Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Simma med delfiner?

Vill inte vara en total glädjedödare, men det finns en baksida med att simma med delfiner.
    Det är INTE bra för delfinerna. Många fångas vilt och jag har hört skrämmande siffror på att ca 90% av dem dör. Det skulle innebära att för varje delfin som finns i parken att simma med har nio andra dött. Det är inte heller bra med uppfödda delfiner.
    Läs helst detta innan om du bryr dig det minsta om delfiner.
    www.dolphincareuk.org/swim.html
    www.marineconnection.org/campaigns/captivity_swims_new.htm
    www.inkokomo.com/dolphin/captivity.html
    creaturetalk.wordpress.com/2008/08/12/the-truth-about-dolphins-in-captivity/

Här är en sida om hur man möjligtvis kan göra det på delfinernas villkor:
    www.responsibletravel.com/copy/Copy901035.htm

I Kolmården t ex får man inte hoppa i tillsammans med delfinerna. Det är nämligen inte helt ofarligt heller.

• Aleta

Jag har varit på närkontakt delfin som det heter, jag fick det i present. Man fick sitta på bassängkanten med dem och klappa osv, men man fick absolut inte hoppa ner i bassängen.

Så här står det i deras prospekt:
    "Under Närkontakt delfin får ni veta mer om delfinerna och deras liv, både ute till havs och i Delfinarium...Efter teorin följer lunch och sedan tar du iklädd våtdräkt sällskap med tränaren mot vattnet. Vid bassängen möter du delfinerna i deras rätta element. Du får inte simma med dem men du får tillfälle att komma riktigt nära och till och med känna på delfinerna."

Flugan81 skrev 2009-07-07 20:47:29 följande:
    det är inte helt sant att man inte får hoppa i tillsammans med delfiner på Kolmården... har nämligen själv gett min syster en heldag med delfinsim i examenspresent! =)
  • Aleta

Låter jättehäftigt!

idajohanna82 skrev 2009-07-07 23:08:09 följande:
    Hej! Vi var i Egypten i närheten av Hurghada (el Gouna) och tog snorklingsturer ut i röda havet därifrån. Det finns flera rev att åka till där det är stor chans att få snorkla med vilda delfiner! Vi snorklade i en halvtimme med ett stim vilda delfiner som simmade fram och hälsade på oss! Helt fantastiskt... Mycket bättre än akvarium... Det finns ju dock ingen garanti för att få träffa delfiner...
  • Aleta

Vill bara påminna alla igen att gärna läsa mina länkar i inlägg nummer 3.
    Det som ser fint ut på ytan kan i verkligheten vara en katastrof för delfinerna!

Kolla noga innan ni väljer att simma med delfiner, det kanske är så att ni bidrar till att 9 delfiner har dött för att ni ska kunna klappa en enda delfin. Fruktansvärt!

Det växer fram delfinsimmarställen snabbt nu eftersom det finns så mycket pengar att tjäna på turister.

Svar på tråden Simma med delfiner?