Inlägg från: fru okt |Visa alla inlägg
  • fru okt

Oktoberbrudar tråd 2

Nu hittade jag oxå hit igen, hade irrat mig till en annan tråd och dessutom haft semester i 3 veckor så datorn har mer eller mindre varit avstängd. Men bröllopsplaneringen har gått framåt!
    Vi har varit "hemma" på semester där oxå bröllopet skall hållas 17 okt. (befinner oss annars mestadels i Tyskland p.g.a M2b:s jobb). Därför fixade vi de mesta av röllopsplaneringen då vi var hemma för nästa gång vi kommer hem är veckan innan bröllopet!

Har fixat catering och gått igenom menyn! Blir buffé, känns bra!

Fixat frack åt brudgummen och jag har köpt klänning!

Har hittat en ring som jag ev vill ha, allt ordnat om jag bestämmer mig för denna, så nu kan jag i lugn och ro se om jag hittar ngn annan bättre och billigare här i tyskland

Hindersprövningen är gjord!

Frisören bokad + smink.

Börjar kännas nära, tyvärr meddelade en av våra toastmasters att han ångrat sig idag. Verkligen synd, men förstår honom.

Går det bra för alla andra? Vad har ni funderat på för frisyrer och hårsmycken? tiara, slöja?!?!

• fru okt
    FrökenW skrev 2009-08-12 18:45:46 följande:
    Ska ni andra gifta er borgligt eller religiöst?
    Vi kommer att ha kyrklig vigsel.

Har oxå funderat på naglarna, kollade upp de då vi var hemma (där bröllopet kommer att hållas), 80 ? att fixa alla naglar (förlänga + fransk manikyr). Är detta normailpris eller?!?!
    Tyvärr kommer hon som har salongen att vara borta veckan innan vår vigsel, men hon sa hon kunde fixa naglarna veckan före, alltså mer än 1 vecka före bröllopet... Vet ngn om naglarna kommer att se frächa ut på bröllopsdagen då? vill ju kunna leva ett normal liv veckan innan bröllopet och inte bara behöva "sitta och vara fin men händerna i knät"....
  • fru okt
    FrökenW skrev 2009-08-15 07:47:24 följande:
    fru okt skrev 2009-08-14 21:12:06 följande:
    Det var jätte länge sedan som jag gjorde mina nagla men jag skulle nog säga det priset är undefär vad det kostar första gången (sen är det billigare varje månad när man underhåller dem). Jag tror nog att naglarna kommer hålla sig fina men jag skulle nog göra dem närmare inpå ändå....man vet ju inte....Finns det någon annan du kan gå till?
    Finns inget annat ställe där hemma där vi skall gifta oss (en liten ort, som ni säkert kan gissa )
    Får fundera lite hur jag gör det....

I helgen så ligger skor till mig och sonen som prio nr 1. Hoppas verkligen hitta snygga och billiga (och bekväma såklart).
    Har alla färdigt sina kläder inför den stora dagen?
  • fru okt

Alla fixar och trixar vidare här inne...
    Har stått lite stilla med vår planering nu ett tag men nu är vi på gång igen. Har precis beställt en liten frack och lackskor åt sonen (2 år) samt underkläder åt mig. Tror det blir bra.

Har spanat på ringar men hittar ingen som faller mig i smaken. Har en bild i mitt huvud hur ringen skall se ut men hittar ingen. Har hittat en som jag tycker mycket om hemma i Finland men den var i dyraste laget. Men snart ringer jag nog och beställer den Men budgeten stiger snabbt, usch vad allt kostar pengar

Skor borde jag oxå börja hitta snart så jag hinner gå in dem, har hittat flera som varit ok men de flesta har öppen tå och jag skulle hellre vilja ha fast tå, vet ju inte hurudant väder det är 17 oktober...

Festprogram och dylikt är ännu öppet, men jag har många ideér...

Likaså nattmaten, avd ska ni andra ha för nattmat?

• fru okt

Toastmaster Marie: er nattmat låter supergod. Vi är oxå inne på bröd och olika pålägg... Sen har jag börjat fundera på att göra våffelsmet och en stor skål med vispgrädde och sylt. Sen skulle gästerna få göra egna våfflor... (alltså utöver brödet). Men min M2b tror inte ngn kommer göra våfflor, vad tror ni, skulle ni göra våfflor?

Trojk: Jag träffade floristen rean i juli då vi var hemma i Finland (då vi komemr att ha bröllopet där). Kommer att ha en ljusrosa ros bukett med två liljor instuckna. Den kommer vara rund med några rosor som faller ner... Borddekorationerna är ännu oklara men blir ngt enkelt, typ kort ros i champangeglas. Vill inte alls ha höstfärger därav färgvalet. Vi kommer däremot att ha mycket ljus, i olika färger och former.

MTTM: Tack för tipset. Hittade dock skor idag! Nedsatta till 9,90?, riktigt fina och bekväma. Ev lite på större sidan (men har bred fot och hittar oftast för trånga skor), fanns bara 1 par kvar. Men jag gick med dem i affären och det gick bra. Funderar på att sätta in gelkuddar under trampdynorna, gör det skorna mindre?

