokningen av hotell, bestämt oss för att vi ska åka 25-28 sept och flyget är klart men hotell, alltså jag blir knäpp på att det ska vara så svårt...

Vi hade ju ett hotell men läst några recensioner och blir nästan avskräckt www.booking.com/hotel/fr/le-marquis.en.html
    .. Vill gärna ha ett 4-stjärnigt men ett 3-stjärnigt som är riktigt bra är helt okej det också! Centralt ska det ligga så om det är någon som har hotelltips så snälla hjälp oss!!

• lillaj

Vi har nu bokat hotell fre-må i Paris och nu undrar jag hur mycket fickpengar ni skulle göra av med, vi har tänkt att ha en rätt lyxig tillvaro eftersom detta är del 2 på vår bröllopsresa men om man vill lyxa lite så kan man ju göra av med hur mycket som helst, det är jag så klart medveten om men jag har också lite dålig koll på prisebildern så ge gärna några exempel!

Svar på tråden Nice eller Paris