• Snuttepinglan

Bröllopsresa nästa år. Grekland?

Vi ska gifta oss nästa sommar i augusti och tänker åka på bröllopsresa dagen efter. Vi funderar på att åka till Grekland, men frågan är var. Har läst runt lite i trådarna och blir inte mycket klokare av det. Skulle behöva tips en en mysig, romatisk plats där man kan leva hyfsat billigt.

• Svar på tråden Bröllopsresa nästa år. Grekland?
  • Jossis tm

Grekland är tyvärr inte så himla billigt längre, men en ö som jag verkligen kan rekommendera är Lefkas! Hur mysigt som helst! Har varit där två gånger och trivs alldeles strålande!

• Det stora Blå

Chartermål & särskilt euro-länder är inte billiga. Transporten av varor till de många grekiska öarna höjer även priset på olika varor.

Romatiska (och billiga) resmål är t ex Jazmin Hammamet och Port el Kantaoui i Tunisien. Staden Sidi Beau Said är t ex som en grekisk vit-blå stad. www.netlexfrance.info/wp-content/images/sidiboussaid.jpg

• Imma

Jag är väldigt förtjust i Naxos. Där finns det mesta, utan att det är helt hysteriskt.

På Amorgos känns fortfarande riktigt grekisk. Dit tror jag inte att man kan åka charter, utan man får ta en flygstol till en ö i närheten och ta färjan.

Jag har båtluffat runt i Cykladerna och har rätt bra koll på öarna. Om du specificerar lite mer vad du är ute efter är det lättare att hjälpa. Ex, vill ni att det ska vara turistigt (dvs alla kan engelska, internationell mat på restaurangerna osv), eller lite mer outforskad mark?

• camric

Hej. Vi har varit 2 veckor på Karpathos. Det tyckte vi var en mycket mysig ö. Vi bodde i en lite mindre by Amopi. Där fanns inte jätte mycket att göra men 20 minuter ifrån ligger huvudstaden på Karpathos och där fanns det det mesta. Vi tyckte det var perfekt att bo så, vi fick massa tid att göra mysiga utflykter och bara rå om varanndra.

Jag har varit i Tunisien och rekomenderar inte det. Det är mycket försäljare och andra människor som inte lämnar en ifred. När vi var där var jag blond och jag kunde inte gå utanför hotellet utan att bli störd av någon tunisbo. Det kan ju vara bättre nu eller på andra ställen än Sousse där vi bodde.

Hör av dig om du vill ha lite fler tips om just Karpathos.
    Lycka till!

• camric

Föresten Karpathos är en ganska ny ö om man jämför med många andra så det kan vara lite billigare än de allra populäraste och vanligaste. Men titta runt på resebolagen där brukar de skriva vad det kostar med middag och så.
    Ett tips till om man vill leva lite billigare är ju att bo i lägenhet och köpa lunch och laga själva.

• Cackis
    camric skrev 2009-07-10 10:59:09 följande:
    Föresten Karpathos är en ganska ny ö om man jämför med många andra så det kan vara lite billigare än de allra populäraste och vanligaste.
    Nja, Karpathos kanske är en ny ö för charterbolagen i Sverige, men svenska turister är ju ändock en försvinnande del av den stora massan. Hur som helst - så är augusti den absolut varmaste perioden och framför allt dyraste. Det är då man får trängas med övriga Europa, grekerna själva, spanjorer, italienare, tyskar och skandinaver och då blir priserna därefter.

Som någon tidigare nämnt så är Amorgos en fantastisk ö - väldigt romantisk och fortfarande genuint grekisk. Men dit går det som sagt inte charter. Det är båt från antingen Aten eller Santorini som gäller. Amorgos grannö Naxos är mer lättillgänglig och väldigt mysig.
  • Snuttepinglan

har tittat lite på Parga som sägs vara jätte mysigt och lite billigare än de andra ställena. Får se till hösten när resebolagen börjar släppa sina kataloger. Tyvärr är jag en sådan person som vill ha allt klart direkt så jag inte behöver stressa så mycket sedan. Är dock mer än ett år dit. tack för alla era svar! Ska verkligen kolla uppa ställena ni har föreslagit :)

• Det stora Blå

Här finns ett honey-moon-hotell på ön Paros i Grekland:
    www.yriahotel.gr/

Flyg till Santorini och sedan snabb-båt till Paros.

Svar på tråden Bröllopsresa nästa år. Grekland?