• xxmalinxx

Tips på hur vi kan dra ner på kostnaderna...

Vi skulle vilja ha tips och idéer på hur vårt bröllop kan bli så billigt som möjligt.
    Vi har bestämt oss för att bara bjuda släkten och 8 av våra närmaste vänner, vi kommer upp i 102 gäster så det räcker gott och väl för oss.

Så nu vill vi gärna ha alla möjliga tips och idéer på hur vi kan dra ner på kostnaderna.
    Vi har tänkt laga maten själva, ngn som har tips på bra mat som är lätt att laga? Hur mkt tror ni maten till 102 gäster går på?
    Kostand för alkohol? Vad ska man köpa, hur mkt?
    Den största kostnaden kommer att vara mat och dryck.

Kläderna är mer eller mindre redan klara, jag lånar/får en klänning alt köper en begagnad. Skor kan man alltid hitta billigt. Varken jag eller min fästman är spec brydda över vår klädsel, han kommer ha sin kostym, vi köper ny skjorta, väst, slips och skor.
    Hår och Make up fixar min syster om jag ber snällt.

Tips på billiga inbjudningskort?
    Dekoration till dukningen av borden?

Alla tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Tips på hur vi kan dra ner på kostnaderna...
  • Ore

Hmm, jag skulle nog gjort något kött som serveras kallt - typ dubbelmarinerad fläskfilé eller liknande. Man brukar räkna 150-200 g/person (tillagat), så någonstans 20-25 kg borde räcka. Köper man när det är billigt och lägger i frysen så länge, så borde man kunna komma undan med 1500 för det. Litet annat smått och gott, och kanske potatisgratäng till om det finns möjlighet till uppvärmning och varmhållning... Litet grönsallad och någon kall sås, borde gå att få för någonstans runt 4000 kr totalt, känns det som.

Alkohol: man brukar räkna 1/2 flaska vin per person till huvudrätten, per vuxen. dvs 8 personer/BiB, och det finns väl ganska många att välja på i prisklass runt 150 kr/st, dvs max 20 kr/person = cirka 2000 kr.

Avec, tårta, kaffe tillkommer kanske också, samt alkohol till festen senare om ni ska bjuda på det...

Inbjudningskort: Billigast är att göra dem i någon tjockare kartong i valfri färg. Skriv ut på skrivare. Långsmala kort blir ganska snyggt, dvs hela A4-sidans bredd som längd på korten, då får man ut 3 eller 4 st/papper, beroende på hur breda man vill att de ska vara. Skriv ut i skrivare. Som dekoration kan man ha en bakgrundsbild (funktionen vattenstämpel i word blir rätt snyggt), eller kanske något snyggt stämplat mönster, ett klistermärke eller ett/flera hjärtan i något snyggt papper (presentpapper, scrapbookpapper, naturpapper eller liknande). Dessa kort är dessutom ett snyggt format för folk att hänga upp någonstans synligt Vill ni göra det litet lyxigare kan ni skriva ut inbjudan på ett färgat papper, som klipps ut och sätts på kartong som är litet större, så kartonkanten syns litet.

Dukning: Vad finns att hämta i naturen när ni gifter er? Blommor, stenar, grenar? Är det ett vinterbröllop kan man ha grankvistar med snöspray på, eller liknande. Vår/sommar finns det massa blommor. Marint tema med stenar och snäckskal? Litet värmeljus här och där. För färgklick kan man ha en löpare. Antingen tapet, presentpapper eller billiga panelgardiner (Ikea eller Jysk?).

Lycka till!

• xxmalinxx

Ore: TACK!! Tusen tack för att du tog dig tid att ge oss lite tips.

Vi har funderat på ett vinterbröllop, så tipset om granris är ju super bra.
    Vi hade tänkt ha tårta, Kaffe, Avec. Funderar på om jag skulle be en kompis baka tårta eller om jag skulle be mamma göra det, eller så får jag göra det själv.

Än en gång, Tack!

• nano86

Appropå inbjudningskort så skrev min syssling ut på dator ett "brev" med kort på paret, alla info som man behövde veta och sen forumerat som en brev och inte bara uppspaltat. Sen var det tryckt på vanligt tunt papper som såg lite gammalt ut. Tyckte det var mycke trevligare att få en ett dyrt stel inbjudan upptryckt på nåt företag.

Vi tänker ha höstbröllop och då ska jag se till att ta in och torka en massa löv när de är som vackrast och sen lägga på borden. Hade jag haft sommar så hade jag nog tagit färska blad blandat med vilda blommor (älskar naturligt, dyra snittblommor är inte riktigt min grej). Är det på vårkanten så är ju björkkvistar klassiskt men faktiskt väldigt vackert.

• xxmalinxx

nano86: Tack för tipset!

Ngn av er som har koll på det här med honnörsbordet?
    Vilka ska sitta vid det, har hört så olika, blir alldeles förvirrad.

• TinkieWinkie

vid honnörsbordet satte vi våra närmaste i familjen (föräldrar, mor och farföräldrar, föräldrars syskon) dock inte våra syskon -de fick sitta vid de roliga borden

• AnRoMiSeJo

vi har skrivit med i våra inbjudningskort att mat och dryck medtages själva, vi ska ha picknick i våran trädgård efter bröllopet. vi ska låna ett tält av ett par kompisar i fall de börjar regna.

kolla runt bland släkt och vänner vad de har för bekanta, de kanske finns folk där som kan hjälpa till med de som de e bra på. tex frisör, florist... kanske finns nån bekant som har kläder de kan låna ut.

• KatjaB

ang. dukning så hade vi namnfest för våd dotter i december. då dukade jag med vita dukar och enkla ljuskoppar från ikea (de som säljs 4 st för 10 kr typ)
    Plockade blåbärsris ute, de har ju inga blad kvar då utan blir enkla gröna kvistar. Tog på mig plasthandskar och kletade ner hela kvistarna med genomskinligt lim. Lade ner allt i en stor påse med strösocker och glitter utblandat i, knöt påsen och ruskade om. Lät det torka och fick jättefina frostiga kvistar som såg ut som dem man kan köpa i affär, men till knappt någon kostnad alls.
    Alla gäster tyckte det var en jättefin dukning.

• KatjaB

en grej som min systers kompis gjorde för att komma undan lite billigre var att köpa nailhardner från h&m.. detta använde hon i en månads tid innan bröllopet vilket gjorde att hennes egna naglar växte sig långa och fick hjälp av en kompis att göra fransk manikyr själv.
    Men då får man förstås räkna med att om man har otur kan ju någon nagel gå av iallafall

• tallkrogen

Jag gillade inte blommor och kunde absolut inte välja en färg eller bukett. Så på inbjudnigskorten bard jag alla ta med sig 1 snittblomma var och min tärna band ihop en buket utanför kyrkan. Den blev kanon fin!

• BM2009

Vi har gjort egna inbjudningskort. Alkoholen kommer från Tyskland. Till middagen kan man ha något helstekt kött eller rostbiff (kallskuret). Det är ju enkelt att laga till många.

Man behöver inte ha en stor bukett. Min väninna hade bara en liljekvist med fint band kring som bukett.

Dekorationer kan man hitta billigt på Tradera, blocket eller här på BT.

Svar på tråden Tips på hur vi kan dra ner på kostnaderna...