• Killarna

Angående svensexa

hej alla!
    Jag har precis fått höra att när en svensexa/möhippa ska anordnas, så skall alla av det könet som är bjudna till bröllopet även tillfrågas inför svensexan/möhippan. Kan detta stämma? Jag trodde att en svensexa/möhippa var till för brudens/brudgummens närmsta vänner och kanske också syskon? Hur har ni gjort?? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Angående svensexa
  • valkyriana

Håller med dig där. Har aldrig varit med om något annat

• Jossis tm

Vi har tagit dom som vi vet att bruden umgås med, inte brudgummens vänners fruar... De har nästan aldrig träffats så det struntade vi helt sonika i. Det är hennes dag så vi tar de som vi vet att hon tycker om att umgås med! Kanske är fel, men så får det blir =)

• Nippran

Vi har överlämnat gästlistan till dem som anordnar och gett dem en markering på vilka de kan tillfråga. Det är ju främst dem som bruden/brudgummen umgås med som brukar bli inbjudna.

• Killarna

Jag håller mer er helt och hållet.
    Jag ska vara med och anordna en svensexa, och bruden ifråga har påpekat att hon tycker att alla män som är bjudna till bröllopet ska tillfrågas inför svensexan...sammanlagt ca 25 st. Flertalet av dessa är brudens vänners pojkvänner, alltså inte vänner till den tilltänkte brudgummen. Bör man lyssna till brudens önskemål och åsikter, eller göra en egen tolking av vilka brudgummen helst vill tillbringa sin svensexa med??
    Så himla svårt!

• Emelieca

Håller med alla övriga och kan ju tillägga hur jag själv skulle tänkt som gäst. Om vi säger att en släkting som jag aldrig har kontakt med eller någon av min sambos vänner skulle gifta mig skulle jag verkligen inte förvänta mig att bli bjuden på möhippan, skulle nog bara kännas konstigt.

• passionsblomman

Jag har hört liknande och jag tror faktiskt det är en del av att det-som jag tycker-har dragit iväg och blivit helt osannolika arrangemang, detta med sexor och hippor. Då man helt enkelt försker överträffa allt och alla med jordens dunderparty och därmed också behöver åfå ihop så många det bara går för att det blir svindyrt annars.

Lite har det också börjat dra åt en förfest inför bröllopet.
    Kanske för att folk faktiskt ofta är så etablerade par att man inte riktigt kan relatera till den där "sista natten med gänget innan man gängar sig"-grejen.

Dessutom känner ju många varandras vänner rätt bra ömsesidigt.

Det kan ju vara väldigt trevligt att bli tillfrågad, men inte så konstigt om man tackar nej.
    Allt beror väl också på hur relationerna ser ut och vad för kompiskrets det finns.

• lingon82
    passionsblomman skrev 2009-07-07 23:04:36 följande:
    Det kan ju vara väldigt trevligt att bli tillfrågad, men inte så konstigt om man tackar nej.Allt beror väl också på hur relationerna ser ut och vad för kompiskrets det finns.
    Mycket bra skrivet! Så resonerade mina tjejkompisar inför min hippa och det dök faktiskt upp en tjej som jag aldrig hade väntat mig! En ny nära vän kanske?
    Men självklart, de andra 8 som tackade nej gjorde antagligen det för de inte kände sig tillräckligt nära mig. Absolut en helt OK inställning för min del. Det är ju att de tackat ja till bröllopet som är det viktigaste egentligen.
  • Hemlig2009

Jag sa inför vår möhippa resp svensexa att det är bättre att fråga än att strunta i vissa. Då kan de som känner att de vill vara med vara det och övriga kan tacka nej men ändå inte känna sig utanför.

• Pitebrud 090801

Vi har sagt så att alla som är bjudna till bröllopet är bjudna på möhippa/svenssexa. Största orsaken till detta är att nästan alla är hitresande. Har varit på bröllop där vi rest lång och bara den ena är bjuden på möhippa/svensexa. Inte så kul när man står där i en ny stad utan att känna någon och min sambo är på svensexa. Man är inte så sugen på att gå på bröllopet efter det, känns som man är ett bihang. Lite av "Vi ville egentligen inte bjuda dig men måste för vi vill ha med din respektive".

• Panzerfaust

Jag tycker att svensexan är vikt för de man verkligen umgås med, varför ska alla män tillfrågas? helt befängt tycker jag.

• 20090725

jag tycker man skall höra med alla!

min sambo hade sin sexa i lördags, å en killkompis till mig, som vi brukar un´mgås med ibland, va inte änns tillfrågad! å det gjorde faktist han lessen (jag träffade han på stan samma dag så han va ledig å kunde)

min gubbe oxå dagenefter om han hade jobabt dagen innen eftersom han inte va med! då sa jag som det va att han inte hade blivit tillfrågad, å det tyckter sambon va skit tråkigt, eftersom han träffar den här personen oftare än vissa av ahns kompisar!!!

• Hemlig2009

Jag pratade med en av min mans kompisar och han uttryckte sig så: Ja, men vi är ju dem han umgås med. Ursäkta sa jag då, vi har fler i vårt umgänge bara det att just du aldrig har träffat dem.

Så som sagt, jag tycker det är bättre att bjuda in alla. Vem vet, kanske just den som man inte kände så bra innan sätter hela stämningen? Och det är så mycket roligare på bröllopet sen, speciellt tycker man det som gäst. Och sannolikheten att partyt börjar redan vid middagen är bra mycket större om man redan träffat flera av gästerna. Finns liksom inga fördelar med att vara snål med inbjudan till svensexa eller möhippa.

• Vid havet

Alla manliga gäster i min sambos ålder (alltså inte hans pappa och blivande svärfar) var bjudan till hans och samma sak till min.
    Detta gjorde att även de som inte träffats innan nu känner varandra inför bröllopet och det känns jätteroligt.

Till våra svensexa/möhippa var det tom så att det var fler bjudna och tillfrågade än som var bjudna till bröllopet (eftersom vi har ett väldigt litet bröllop).

• Killarna

Tack för alla svar!
    Jag är egentligen inte av den uppfattningen att alla måste bjudas, jag har bara varit på mindre svensexor med de allra närmsta. Men men...vi är några stycken som anordnar tillsammans, och det lutar åt att alla blir bjudna trots allt, och man kan ju välja att se det som ett slags nätverkande inför bröllopet. Däremot ger vi inga som helst utrymmen till att de andra ska vara med och bestämma aktiviteter eller datum. Ju fler kockar liksom.. Vi som arrangrar svensexa spikar en dag och ett program som vi mailar ut tll berörda, de som vill vara med på detta får helt enkelt anmäla sig. Så tänker vi =)

• feministbrud

Jag har blivit bjuden till flera möhippor där jag knappt känner bruden eller verkligen inte hör till de närmaste vännerna. Som tur är har jag oftast inte kunnat komma, men en gång sa jag faktiskt nej för att jag träffat bruden en gång. Min man och min tärna gjorde upp tillsammans om vilka som skulle bjudas och jag är nöjd med att det bara blev de som var "mina" vänner (+ en av min mans bästa vänner som jag har umgåtts med en del utan honom).

Svar på tråden Angående svensexa