Inlägg från: lillabruden |Visa alla inlägg
  • lillabruden

Jag vill åka till Portugal!! Men vart ska man åka?

Var i hela världen har ni fått för er att Portugal är fattigt?! Det var det när jag var liten, inte nu och inte sen dem gick med i EU!
    Jag har halva släkten där nere och är där jätteofta, har varit längs med kusten upp och ner och lite hit o dit.

Ni som tycker det är fattigt, hur lever ni egentligen?

Jag tipsar Algarve till dig TS. Där är allt du nämnt att du vill ha, men där är också jättemycket turister.. har man tillgång till bil så är det jättemysigt att köra runt lite och dem bästa restaurangerna är ute på vischan

Dem har forum lite överallt i hela Portugal där dem har 4våningar med shopping,mat och nöje. Dem stänger midnatt i dem städerna jag varit på forum, i Lissabon området. Ska du till Lissabon så kan jag säga att Costa Da Caparica stranden har förändrats drastiskt, det är mindre sandstrand och därmed mindre plats att sola på....det är mer en surfingstrand nu tror jag....

Sesimbra är den absoluta stranden i Lissabon området för mig!!! Hittar du ett bra hotel där så åk!

Och TS, vill du ha ltie bilder från Portugal som jag tagit så hör av dig!!
  • lillabruden

Min favorit plats i Algarve är Lagos...stränderna är underbara och jag känner att jag har allt på samma plats, men så har jag samtidigt en kusin som bor där....men på natten är det fullt med disco och ställen att gå till! Var på ladies night med striptease (män som strippa) det var ju intressant Gratis sprit till alla tjejer och sedan sexiga karlar som skakar rumpan....

Sesimbra har jag inte varit på under kvällen men vet att där är mycket caféer, ska höra med m2b om discon där..han kanske vet! Han känner till området där mer än jag.

Jag kan ju lägga till att det är jättebilligt att ta bussen från Algarve till Lissabon (o tvärtom) så hittar ni en billig biljett till ena orten, stanna där en eller 2 dagar o ta sedan bussen till den andra orten. (Sesimbra ligger ju utanför Lissabon) Allt är beroende på hur mycket tid man har och hur pass restålig man är.... Det tar ju nåna timmar med bussen från Algarve till Lissabon...
    Sen är det kallare vatten runt Lissabon än Algarve så ni vet

När det gäller mat är jag en fisk-galning! Alla fiskar är goda om ni frågar mig
    Men efterrätterna...*dreglar* det finns otroligt mycket! Prova Arroz Doce som finns på alla restauranger/caféer, det är rispudding men den är söt och jättegod som avslut på middan! Min absoluta favorit kaka är Pasteis de Nata! Den "riktiga" är Pasteis de Belém som har ett hemligt recept, men dem säljs bara i caféet i Belém till höger om Jeronimo kyrkan. Är ni där, beställ minst 5st
    För choklad älskaren -beställ chokladmousse med lite whiskey i Men beroende på vad du tycker om, tror dem att det är till mannen i sällskapet häller dem på så du håller dig frisk i ett år men gud så gott....

Nä vad tokig jag blir

• lillabruden

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-30 07:11:28 följande:

I jämförelse med många andra länder i Europa så är Portugal fattigt. Lite som östländerna som någon annan skrev. Grekland är inte alls lika fattigt. Det är stor skillnad. Du kommer märka det på hur byggnader, cafeér, restauranger, barer, vanliga hus osv ser ut. Jag tycker det är ganska trevligt med lite uppiffade ställen. I Grekland finns ju jättefina ställen både modernt och gammaldags. Vill bara säga detta så du inte blir besviken för det blev verkligen jag.
    Byggnaderna låts förfalla för att det är billigare att bara lämna dem och bygga nytt. Men i Lissabon kan du t.ex se ett gammalt förfallet hur bredvid ett stort pampigt 'dyrt' hus. Det har med ekonomi politiken från 70talet att göra /eller 60talet, minns inte...

Jag kan inte säga något om östländerna, för där har jag inte varit, men precis som överallt annars hittar du rikare städer och områden lite varstans. Caiscais är ett sådant område tex.

Du får självklart ha din uppfattning men jag kan fortfarande inte förstå det fattiga i Portugal i dagsläget....men det är kanske olika synsätt. Jag ser lyckliga människor i härlig omgivning, jämfört med här där allt är grått och tråkigt och folk hatar främlingar...
  • lillabruden

allt har ju med perspektiv att göra....jag jämför ju med Portugal från förr, när jag växte upp och då såg det ju verkligen fattigt ut med baracker osv. Hundar gick fritt och folk var fattiga. Men enligt mig är Portugal inte alls fattigt idag.. Men dem har mycket kvar att jobba på samtidigt!!!

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-07-01 09:03:25 följande:

Det är säkert mycket finare i Lissabon.Sen att folk är lyckliga behöver inte ha med ekonomin att göra.Grekland är mycket fattigare än Sverige men jag kan lova att människorna där är myyycket lyckligare än här i Sverige trots att de får kämpa på och har det svårt. Förstår precis vad du menar.Det kanske bara ser lite sådär fattigt ut där jag var. Du vet såklart bättre än jag. TS - Ha en trevlig resa till Portugal, om det blir det.
Svar på tråden Jag vill åka till Portugal!! Men vart ska man åka?