• therese182

Florister och blomm kunniga HJÄLP!**SNÄLLA**

Jag funderar att binda min egen bukett efter massa om och men.

jag har fått ett sånt handtag med en oasis boll...

Saken är den att vi gifter oss tidigt på dagen ca 13:15, och jag kommer inte att hinna binda den samma dag, utan måste göra det kvällen innan....

Kommer blommorna att hålla sig?
    hur länge räcker vattnet i bollen?
    Vilka blommor klarar sig bättre/sämre än andra?
    hur är det med rosor?

Snälla hjälp mig...jag gifter mig på lördag men jag vill inte ha en halvvissen hängbukett....

• Svar på tråden Florister och blomm kunniga HJÄLP!**SNÄLLA**
  • passionsblomman

Har svarat i din gb, som du säkert sett, men skriver lite här med.
    Jag är mest orolig över om du är såpass van att hantera arbetsmomenten så att du kommer få blommorna att sitta kvar och oasisbollen att hålla ihop?
    Det är ganska svårt och även vana florister råkar ibland ut för att det ramlar ut blommor.
    Om du INTE vet att du kan, behöver du nog be någon florist om hjälp.

• 20th century fox

Det är så varmt nu ute så jag skulle inte rekommendera en nybörjare att göra sin egen bukett. Man måste ha kunskap och vana så man kan behandla blommorna och göra buketten så den håller. Blir det riktigt varmt typ 30 grader så är det svårt även för den bästa florist att få den att inte hänga fram emot kvällen. Gör du fel kan den hänga på några timmar och klarar sig inte ens över natten. Kan bli väldigt stressigt när du ser samma morgon att den inte har klarat sig....

• passionsblomman

Alldeles helt precis riktigt!

Usch! Det här är inget drömläge i hettan att stå med buketter att leverera och hoppas det ska hålla så bra som möjligt.

20th century fox skrev 2009-07-02 01:11:56 följande:

Det är så varmt nu ute så jag skulle inte rekommendera en nybörjare att göra sin egen bukett. Man måste ha kunskap och vana så man kan behandla blommorna och göra buketten så den håller. Blir det riktigt varmt typ 30 grader så är det svårt även för den bästa florist att få den att inte hänga fram emot kvällen. Gör du fel kan den hänga på några timmar och klarar sig inte ens över natten. Kan bli väldigt stressigt när du ser samma morgon att den inte har klarat sig....
  • Annecarin

Jag funderar på hur många rosor man ska ha i en bukett vill ha vita och rosa typ barbie i min bukett. En rakbukett med lite hjärtan på tråd i som dekoration, floristen föreslog 30 st dvs 15 st av varje. Blir en en otymplig bukett?

• mittid

Tror inte det där är nått man skall göra till sitt eget bröllop första gången man provar!!! Tror floristerna har tränat mååååååånga gånger innan det blivit riktigt bra... Det största problemet är kanske inte ens att blommorna inte håller sig fräscha... Har du funderat på vad du gör om du misslyckas??!

• Annecarin

jag ska inte göra buketten själv! Utan undrar bara om det blir tungt och otympligt med 30 rosor stora.

• Yadis

Annecarin, vad menar du med rak bukett?
    30 rosor är mycket, funkar om du ska ha en droppformad större modell, men om du ska ha en rundbunden är det mycket såvida du inte ska ha den jättetätt bunden.

Men om du inte ska binda buketten själv berättar du bara för floristen hur stor du vill ha buketten så ordnar de resten. Tänk på att det inte är snyggt om den är oproportioneligt stor, så om floristen tycker du tar i för mycket kan det vara en bra idé att lyssna :)

• Humlan66

Man kan ju ställa buketten längst ner i kylskåpet förståss

• passionsblomman

För att svara på det skulle jag som florist vilja ha sett dig och gärna bild på klänningen också, Det förekommer allt från15 till 40 rosor, beroende på vad för stil det är på hela balunset så att säga. En bukett med 30 rosor väger en del,det är bla därför man förut bundit även de runda kompakta(tät) buketterna i oasishandtag, för det blir mycket nättare. Själv tyccker jag det är skitfult med för många stjälkar som blir sóm värsta vedträt i näven på bruden, jämfört med ett smalt handtag. MEN det här sska ju foriten du redan träffat kunna svara på, hur hon tänkt, hur stort det blir och så vidare.

Annecarin skrev 2009-07-20 23:42:32 följande:
    jag ska inte göra buketten själv! Utan undrar bara om det blir tungt och otympligt med 30 rosor stora.
  • Annecarin

Tack för tipset passionsblomman fixar en bild under dagen på min klänning!

• Annecarin

Ja nu finns det bilder på mig i min klänning, nu har jag varit och hämtat den hos sömmerskan.

Svar på tråden Florister och blomm kunniga HJÄLP!**SNÄLLA**