• Villemoa

Tantvarning 5

Nä nu ska jag ta och knyta mig, har fått nog med drama för idag!

Och by the way; hoppas att ingen här har fått för sig att jag hatar kristna! Jag är inte förtjust i religion som sådan att jag vill utöva den men jag tycker det är intressant att läsa och få lära mig om vad de olika religionerna står för. Ser Bibeln, Koranen etc som litteratur. Jag läser, begrundar och bildar mig en egen uppfattning, ifrågasätter och argumenterar.
    Detta till trots av vad jag sagt i vissa trådar.
    Jag respekterar de som tror, på vad de månne tro på, men när det blir extremt ja då får jag svårare att respektera.

Go Natt på er go vänner!

• Villemoa

Vad skönt att tråden är öppen igen!! Helt fel att stänga ner hela tråden. Det är ju faktiskt inte så att vi tycker likadant 24 timmar om dygnet. Det är ju väldigt konstigt att när så många REAGERAR mot en person ja då anses det som att man är en mobb! Fattar ingenting faktiskt!

Heja Blommis och alla andra!!

• Villemoa

Men vänta nu, är Blomman avstängd???!!!

Håller med Aleta om att vi bör anmäla stötande inlägg men man borde faktiskt också kunna få tala personen till rätta utan att för den sakens skull gå till personangrepp?

• Villemoa

Förvisso men det är faktiskt inte alltid så att man hetsar upp sig och går till angrepp. Mestadels klarar man faktiskt av att argumentera och ifrågasätta, att diskutera med andra ord.

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:37:12 följande:

Att någon "reagerar" mot en person är ingenting som har med reglerna att göra. Det är inte mot reglerna att vara impopulär. Däremot är det mot reglerna att angripa en person. Om man inte kommer överens med någon speciell bör man hellre ignorera och sitta på händerna istället för att hetsa upp sig själv och skriva inlägg man sedan får ångra.
  • Villemoa

Håller med dig fullständigt!

Duchess skrev 2009-09-29 14:40:59 följande:
    Det är kanske det som är ett underliggande problem här. Jag vet att många som skriver i bl a den här tråden är vana att diskutera på internetforum, och då också att försöka tala människor tillrätta hellre än att anmäla deras inlägg. Så funkar det alltså inte här, och då bör vi sluta med de pedagogiska försöken mycket snabbare och istället använda anmälningsknappen, även om det känns lite märkligt.
  • Villemoa

Så kan det också vara och för egen del kan jag tala om att jag alltid har tänkt med eget huvud här på BT. Att jag sen har råkat ha samma åsikter som många av mina vänner här är väl ändå inte så konstigt?

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:45:06 följande:

Vad jag menar är att det är väldigt lätt att bilda sig en gemensam uppfattning i grupp när man är ett tajt gäng av vänner sedan tidigare. Folk har en tendens att dela med sig av information som är starkt präglad av egna slutsatser och till sist blir det en gröt av "sanning" som kanske inte riktigt stämmer ihop med verkligheten. Och så startar rykten om ditten och datten.

Det enda jag ber om är att alla försöker tänka med eget huvud nu.
  • Villemoa

Och det är det som är lite problematiskt tycker jag. Förstår att det tar mycket tid, men om en medlem hämtar en moderator och ber den komma in i tråden och påpekar ungefär var i tråden problemen började uppstå, då kan ni väl läsa fler så att ni ser helheten? För det måste väl vara svårt att titta på ett anmält inlägg och sen se bara det i sitt sammanhang? Det där enda sammanhanget kan ju vara oerhört missvisande.

Roisin Dubh skrev 2009-09-29 14:54:17 följande:

Till en viss gräns läser vi omkringliggande inlägg också. Men vi har inte alltid tid att gå igenom hela trådar för att leta efter eventuella regelbrott utan fokuserar först och främst på det anmälda inlägget och att se det i sitt sammanhang.
  • Villemoa

Kan ju säga som så att jag utbildade mig inte till lärare i sju år för att sen bli en copy cat och tycka som alla andra och jag lär definitivt INTE mina elever att go with the flow! Läs, begrunda, ifrågasätt och argumentera är lite av min devis

Fjällbruttan skrev 2009-09-29 14:52:59 följande:

Håller med dig fullständigt Är väl det också som är mest fantastiskt med att ha vänner, ibland tycker man likadant och ibland totalt motsats, och då är det lite spännande, men inget som jag skulle offra en vänskap för Jag älskar min mna och mina vänner men iihhh så trist allt skulle bli och vi tyckte exakt samma sak, tysta middagar skulle det bli.....
  • Villemoa

Aha, ytterligare en lärare i församlingen

Duchess skrev 2009-09-29 15:04:45 följande:
    *fnissar* Jag är också utbildad lärare, men jobbar inom studieförbundsvärlden idag. Vuxenpedagogik handlar mycket om gemensamt lärande och ifrågasättande. Jag är nog också alldeles för färgad av min yrkesroll när jag skriver på forum...
Svar på tråden Tantvarning 5