vill veta allt om ; bröstförstoring
Bli medlem på plastikkirurgiforum.se! Där finns massor att läsa både om kliniker och enskilda kirurger, samt allt annat man funderar på innan och efter operationen.
Bli medlem på plastikkirurgiforum.se! Där finns massor att läsa både om kliniker och enskilda kirurger, samt allt annat man funderar på innan och efter operationen.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag ångrar bara att jag inte gjorde min operation tio år tidigare! (Jag var 28)
Och sedan får jag också lov att flika in att detta med barn inte är en självklarhet för alla! Och även om man vill ha barn, så kanske man inte kan. Det är antagligen annorlunda för er som är mammor, men jag tänker inte på min kropp som en direkt länk till mina eventuella framtida barn. Sedan går det ju faktiskt att ta ut implantaten om man inte kan stå för dem längre om några år!
Det är faktiskt så att silikonbröst ser mindre ut än vad de är. Formen gör helt enkelt att man behöver en större kupa. Dessutom så har de flesta kvinnor alldeles fel uppfattning om vad deras behåstorlek är och har en för stor omkrets och därmed en kupstorlek som låter mindre. De flesta tjejer som går omkring med behåar i stl 75c ska egentligen ha 65e. 65e/f (som jag har) är lika stort som 80b/c om man bara ser till själva bröstets storlek.
Man får heller inte glömma att kupstorleken bara beskriver ett förhållande mellan bröstets storlek och omkretsen runt bröstkorgen. Inte proportionerna mot t.ex. höfter och lår. Jag är väldigt proportionerlig tycker jag själv: 93 över bysten, 65 i midjan och 95 över stussen. Med c-kupa hade jag definitivt varit starkt päronformad och det hade jag tyckt varit misslyckat efter en operation. SJÄLVKLART vill man ha valuta för pengarna, men det är inte nödvändigtvis störst=bäst!
Förresten är det ingen här som nämnt vilken storlek de siktar på... Rådet man får allra först brukar vara: "Skit i kupstorlek, utan tänk mer på hur du vill att de ska se ut!"
Det är faktiskt ett riktigt bra råd, för det där med storlekar är ändå rätt godtyckligt från tillverkarnas håll och de ska väl inte få avgöra hur stora bröst jag ska ha?
Det fins väl kliniker som inte ligger just i Stockholm men ändå nära? Kolla med dem!
Det är jättestor skillnad att betala drygt 30000 eller 50000, men det är inte nödvändigtvis så att den dyrare är den bättre. Du ska hitta en klinik och kirurg som du får förtroende för, jag är själv jättenöjd med mitt val (Cosmo o Citadell). Jag gick bara på en konsultation, men jag blev rekommenderad dit av en vän och kollade upp det noga innan.
Jo, nog är det bra att vänta ifall man planerar att skaffa barn inom en snar framtid. Brösten förändras ju rätt mycket med graviditet, men vissa har tur och behöver inte operera om sig. Jag hade inte tänkt skaffa barn inom någon överskådlig framtid, så det var ingen faktor i mitt beslut.
Man ska väl räkna med att operera igen om 10-15 år som sagt, men alla behöver inte byta sina implantat efter den tiden. Finns de som haft sina implantat i mer än 20 år, så...
Lennarts Fru skrev 2009-09-23 23:20:57 följande: