• Valkyria84

Thailand

Vi planerar att åka till Thailand på smekmånad till hösten/vintern men har ingen aning om vart i Thailand och vilket flygbolag eller hotell. SÅ finns det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter.
    Vi är ute efter lugn och ro, sol bad, snorkling, rida på elefanter. Någon guidad tur och lite shoppning men inge partyliv med fulla turister. Hoppas ni förstår vad vi menar.
    Har kollat på ving, fritidsresor och apollo lite grann men det är svårt att veta. Ska även gå till resia och höra vad de säger men kan även vara bra med tips av någon som faktiskt vet och har egen erfarenhet. Vill gärna ha så mysigt och romantiskt som möjligt då det faktiskt är vår smekmånad =)
    Dubbelsäng är alltså ett måste! =)

• Svar på tråden Thailand
  • miamedknuff

Khao Lak, Koh Samui eller Koh Chang bör ni nog hålla er till. Varför annars inte pröva Phu Qouc - Vietnam? Eller åk till Malasyia - kombination Kuala Lumpur med Langkawi eller Pangkor. Bali kan också vara ett alternativ.

• missyms

Hej på er!
    Vi ska gifta oss i thailand i vinter och har därför kollat upp om lämpliga resmål. Nästan alla rekommenderar Koh Lanta. Även min kompis som jobbar som flygvärdinna har kollat med massor av kollegor som säger att det ska vara toppen!!
    Lugnt, härligt, vackert och romantiskt.

Lycka till och ha det toppen på vilken resa den än blir!

• miaik

missyms

Vi ska också gifta oss i Thailand, men nästa sommar. Det kommer bli på Koh Lanta, verkar verkligen jättemysigt! Vi kommer bo större delen av tiden i Puket men sen åka över till Koh Lanta några dagar för bröllopet.

Vilka hjälper er med bröllopet?

• HelenaOlivia

Hej vi ska oxå åka till Thailnd på vår bröllopsresa och vi åker den 25/10 och flyger med Finnair tur och retur Bangkok och sedan kommer vi åka till ko Chang för att få massage, snorkla, sola, bada,äta god mat, träffa elefanter osv
    Vi kommer nog oxå åka över till Kambodja ett par nätter, vi ska vara borta 3veckor.
    Vi kommer att shoppa och kolla på thaiboxning i Bangkok.
    Jag har varit i Thailand två gånger innan första gången för 7år sedan i 2månader och sen för 2år sedan på Phuket 2veckor och jag gillade inte heller Phuket speciellt mycket så rekomenderar inte det.

Hoppas ni får en underbar bröllopsresa!!!

• Valkyria84

Hmm Krabi verkar väldigt vacker och naturskönt. Har sett flera hotell från Apollo och tycker mycket om: Raily Princess Resort & Spa, funkar tyvärr inte att länka annars hade jag gjort det. Ska leta vidare och gå till resebyrå oxå. Jag tackar för alla tips jag kan få =)

• bröllopsblomma

Vi ska också åka till Thailand på bröllopsresa. Åker nu i augusti. Vi åker till östra sidan och ön Koh Samui då vi har hört att det är bäst väder här på sommaren. Vi åker med fritidsresor som verkar ha väldigt fina hotell. Vi väljer att boka en charter då vi vill veta var vi ska bo även om det är trevligt att leta boende på plats. Men nu är det bröllopsresa och då ska man unna sig lite extra.

• Valkyria84

Skulle ha varit till resebyrån i går men när vi väl kom dit hade de stängt för dagen, får se om vi hinner dit under veckan annars blir det till helgen.
    Någon som varit på Raily Princess Resort & Spa?
    www.agoda.se/asia/thailand/krabi/railay_princess_resort_spa.html

googlade på det och hittade då fler sidor. Jag tycker det verkar toppen!
    Vad tror ni?

• puppis

Det ser trevligt ut, lycka till!

• HallonGumman

Gjorde en kombinationsresa Phuket-Krabi för ett par år sen och visst Phuket var helt ok men inget ställe jag skulle resa till igen.Krabi var fint men man var tvungen att åka longtail varje dag om man ville ligga vid de fina stränderna då stranden i Krabi inte var fin.Det var iofs inget problem mysigt att åka båt:)Själva funderar vi på att åka till ön Koh Lipe som ska vara lite mer orörd och paradiset enligt vissa...!
    Bröllopsblomma: Vi var på Koh Samui och Koh Phangan i juni förra året, var kanon att åka på sommaren, inte alls så mycket turister men jättebra väder

• Äntligenfru

Det finns massor av romantiska ställen som inte är överturistiga. Kolla tex Koh Ngai söder om Koh Lanta/Phuket. Ett mysigt boende där är Coco Cottage. Eller åk ännu längre söderut till Koh Bulone och bo på Pansand. Enkla och superromantiska ställen! Dock inga elefanter... men kombinera med några dagar i tex Ao Nang så får ni lite liv och rörelse oxå.

