• Gurnell

    Svensexa som knappt blir av - arg på bestman

    grr jag är så arg!!

    Vår bestman är så seg... Min M2B har pratat om sin svensexa i ett års tid. Han ser verkligen fram emot denna dag. Men bestman har lite mycket nu... och har därför inte skickat ut någon information till övriga herrar på bröllopet. Många har nu börjat boka upp de sista helgerna innan bröllopet. (Bara 4 helger kvar)

    Så det blir nog bara 4 deltagare och aktiviteterna får anpassas därefter. Min egen möhippa började tärnan planera flera månader i förväg. Hon har även mailat till bestman och gett förslag på gemensamma frågor till oss båda.

    Tycker synd om min M2B att hans dag inte blir som han drömt om. Någon som har samma erfarenhet? Hur mycket får man lägga sig i som brud?

  • Svar på tråden Svensexa som knappt blir av - arg på bestman
  • passionsblomman

    Inte ett smack ska man väl lägga sig i som brud.
    I vare sig hippa eller sexa, det ÄR faktiskt en grej som ens kompisar ordnar-om de vill.

  • Jiel o Deps

    Jag har det problemet att mina vänner inte känner varandra så väl så jag frågade faktiskt min m2b om inte han kunde höra av sig till min bästa vän och hjälpa henne styra upp det lite, ta kontakt med de andra. Vilket han gärna gjorde.
    Eftersom det här verkar betyda så mycket för honom så tycker jag absolut att du kan göra något liknande! Liksom se till att det blir en rolig dag av det!

  • allehanda

    Som brud? Inte alls och man skall aldrig ta för givet att bestman/marskalk per automatik måste ordna svensexa lika lite som att det är tärnans jobb att fixa möhippa. Det är upp till vännerna gemensamt att ordna detta, varför har inte någon annan tagit tag i detta?

  • Energy

    Jag hörde av mig till min mans vänner när det var 3 veckor kvar och frågade om det ens blir en svensexa, då blev det fart på killarna. Sen hörde dom av sig till mig hela tiden för att få lite hjälp med skostorlekar och sånt. Så jag lade mig i och det var tur. När han kom hem på natten så var han världens lyckligaste man med tårar i ögonen.

  • Jiel o Deps

    Precis! Skit i traditioner som att inte lägga dig i! Det spelar väl ingen roll bara din m2b får den upplevelsen och får ha så roligt!


    Energy skrev 2009-07-07 12:34:44 följande:
    Jag hörde av mig till min mans vänner när det var 3 veckor kvar och frågade om det ens blir en svensexa, då blev det fart på killarna. Sen hörde dom av sig till mig hela tiden för att få lite hjälp med skostorlekar och sånt. Så jag lade mig i och det var tur. När han kom hem på natten så var han världens lyckligaste man med tårar i ögonen.
  • Energy

    Ja det var det jag tänkte på. Och älsklingen lät så himla ledsen när han sa: Jag får nog ingen svensexa.
    Då bestämde jag mig för att lägga mig i. Är ju lätt hänt att kompisarna inte tänkt på den eftersom folk har mycket annat att göra och tänka på i sina liv och blir nog bara glada att bli påminda. *s*

    Jag bör nog tillägga att jag inte hörde av mig till bestman först utan till alla killarna som kom till bröllopet. Lägg inte hela skulden på bestman. Förr var det ingen tradition att tärnan eller bestman skulle stå för svensexan/möhippan utan alla vänner.

  • MysanX

    Tycker samma sak. Om man vet att ens blivande så gärna vill men har kompisar som är lite tröga i starten så tycker jag DEFINITIVT att man kan lägga sig i. Varför skulle man inte få göra något så fintför sin blivande. Det är ju inte sin egen möhippa hon lägger sig i.
    Tycker det är så konstigt att man inte ens knappt får prata om sin möhippa. Förr i tiden så var det absolut ingen hemlighet och i många länder är det bruden själv som annordnar sin hippa.Så jag tycker att man visst kan prata om det. Mina tärnor frågade mig tilloch med vad jag absolut inte kunde tänka mig att göra och jag svarade glatt. Och varje gång vi träffas så kommer det på tal men dom ler bara hemlighetsfulllt. KUL!

  • Gurnell

    Skönt att höra att fler tycker det är OK att lägga sig i. Det är inte det att jag tycker illa om bestmannen. Förstår precis att han har 1000 saker på gång just nu. Är även lite förvånad att ingen annan har frågat utan bara förväntat sig att bestman fixar.

    Hur som helst. Svensexan blir av och jag hoppas att M2B blir glad.

  • Hjartafró

    Jiel o Deps skrev 2009-07-07 12:45:02 följande:


    Precis! Skit i traditioner som att inte lägga dig i! Det spelar väl ingen roll bara din m2b får den upplevelsen och får ha så roligt!
    Håller med! Jag kommer att mejla min blivande mans bror (som är toastmaster) och tipsa om vilka helger vi är uppbokade och skicka med mejladresser till inbjudna killar - om utifall att han planerar att ta tag i svensexan. :)
  • MysanX

    Jag skickade oxå lista. Både till bestman och till Tärnorna(dom bad mig). Bara för att man vet att det kommer att ske så vet man ju inte VAD som kommer att ske och det är väl det som är roligt!

  • Pärlan2009

    Min blivande är rätt orolig för att ingen kommer att ta tag i ngt. Han skulle bara veta att killarna för flera veckor sedan hörde av sig till mig för att de skulle börja fixa. Svensexan blir sista helgen innan bröllopet så m2b lär hinna svettas ordentligt innan han blir firad:)

  • 2000 talet

    Tänkte precis som Pärlan2009... Svensexan kanske är planerad sedan länge och alla bara håller god min inför dig. men för att vara på den säkra sidan: Hojta både åt bestman hållet och någon av de andra som du tror skulle kunna ro hem alltihop. Måste ju inte vara bestman som anordnar...
    Kram till er båda

  • nano86
    Energy skrev 2009-07-07 12:34:44 följande:
    Jag hörde av mig till min mans vänner när det var 3 veckor kvar och frågade om det ens blir en svensexa, då blev det fart på killarna. Sen hörde dom av sig till mig hela tiden för att få lite hjälp med skostorlekar och sånt. Så jag lade mig i och det var tur. När han kom hem på natten så var han världens lyckligaste man med tårar i ögonen.
    Jag tycker också att det kan vara helt ok att stämma av med kompisarna och kanske hjälpa till om de har svårt att hinna/få tag på alla (och om de vill de förstårs)
  • Kotten1981

    Jag hade lagt mig i. Ibland tycker jag det verkar som om vi tjejer är bättre på att planera och ordna det lilla extar för varandra, medan karlar verkar vara ruskigt träskalliga ibland.. Några välmenande hintar skadar aldrig!

  • Nippran

    Jag har bett vår marskalk (m2bs bror) att ordna en trevlig svensexa för min m2b. Tärnan har blivit ombedd hon med. Respektive har fått gästlistan där vi har talat om vilka de skulle kunna bjuda.

  • allehanda

    världen är underlig, inte skall man väl som festobjekt se till så att man blir hippad, där går väl gränsen??? Möhippa/svensexa ser jag som något väldigt friviligt och absolut inte som något tvunget.

  • JS76JS

    Tycker absolut att du kan lägga dig i eftersom bestman är så dålig på att ordna. Du vill ju bara din killes bästa, så ordna och pressa bestman om att fixa en unforgettable svensexa.

Svar på tråden Svensexa som knappt blir av - arg på bestman