• Cantaton

Tantvarning 5

Klipp ner den en aning Den har bara blommat över för stunden, och är inte på väg att dö

Frulle skrev 2009-10-03 20:10:14 följande:
    Blomman!! Behöver blomhjälp!!Kan man få liv i en orkidée som börjat "dö"??Den har tappat blombladen och så. Ska jag kasta den bara eller?
  • Cantaton

Nja... jag är bara halvblommis Liksom en blommisdotter o blommisbarnbarn. Och så äger jag typ bara orkidéer

Det finns lite olika råd om hur mkt man ska klippa. Senast klippte jag ner min helt. De två jag har nu som precis blommat över tyckte syrran att jag skulle klippa ner halvvägs. Om man klipper halvvägs klipper man i ställena för förgreningar. Du ser "märken" på orkidéen med jämna avstånd. Och troligtvis har du förgreningar i någon eller ett par av dessa "märken". Hur som, vid något märke tar du av den.

MEN jag skulle säga att du väntar o hör med blommisexperten innan du klipper av den Jag vågar bara ta ansvar för mina egna blommor

Frulle skrev 2009-10-03 20:21:26 följande:
    Jasså har vi TVÅ blommisar här?? Men hur mycket ska jag klippa då? Och vart?
  • Cantaton

Ja, de är ju tacksamma

Aleta skrev 2009-10-03 20:25:14 följande:
    Jag klipper aldrig mina orkidéer, vattnar dem nästan aldrig heller. Ändå är de de enda blommor som tycker om mig och de blommar om och om igen. (Precis alla andra krukväxter dör för mig.)
  • Cantaton

Jo, precis..

TinkerBelle skrev 2009-10-03 20:46:42 följande:
    Brukar jag göra med mina så kommer dem igen efter ett tags vila.
  • Cantaton

Haha, att leva på champagne skulle nog inte jag heller klara Snacka om att gå runt i ett moln i tre veckor. Men inklusive idag är det ju bara 10 dagar kvar med soppa.. det ska jag greja

• Cantaton

Det är sant att jag äter 500 samt tränar MEN jag har fått dra ner på tempo och motstånd i min träning då jag blev svimfärdig och illamående. Jag rekommenderar det INTE.

Heloise skrev 2009-10-04 19:23:13 följande:
    Nä det är så jag känner, men cantaton äter ju bara 30kcal mer och hon tränar ju, och det är ett sammansatt program inte sant Cantaton?Fast jag blir så skakig och dan utan mat så jag tror jag tar 2 påsar och 1 mål mat.
  • Cantaton

Jag har nog feber "Tack o lov" min praktikant också, så jag behövde inte åka till jobbet för hennes skull... men jag måste verkligen jobba. En föreställning spelas på fredag, en annan ska vara klar nästa vecka på onsdagen o barnoperan som jag själv ska sjunga i sätts upp nästa lördag.

Jag hinner inte vara sjuk nu

• Cantaton

Nja, inte efter nästan två veckor... Snarare en reaktion på att jag var ledig i helgen efter att ha jobbat typ 14 dagar i sträck.

• Cantaton

Ja, eller båda. Men jag fick precis ett jättejättefint mail från ett av "mina" f.d. brudpar, så det lättade sinnet lite

Mår du bra?

passionsblomman skrev 2009-10-05 11:13:23 följande:
    Eller båda...
Svar på tråden Tantvarning 5