• mrsholm

Vi planerar oxå att åka dit! Min syster flyttar dit den 7:e juli så hon ska kolla ut bra hotell och fina platser som skulle passa oss. Vi åker med våra barn som är 1, 7 och 9 till höst/vintern så det ska verkligen vara en lugn och vacker plats.
    Jag kan berätta om hennes tips för er när hon varit där några veckor...

• Valkyria84

mrsholm: Ja det får du jätte gärna göra! Är sååå svårt att veta vart man ska, finns ju så mycket att välja på. Å andra sidan vet jag ingen som varit i thailand och varit missnöjd... så det kanske inte kan bli så fel?

• JesHed

Skulle absolut rekomendera Koh Phanghan, en lugn ö med fantastiska stränder! Vi har kombinerat den större ön Koh Samui med Koh Phangan som ligger strax utanför för att både få lite liv och shopping men oxå en harmoni och ett lugn.
    Båda gångerna bodde vi på den fantastiska stranden "Ao Tapan Noi", ligger på den nordöstra sidan av ön.

Lycka till!

• Valkyria84

Vi har nu varit till två resebyråer och vi vet ännu inte vart vi vill åka. Just nu lutar det åt, Krabi, koh kho khao, phuket kamala eller karon beach.

Vi vill gärna flyga så bekvämt som möjligt då jag har en del skador på knä, höfter och rygg. Det man sa på resebyråerna var att det är bättre att flyga charter och köpa till extra bra platser än att flyga reguljärt i turistklass, någon med erfarenet av charter med extra bra platser? Vi tänker bla novair exellent.

Så idag frågade min pappa mig om vi tittade på när det är regnperioder, vilket vi inte gjort då resebolagen inte sagt något. Men så googlar jag på det och i november kommer det ca 206ml regn, 14 dagare regnfritt i de områden vi funderar på. SUCK! Vi vill ju inte åka dit och så regnar det hela vår semkmånad....
    www.thailandguiden.se/klimat.php

Någon som varit där i den perioden och har erfarenhet???

• Hofsan

Får jag föreslå Koh Lipe. Så långt söderut du kan komma i Thailand(gränsar med Lankawi i Malaysia)Sök på Koh Lipe på google o kolla bilder mm och du är fast! Vi ska åka andra gången till Thailand i januari och då åker vi dit denna gången med mellanstopp 5 dagar på Koh Lanta.

Annars är Ao Nang en bra utgångspunkt som många redan skrivit.
    Ta longtailbåtar till olika öar varje dag. Min favorit är Chicken island för fantastisk snorkling och trots högsesong så kan man gå en bit bort och ändå vara för sig själv. Kolla mina bilder här:

www.facebook.com/album.php&id=626088505

• Hofsan

Ps bodde på Phuket några dagar också och det gör varken vi eller vårt sällskap om igen. (Karon, Kata och Patong då)

• Valkyria84

Ååå jag har sån beslutsångest!
    Nu har jag ändå förstått att man kan åka till Thailand i november då regnperiod innebär att det kommer en skur och sen blir det klarblå himmel igen, så vi kommer åka då. Priserna är även billigare då och jag vill åka så snart som möjligt.
    Nu är det bara hotell som vi måste besämma, just nu står det mellan dessa:
    Emerald Garden Resort:
    www.ving.se/book/bookMatrix.aspx&resortid=949&itemId=23342

Railey bay princess resort & spa
    www.agoda.se/asia/thailand/krabi/railay_princess_resort_spa.html

Jag vet att några klagat över elagregatet där men jag tycker det verkar vara fantastiskt vacker och det är det första hotellet som jag fastnade för.

The Access Pool Resort & Spa:
    www.agoda.se/asia/thailand/phuket/access_resort_and_villa.html

Hotell Cape Sienna:
    www.fritidsresor.se/boka-resa/HotelAbout.aspx

Så nu vill jag ha er hjälp!!

• Valkyria84

Nej nu har jag ändrat mig IGEN! Suck, detta är ju omöjligt.
    Nu står det ändå bara mellan två hotell:

Andaman Princess Resort & Spa i koh kho khao med apollo

eller

Railay Princess Resort & Spa i Krabi med apollo.

Nu får ni hjäpa mig! Jag tror ändå att först hotellet är bätte, ser lyxigare ut och ligger precis vid stranden. Har dock inte hittat några recenssioner på det hotellet så jag vet inte vad folk som varit där tycker. Någon här som vet något?

• Hofsan

Nu har jag inte varit på Koh Koh khao men Raily beach var såååå överskattat och inte alls så fint att bada vid som vi trodde. Dessutom kommer det fram strandförsäljare 1 gång var 10:e minut till en suck. Vi hade köpt en öl och min man hann ta 2 klunkar sedan kom de och frågade " one more? " haha.
    Sedan blir man ju väldigt isolerad om man bor på Railay beach. Där finns absolut inget.

• Valkyria84

Nu har vi bokat andaman princess resort & spa. Åker den 6 november, ska bli sååå underbart!!
    Tack för all hjälp!!

Svar på tråden Thailand