Inlägg från: roodeberg |Visa alla inlägg
  • roodeberg

Få ihop det ekonomiskt

Lägga en automatisk överföring från kontot till ett sparkonto (direkt när lönen kommer in). Göra en budget över hur mycket ni inbringar under en månad samt era utgifter och ni kan välja ett belopp som ni VILL spara varje månad och därefter rätta munnen efer matsäcken.
    Sälja saker på Blocket.se
    Lägga ut tjänster på grannar.se

• roodeberg

Ja du, om man inte har tid över eller har möjlighet att skära ner på befintliga kostnader, se över telefonabonnemang och avtal man ingått eller möjligheten at sälja av saker. Då vet jag inte vad man gör. Bakar bullar och säljer på Blocket.se mot en tjänst, exempelvis låna en klänning, en håruppsättning el. dyl. (minns den där mamman som bytte 100 bullar mot en dator till sin son, så uppenbarligen fungerar det!!!)

Jag är nyfiken på hur det löser sig, så håll oss uppdaterade! och varmt lycka till!

• roodeberg

Jag håller med Sesamy. Visst kan man längta ihjäl sig efter den stora dagen, men jag tror nog att man njuter medan man sparar ihop till den. Och som ovan säger, så behöver det inte kosta särskilt mycket heller. Ja, beroende på hur man väljer att göra. Man kan faktiskt gifta sig i ?hemlighet? genom att gifta sig och ha middag med föräldrar och syskon den dagen. Sedan kan man (om man gifter sig på lördagen så kan du redan på fredagen) skicka en inbjudan till alla vänner och bekanta som man annars tänkt bjuda till bröllopet och skriva: ?Vi har gift oss (vilket är sant på måndagen när kortet dimper ner) och nu ska här firas!!! Kom till oss på grillparty xx augusti kl xx. Om ni bor i lägenhet så kan ni hyra en hembygdsgård eller lokal av något friluftssällskap där det finns grillplatser. Ni köper hem grillvänligt och ordnar med dryck.

Men vill man ha det traditionella som många väljer att ha, ja då kanske det är bättre att vänta ett litet tag. Själv hade jag verkligen kunnat tänka mig en sjuh*lvetes fest efteråt och haft själva bröllopsdagen i ett litet litet litet sällskap.

• roodeberg

Du skriver att ni inte kommer att hinna spara ihop pengar till bröllopet, ni har alltså spikat ett datum då?

Om du vet att du kommer ikapp ekonomiskt inom ett par månader så kanske ni kan ta ett ytterst tillfälligt lån *ser hälften av BTs anhängare hytta med näven åt mig*. Facket brukar ha förhållandevis moderata lån för medlemmar. Och kan ni dessutom betala av det på fyra fem månader så kostar det inte er så mycket ränta. Neeeeeeeeeej, man ska inte låna pengar. Men om man nu satt ett datum som man inte vill rucka på, och heller inte har möjlighet att tjäna pengar vid sidan om pga tidsbrist eller annat. Ja, då ser jag ingen annan lösning.

Annars är ju den allra bästa lösningen, och också den som jag kommer att hålla fast vid, att skjuta på planerna och längta i några månader mer än tänkt från början.

Svar på tråden Få ihop det ekonomiskt