• Tokstolla

Ni som gifter er i en STOR kyrka- har ni många gäster?

Ja, efter tittande hit och dit kommer vi troligtvis välja Oscar Fredriks kyrka. Det känns som om kyrkan säkerligen rymmer 1000 personer. Vi kommer väl antagligen bjuda 100 personer och hoppas på att minst 70 kommer Men ni som har eller ska gifta er i en stor kyrka. Har ni många gäster? Känns det konstigt med mindre sällskap? Vad tror ni om det hela?

(Ingen annan kyrka blir så rätt- tja kanske den i Onsala men det är fånigt långt dit och vi vill inte att folk ska vara nyktra för att de måste köra hem sedan efter festen utan vi hoppas på inkvartera de flesta i närheten av festlokalen ).

• Svar på tråden Ni som gifter er i en STOR kyrka- har ni många gäster?
  • Lajsan

Vi gifte oss i stenkyrka på Tjörn, kommer inte ihåg hur många den tar men den är stor och vi hade ca 70 gäster i den, men dom satt lite utspritt på dom raderna längst fram och det såg eller kändes inte konstigt.

• Lakritsbåten

Vår kyrka är rätt stor. Den rymmer upp till 600 pers om jag inte minns fel. Som tur är den bra utformad. Är en sk centralkyrka dvs den är rund med läktare. Den upplevs således mindre än vad den är. Bild finns i mitt galleri.

Vi kommer att vara ca 80 inbjudna gäster men eftersom det är en liten by jag ursprungligen kommer ifrån så brukar det alltid vara en massa mer personer på plats. Det är ju lite av "årets händelse" (i brist på annat) så kanske en 120 -130 pers.

Har varit på ett litet bröllop (ca 40-45 pers) i samma kyrka och det kändes inte konstigt alls. Tror du gör rätt avvägning, lycka till

• Jeez

Jag jobbar i en stor kyrka och jag måste säga att det väldigt sällan känns ödsligt just på dop och bröllop -för att folk sätter sig relativt samlat och långt fram. Det som är bakom ser man ju inte men man får samtidigt rymden! Det är häftigt, med två personer och med 200 och med 1000

• Aleta

Jag har varit gäst på ett bröllop där vigseln var i Linköping domkyrka. Vi var under hundra gäster och det får plats 1500 tror jag. Det kändes inte alls tomt, bara pampigt och fint.

Tänk bara på att välja en tillräckligt lång ingångsmarsch.

Svar på tråden Ni som gifter er i en STOR kyrka- har ni många gäster?