• SnartFruLS

Funderar lite

brukar ju då och då läsa tådar där ts är ledsen för att vänner inte "hjälper till" vid bröllop... etc.

Jag hade inte ens tänkt i de banorna, då jag själv ska gifta mig hemligt.

MEN, nu när jag läst dessa trådar så börjar jag fundera lite mer angående det...

Min sambos syster skall gifta sig. Om ett år. När hon berättade det så grattade vi naturligtvis. Men jag vet inte, väntas det mer av oss? Eller ska vi bara dyka upp på bröllopet sen? Första gången nån inom "familjen", en syskon, gifter sig, så jag har ingen aning. Jag och min svägerska pratar inte så ofta i telefon, kanske 1 gång/ månad.. och våra samtal varar kanske en kvart.. max..
    och de bor 200 mil ifrån oss.

Men iaf, ni som planerar bröllop. Vad väntar ni för hjälp av er bror o hans familj??

• Svar på tråden Funderar lite
  • didis

Maken bror var toastmaster (de brukar vara det åt varandra) och våra familjer hjälpte till lite här o där.

Men så brukar det vara när vi har fest - att närmsta släkten hjälper till så det var förväntat av alla. Nästa gång är det någon annan som får hjälp.

När makens kusin fyllde 30 för några veckor sedan stod jag totalt några timmar i köket tillsammans med bla svärmor och nya svägerskan - vi hade lika roligt där som ute vid minglet!!

Men om systern inte säger till att ni skall göra något så kan de inte heller förvänta sig att ni skall kunna läsa deras tankar!

• SnartFruLS

"Men om systern inte säger till att ni skall göra något så kan de inte heller förvänta sig att ni skall kunna läsa deras tankar! "-helt rätt i d.

Men sen på själv bröllopet då? ska vi göra nått? typ bertätta sjunga läsa nått om henne?

fan jag vet ingenting

en kompis till mig har gift sig, och jag vet att hennes närmsta vänner sjöng nått... sen har jag bara varit på två kusiners bröllop... o d är så längesen att jag inte ens minns

• didis

Maken din kan väl hålla ett tal till sin syster?

Visst kan ni sjunga om ni vill men man behöver itne göra det superambitiöst!

Ett exempel: på en av makens släktfester höll jag ett improviserat tal (jag tyckte det var för få hyllningar till guldbröllopsparet som det var i det här fallet) som var mycket kort. Och som en hyllning till paret och bygden, vi var i Skåne, sjöng vi alla i kör "Å Helge å" till tonerna av "Oh tannenbaum" (man sjunger bara å helge å, å helge å, å helge å... )

Vad jag menar är att det inte måste vara supergenomarbetet för att vara uppskattat, det räcker långt att det är personligt o lite genomtänkt.

• ToastmasterMarie

Om du är osäker kan du inte fråga henne om det är något hon skulle behöva ha hjälp med från er inför bröllopet.

Om ni inte kommer ha något speciellt uppdrag hade jag inte förväntat mig att ni skulle göra något speciellt. Och inte nu så långt innan.

Kanske då ni åker upp/ner den helgen de gifter sig om de vill ha hjälp med dukning eller hämta något, fotografering på festen eftersom man som brudpar inte vill springa runt med en kamera hela kvällen.

Sen om ni vill hålla tal eller sjunga något på bröllopsfesten är ju upp till er. Som brudpar kanske man gäran hade velat att någon nära familjemedlem håller tal eller sjunger en sång. Om ni känner er obekväma med tal så kan man ju skriva en sång eller välja en låt som man tycker passa brudparet och dela ut texten och ta hjälp av alla andra så man inte är så ensam.

Lycka till

• ToastmasterMarie

Info om vårt bröllop

Min bror är bestman, förväntningar är att han ska vara med m2b bröllopsdagen och att de gemensamt provar ut kläder. Eftersom han är bagare gjorde vi en förfrågan om han skulle kunna tänka sig baka kakan och det har han tagit sig an.

M2b syster kommer vara tärna, förväntningar är att hon ska vara med mig hela dagen. Då hon är mycket bättre än mig på frisörer, smik och naglar (vilket jag inte bryr mig så mycket om i vanliga fall) har jag bett henne om råd gällande detta och hon hjälper mig med kontakter.

M2b andra två brödrar har jag vi inte bett om något speciellt och förväntar oss det inte i heller. Ev. kommer vi fråga en av dem om råd gällande maten då han är kock men då tar vi kontakt med honom och frågar.

Andra personer som jag har förväntningar på är

Värdparet - mina föräldrar
    Toastmasterparet - 2 vänner till oss.

Övriga gäster bara att de kommer, har en trevlig dag/kväll och visar normalt hyfs lite vett och etiket alltså.

• Nippran

Jag förväntar mig ingen hjälp alls om jag inte har sagt något till dem förstås.
    Det kan ju vara trevligt, om ni har en skaplig relation, att du frågar om hon vill att du ska hjälpa till med något. Även om ni bor långt ifrån kanske ni kan hjälpa till med t.ex. vigselprogram, inbjudningskort och liknande.

• BlivandeFruF

jag brukar tänka såhär; Hur skulle jag känna mig om mitt syskon inte höll tal till mig när jag gifter mig? Eller hur skulle jag känna mig om mina närmaste inte gjorde något lite extra när jag gifter mig? Är jag okej med det eller..? Och sen agerar jag efter det och fixar spex, tal eller annat när släktingar eller vänner ska gifta sig.

personligen så tänker jag såhär; vill man ha hjälp med något till sitt bröllop så ber man om det, frågar om folk kan ställa upp och göra det ena eller det andra.

Angående tal så skulle jag i alla fall vilja att mina närmaste höll något slags tal till mig när jag gifter mig. I ert fall gäller väl det mer att din sambo håller ett tal till sin syster än att du gör det.

Så tycker jag :)

• AlaM

Den här frågan har ju lite delats upp i två delar. Angående om ni ska hjälpa till så är det ju som sagts upp till brudparet att fråga om hjälp. Kan har de i det här fallet vänner på närmare håll som de får hjälp av med det som man som brudpar inte hinner själva.

Angående tal/spex så är det ju en väldigt stor del av festen. Och det är ju de som står en nära som kan hålla de där riktigt personliga talen och kanske ta upp saker från barndomen. Ännu roligare är väl att göra något speciellt, spela in en film eller liknande. I vilket fall så känns det som att det skulle vara väldigt naturligt att brudens bror har något sådant här. Men om du själv inte har en väldigt nära relation till din svägerska kanske det är ju din man som ska fixa det. Annars skulle det väl vara väldigt roligt om ni gjorde det tillsammans? Även om ni bestämmer att han skahålla ett tal kanske du kan följa med upp och han håller talet från er båda så att säga.

• Hemlig2009

Ja, tal till syskon är ju ett "måste". Min svägerska hade gjort i ordning ett bildspel till min man som visades via projektor och det var jättekul och fint. Det stog lite text också så man förstod allting också, tex morfar om han satt i knäet hos sin avlidne morfar.

Angående hjälp så kan ni ju erbjuda er, fråga om det något ni kan ställa upp med. Kyrkovärdar? Visa vägen i lokalen? Duka dagen innan?

Svar på tråden Funderar lite