• Sanniis

Vilka går ut ur kyrkan först?

I måndags var vi och tittade inne i vår kyrka. Den är väldigt liten och har inget sånt där litet rum som brudparet kan smita in i. Men enligt vaktmästaren så behövdes inte det eftersom att det enligt svenska traditioner är brudparet som går ut ur kyrkan först.
    Jag som föreställt mig att alla gästerna går ut först och sist kommer vi och så blåser de såpbubblorna på oss Det känns ju helt bakvänt att vi står där ute och väntar på gästerna istället för tvärtom....

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vilka går ut ur kyrkan först?
  • agtiwi

Vi ska gå ut först, sen gå ett kvarts varv runt kyrkan och in genom en dörr. Sedan går vi ut en gång till när gästerna kommit ut!

• Plummis83

Vår kyrka har 2 ingångar, den stora och så har de en mindre vid sidan så vi kommer gå ut först och smita runt knuten å in genom andra dörren å vänta tills alla gästerna gått å så går vi ut efter de.

Om det regnar så kunde vi smita upp till övervåningen där de har orgeln å vänta!! Måste ju finnas något sådant för er oxå?!

• MulleNuh

haha men kan inte NI stå där ute och blåsa bubblor på DOM ist! DET hade varit annorlunda!

Sanniis skrev 2009-06-25 10:16:13 följande:
    I måndags var vi och tittade inne i vår kyrka. Den är väldigt liten och har inget sånt där litet rum som brudparet kan smita in i. Men enligt vaktmästaren så behövdes inte det eftersom att det enligt svenska traditioner är brudparet som går ut ur kyrkan först.Jag som föreställt mig att alla gästerna går ut först och sist kommer vi och så blåser de såpbubblorna på oss Det känns ju helt bakvänt att vi står där ute och väntar på gästerna istället för tvärtom.... Hur gör ni andra?
  • Sanniis

Hmm, såg att jag formulerat mig lite konstigt. Jag menar givetvis att vi går ut först ur själva kyrkorummet (till utgångsmusiken), men att man sen gömmer sig nånstans och att gästerna står ute och väntar på oss.

tack för svar förresten

• Sanniis

MulleNuh: Haha, ja varför inte

• MulleNuh

Nej men gör som dom andra säger. Gå ut först och sen gömmer ni er bakom nånstans tills alla kommit ut..

Sanniis skrev 2009-06-25 10:24:17 följande:
    Hmm, såg att jag formulerat mig lite konstigt. Jag menar givetvis att vi går ut först ur själva kyrkorummet (till utgångsmusiken), men att man sen gömmer sig nånstans och att gästerna står ute och väntar på oss.tack för svar förresten
  • Sanniis

MulleNuh: Men det finns liksom ingenstans att gömma sig i själva kyrkan... och det finns bara en ingång. Eller menar du att vi ska gömma oss ute och sen smita in?

Att smita upp till där orgeln står går inte heller tyvärr...

• Ore

Vi gick ut först, gick runt, lät gösterna gå ut, och gick ut igen. Har också varit med om bröllop där brudparet ställt sig vid sidan i sakristian, och gästerna gått förbi och hälsat och gratulerat på vägen ut, och sedan kommer brudparet ut på kyrktrappan...

• MulleNuh

ja SÅ kan man ju göra också!

Ore skrev 2009-06-25 10:30:16 följande:
    Vi gick ut först, gick runt, lät gösterna gå ut, och gick ut igen. Har också varit med om bröllop där brudparet ställt sig vid sidan i sakristian, och gästerna gått förbi och hälsat och gratulerat på vägen ut, och sedan kommer brudparet ut på kyrktrappan...
  • Hemlig2009

Vad säger prästen eller kyrkvaktmästaren? Vi fick veta hur de traditionellt gjorde i vår lilla kyrka (sprang uppför trappan till orgeln) så då gjorde vi såklart på det viset.

• Sanniis

Ore: Haha, tänk vilken enkel lösning! TACK så mycket! Gör ju faktiskt inget alls att de ser oss på vägen ut om vi står i sakristian.

• Sanniis

Hemlig2009: Vi har inte träffat vår präst ännu, men ska höra vad han/hon säger om det hela.

Tack för alla förslag! Nu väntar playan på mig!

• Ore
    Sanniis skrev 2009-06-25 10:35:53 följande:
    Ore: Haha, tänk vilken enkel lösning! TACK så mycket! Gör ju faktiskt inget alls att de ser oss på vägen ut om vi står i sakristian.
    Nä, det är ju inte som att de inte redan sett er då...

Hur som helst finns det många olika möjligheter, och vilken som helst kommer bli bra Att de gjorde så på just detta bröllopet var nog för att det var väldigt trångt utanför kyrkan, tror jag. Men det var en smart lösning, tycker jag...
  • Jeez

Man kan också gå ut först och så att säga vänta in gästern och ha kramkö direkt utanför kyrkan, och sedan bli blåsta såpbubblor på (gästerna brukar hamna i en halvcirkel runt paret).

• allehanda
    Jeez skrev 2009-06-25 11:38:33 följande:
    Man kan också gå ut först och så att säga vänta in gästern och ha kramkö direkt utanför kyrkan, och sedan bli blåsta såpbubblor på (gästerna brukar hamna i en halvcirkel runt paret).
    Det här absolut den vanligaste avslutningen där jag jobbar, alltså dör man inte har plats i vapenhuset för brudparet att ta emot lyckönskningar.Det allra bästa är om brudparet går en 10-15m ifrån kyrkporten så att alla gäster kommer ut( har varit med om att hälften av gästerna inte kommit ut ur kyrkan före riskastningen)
  • möklintabröllop

Vi går ska ställa oss (lite i skymundan) längst bak i kyrkan (kortsidan) vid en port.
    Gästerna går ut genom en port som är i mitten och på långsidan.
    Sen får gästern gå runt till kortsidan och vips så kommer vi ut där.
    Shit, nu blev jag nervös...det är på lördag redan!!!

Svar på tråden Vilka går ut ur kyrkan först?