• Sesamy

Få ihop det ekonomiskt

Om ni ligger minus varje månad är det ju svårt....

Kan ni skära i era kostnader?

Tidningsprenumerationer som kan sägas upp? Mobilabbonemang som byts mot kontantkort? Behöver ni kabeltv och bredband om ni har det - kan ni välja något billigare paket? Storhandla mat på billiga affärer och håll er stenhårt till det. (Jag och sambon klarade oss på 1000 kronor gemensamt en månad när det krisade)
    Röker eller snusar någon? Kan ni sluta?
    Baka ert eget bröd - ingredienserna är skitbilliga men bröd är ganska dyrt.

Finns det några andra lyxer som ni kan tänka er att vara utan?

Granska helt enkelt ert liv stenhårt och skär bort allt som inte känns nödvändigt.

Sen tänker jag spontant att det inte behöver kosta så mycket med bröllopet heller - om ni inte vill ha en stor fest osv. Kanske en middag på restaurang med de närmaste? Kanske kan de andra tänka sig och betala sin del och skramla till er som bröllopspresent?

Men om ni går minus varje månad skulle jag nog vänta... En taskig ekonomi utan marginaler är enormt stressande (vet av personlig erfarenhet) och jag skulle därför hellre se till att kunna genomföra bröllopet utan att oroa mig för ekonomin. Vi har inte mycket pengar och genomför det nu på ett sätt som gör att vi fortfarande har en liten buffert och inte är oroade.

Lycka till!

Svar på tråden Få ihop det ekonomiskt