• Paulin

Kryssning i Medelhavet

Har någon åkt på kryssning i Medelhavet? Vi vill gärna göra det men skulle helst vilja köpa en resa som innehåller allt (flyg, kryssning, helpension mm.) Hur har ni andra gjort?

Jag vill gärna höra både positiva och negativa erfarenheter (resebolag, fartyg osv.)!

• Svar på tråden Kryssning i Medelhavet
  • andbeyond

Hej!

Vi åkte 2005 på kryssning med Ving. Då var det Mallorca-Tunis-Neapel-Florens/Pisa-MonteCarlo-Menorca-Mallorca. Inkl Flyg o Helpension. Verkligen allt i ett. Vi ÄLSKADE det.

Båten var alldeles lagom stor och det var en skön stämning, man kunde klä upp sig och äta på finfin restaurang (extra kostn) eller bara hänga i den vanliga bufférestaurangen där maten var super också. Vi bodde i den billigaste ytterhytts-alternativet och var jättenöjda med det. Men jag tror att man måste gilla att allt är "packat och klart" - varken superlyxigt eller äventyrligt.

Ett av mina bästa minnen är när vi satt hand i hand i solstolar på trädäck och tittade ut över den italienska kusten i solnedgången. Tyvärr var det ordentligt oväder 2 dygn så vi kunde inte gå in till Monte Carlo, men det är tydligen (just typiskt för oss) otroligt ovanligt.

Sammanfattningsvis - Jag rekommenderar!

• Karin längtar

andbeyond, får jag fråga vilken tid på året ni åkte?

Paulin, när har ni tänkt åka? Funderar också på den resan.

• andbeyond

Vi åkte i början av augusti, det var varmt såklart men inte FÖR varmt. Utom i Tunis då men där var vi bara 4 timmar och det var väl inte något jag uppskattade oavsett... Vi var aldrig vid poolen uppe på övredäck utan hittade en lugn plats på ett trädäck på våning 5 där det fläktade jättehärligt.

Neapel och Pompeji var fantastiskt! Och Florens! Åh Florens!

• Karin längtar

Vi vill åka 1 februari och jag är rädd att det är för kallt då för att det ska bli en mysig resa.

• Paulin

Vi ska åka under (gifter oss i september). Vi kommer att ha med vår ettårig son så det blir en annorlunda bröllopsresa :)

Andbeyond, tyvärr har Ving inga kryssningar i oktober, annars skulle vi ha bokat via dom!

Det är lätt att hitta olika kryssningar, men till de flesta måste man boka flygresa. Jag vill så gärna bara få allt på en gång, speciellt när man åker med ett barn.

• Steven och Johanna

andbeyond: vad kostade den kryssningen som ni var på? Det låter supermysigt men dyrt? Vår resbudget är på 20000. Tacksam för svar!

• andbeyond

Det kostade 21000 för oss båda! Men tror att det var inkl utflykter men priserna har väl gått upp lite också eftersom vi åkte några år sedan...

Svar på tråden Kryssning i Medelhavet