• Mia1972

Ge prästen pengar....???

Ok hade en vild diskution med min chef idag.

Han sa att man brukade ge prästen ett kuvert med en ansenlig summa pengar som "tack för att h*n vigde dom" .

NÅN som hört talas om detta?
    Jag har aldrig ens hört talas om detta innan och vill därför höra med er.

• Svar på tråden Ge prästen pengar....???
  • passionsblomman

Det sägs så bland vissa, men prästen får inte ta emot betalning vid sidan av sin lön. De pengarna kan isåfall ges till kollekt eller annat som inte är direkt till prästen.
    Men det finns ingen anledning, för prästen har betalt för sitt arbete genom sin vanliga lön.

• Mia1972

Ja jag sa till honom att prästen har ju sin lön och kan väl inte ta "svarta " pengar för vigslarna.
    Men han var envis och sa att man visst skulle ge prästen pengar efter vigslen.

• allehanda

Instämmer med föregående talare, det har varit kutym på en del ställe FÖRR att göra så men man kan liksom inte extraknäcka svart som präst, det är ju officiella uppgifter.Däremot om man vill att prästen skall ta sig till något annat ställe än där h*n jobbar normalt så kan det bli aktuellt med körersättning.
    "gammal" chef, eller?

• Burre Präst

Präster ska absolut inte ha någon penninggåva för att de gör sitt jobb. Svarta pengar är ett oskick och ska inte förekomma!

• Mia1972
    allehanda skrev 2009-06-25 22:08:16 följande:
    Instämmer med föregående talare, det har varit kutym på en del ställe FÖRR att göra så men man kan liksom inte extraknäcka svart som präst, det är ju officiella uppgifter.Däremot om man vill att prästen skall ta sig till något annat ställe än där h*n jobbar normalt så kan det bli aktuellt med körersättning."gammal" chef, eller?
    62 år är han så det kan vara därför kanske?
  • Mia1972

Burre Präst skrev 2009-06-25 22:16:23 följande:

Präster ska absolut inte ha någon penninggåva för att de gör sitt jobb. Svarta pengar är ett oskick och ska inte förekomma!
    Precis min åsikt!

Tack för era svar.
  • mittid

Träffade vå präst idag. Hon tog själv upp ämnet pengar och sa att det kostar inget, man skall inte ge pengar och det är förbjudet för präster att ta emot pengar. Gifter man sig i "annan" försmling/kommun el. liknande så ska man inte betala iallafall för det ordar församlingarna/kommunerna mellan sig. Är det en resa för prästen så ska man inte betala den heller!
    Det är gratis att gifta sig i lyrkan om minst en av de som gifter sig är med i Sv kyrkan och betalar kyrkoskatt.

• Duchess
    mittid skrev 2009-06-26 18:56:46 följande:
    Träffade vå präst idag. Hon tog själv upp ämnet pengar och sa att det kostar inget, man skall inte ge pengar och det är förbjudet för präster att ta emot pengar. Gifter man sig i "annan" försmling/kommun el. liknande så ska man inte betala iallafall för det ordar församlingarna/kommunerna mellan sig. Är det en resa för prästen så ska man inte betala den heller!Det är gratis att gifta sig i lyrkan om minst en av de som gifter sig är med i Sv kyrkan och betalar kyrkoskatt.
    Word. Helt rätt!

Jag kan dock tipsa om något som jag vet att flera präster brukar uppskatta, däribland min svärfar (som alltså är präst, numera pensionerad). Skicka ett tackkort till dem och skriv en rad där ni speciellt tackar för den fina vigseln. (Nu förutsätter jag att ni tyckte det). Jag vet många präster som har sådana bilder på sitt kontor och blir glad av dem. Det är långt ifrån alla brudpar som säger tack
  • Mia1972
    Duchess skrev 2009-06-26 19:05:55 följande:
    Word. Helt rätt!Jag kan dock tipsa om något som jag vet att flera präster brukar uppskatta, däribland min svärfar (som alltså är präst, numera pensionerad). Skicka ett tackkort till dem och skriv en rad där ni speciellt tackar för den fina vigseln. (Nu förutsätter jag att ni tyckte det). Jag vet många präster som har sådana bilder på sitt kontor och blir glad av dem. Det är långt ifrån alla brudpar som säger tack
    Det ska jag ta och göra!
    Tack för tipset.
  • mittid

Mycket bra tips... De ska vi såklart göra, tack !!

Duchess skrev 2009-06-26 19:05:55 följande:
    Word. Helt rätt!Jag kan dock tipsa om något som jag vet att flera präster brukar uppskatta, däribland min svärfar (som alltså är präst, numera pensionerad). Skicka ett tackkort till dem och skriv en rad där ni speciellt tackar för den fina vigseln. (Nu förutsätter jag att ni tyckte det). Jag vet många präster som har sådana bilder på sitt kontor och blir glad av dem. Det är långt ifrån alla brudpar som säger tack
Svar på tråden Ge prästen pengar....???