• fru okt

Ja, nu närmar det sig....tycker vi har mycket ordnat men även en del ogjort. Har nu i vilket fall som helst bestämt oss att jag och sonen (2 år) kommer bilande (och båtande) hem från Tyskland,ca 1,5 vecka innan bröllopet. Känns skönt att ta hem bilen, det innebär att jag kan köpa allt jag behöver här och inte behöver springa runt och leta dekorationer hemma i Finland.

Angående våfflorna: Vi har ännu inte bestämt hur vi kommer göra. Kommer naturligvis att ha flera våffeljärn. Vi har även ett som man gör två våfflor i gången på. Har ju dessutom inte så många gäster, ca 40. Så så jättelång köbildning borde det ju inte bli, speciellt om alla inte orkar grädda våfflor. Nåja, hinner ju fundera på det ännu...

Ringen beställde jag igår! Hoppas den blir bra. Beställde den som jag hittade till först (hemma i Finland), börjar vara lite osäker på hur den egentligen ser ut, då det är så länge sen jag sett den. tror dock att den blir bra!

Nu gäller det väl att ta tag i programbalden, men saknar lite inspiration!

Föken W: Blommorna låter toppen fina! Längtar oxå till bröllopet, men precis som dig, även tills det är över

• fru okt

Va roligt att flera blivit hippade eller haft svensexa. Vi kommer antagligen inte att bli det i och med att vi befinner oss i tyskland nu och gifter oss hemma. Jag kommer i coh för sig vara hemma helgen innan bröllopet men min M2b kommer hem 4 dagar innan. Men det känns helt ok, jag klarar mig fint utan möhippa. Tycker mest synd om min m2b som jag vet skulle gilla svensexa, men själv säger han att han räknat bort det och eventuellt bjuder grabbgänget på bastu i sommar sen

Börjar få små ångest över klänningen, ringen och buketten. Minns inte hur de ser ut och om jag valt rätt
    Speciellt buketten känner jag tvivel inför, googlar runt som en galning men inte har jag hittat ngn jag tycker mera om heller
    Kanske bröllopsnerver som spökar.

Bestämde i allafall låtarna som solisten skall sjunga i kyrkan
    1. Ave Maria (Beyonces version)
    2. Där du andas (Marie Fredriksson)
    Känner mig nöjd där i allafall, eller lite osäker på nr 2 är jag väl

Är det ngn annan som känner tvivel inför sina val? (inte val av blivande man förhoppningsvis )

• fru okt

Bustroll: Låter inte skoj, stressande att behöva vänta på saker man beställt.

Har beställt frack och lackskor åt sonen från little fairies, men paketet har inte kommit fram. Var i kontakt med dem hela förra vecka och som bäst försöker posten i Sverige spåra paketet som tycks vara spårlöst borta. Men i går lovade de mig att de skickar ny beställning åt mig utan extra kostnad, men den sänder de till Finland då. Kommer ju vara där nästan 1½ vecka innan bröllopet. Så nu är det bara att hoppas att allt passar, för finns ju inte mycket spelrum att behöva skicka tillbaka

• fru okt

Vad spännande ni som bara har en vacka kvar. Kan tänka mig att veckan som kommer blir jäktig för de flesta av er.

Tojk: Smasrt med lista, borde oxå göra en nu för att effektivera mitt planerande

Har själv 3 veckor kvar, men åker hem till Finland nästa helg. Försöker att handla det mesta här i tyskland för dekoration och sånt (åker hem med bil), så behöver jag inte springa med det sen. Lär bli stressigt veckan för i vilket fall som helst. Köpte ljuslyktor att ha på borden idag, blev riktigt bra. Billiga var de oxå, 95 cent st
    Har en hel del kvar att kolla på i veckan, skulle gå fort om man fick göra det själv men då sonen (nyss fyllda 2 år) ska vara med på allt (har ingen barnvakt här i Tyskland) så blir det lätt dagsprojekt att köra i väg och kolla upp grejer.

• fru okt

Har oxå funderat på vad jag skall ha på mig, på väg till kyrkan. Funderar på att ta en vanlig pashmina sjal, men den kan nog vara för kall med tanke på att vi gifter oss i österbotten (finland), ganska norröver. Fundera på att ha en filt eller tröja i bilen som jag kan värma mig i både före och efter. Är ju ändå inte så länge man skall stå på trappan till kyrkan och frysa

Fick i varjefall ordning på sonens frack beställning i dag. (har ju beställt för flera veckor sedan men posten har slarvat bort den, eller ingen vet var paketet är). de lovade i vilket fall som helst att de sänder ny frack och skor till vår hemmaadress i Finland, så förhoppningsvis väntar den på oss då vi kommer hem nästa tisdag.

Dessutom ringde min M2B kompis idag för att höra vilka andra killar som var bjudna på bröllopet. >De tänker ordna en liten svensexa även om min M2B kommer hem först 4 dagar innan bröllopet. Dock kommer den att bli en vardagkväll, så antagligen lite lugnar med alkohol. De fundera på gokart. Riktigt kul, för min m2b har räknat bort allt med svensexa

Morgongåva har jag ingen aning om, där motar jag tips med tacksamhet

• fru okt

Gratis alla som gifter sig idag! Njuuut av er dag!

Nu är det nära för oss alla, imorgon startar jag min bil/båt resa hem från Tyskland till Finland, ska bli skönt att komma hem på tisdag!
    Är inte nervös ännu, men antar det kommer då jag kommer hem...

Svar på tråden Oktoberbrudar tråd 2