• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

shakynose skrev 2009-07-09 20:56:06 följande:
    Nej, det tror jag inte på!"De" är ju subjekt, "dem" är objekt. Det måste ju rimligtvis vara ganska lika fördelat?Det är väldigt många som skriver "de" när det ska vara "dem" också...
    Kanske... men jag upplever att det nästan alltid ska vara de.. men jag ska funderar på det lite mer nu..
  • drömland
    baralillajag skrev 2009-07-09 20:50:02 följande:
    Intressant tråd!! Jag kommenterar gärna språkfel. =) Tycker det är så spännande så fel det kan bli ibland. Särskrivningar och stavfel.. =) Är själv ingen expert på stavning. Något som jag ofta stör mig på är när man inte skiljer på han och honom/ hon och henne. Ska det vara så svårt? Igår låg jag och min sambo och tittade på Bones på tv. Den som gjorde den svenska texten kunde tydligen inte skillnaden på Ända och Enda. När det skulle vara Enda så var översättningen Ända (vilket betyder något helt annat) Jag låg och störde mig ett bra tag på det kan jag säga!!
    Typ, ända gången han... hihihi..
  • drömland
    shakynose skrev 2009-07-09 20:59:42 följande:
    Iofs så fungerar ju "de" som bestämd artikel också, så du kanske har rätt ändå...
    Jag är TS den allsmäktige och allt jag säger är dagens sanning... *sagt med stor portion humor och glimten i ögat*
  • drömland
    shakynose skrev 2009-07-09 21:09:33 följande:
    Allsmäktiga menar du väl? *sagt med hela ansiktet fullt av glimt*
    Hehe... bugar och skäms...
  • drömland
    lolca skrev 2009-07-09 21:16:45 följande:
    TACK!!! Är väldigt glad att jag hittade den här tråden. Irriterar mig dagligen över stavfel som jag hittar i inlägg här och lite överallt. Inte bara jag som känner så med andra ord, skönt!
    Skönt att du då hittat hem...
  • drömland

Kjell Präst skrev 2009-07-10 05:28:20 följande:

... och sedan är jag gammal och konservativ nog att bli störd av "Jag kommer frysa" istället för "Jag kommer att frysa"Lite vid sidan av kan jag ju från mitt eget verksamhetsområde nämna att håret krullar sig något lite när jag hör "Jag ska konfirmera mig" (Man kan inte konfirmera, bekräfta, sig själv. Följaktligen heter det "Jag ska konfirmeras" eller "Jag döpte honom till Pelle" (Dopet har ju ingenting med namnet att göra)
    Hehe, jag tänkte gå till kyrkan och bekräfta mig själv...
  • drömland

Men hoppsan vad här händer grejer. Jag åker bort över helgen och har visst missat massor... ska sätta mig och läsa om alla roliga irritationer snarast!

• drömland

Åhå vad jag är glad att jag startade den här tråden. Det finns fler där ute...

De flesta av er är mina nya gudar... Hehe!

Jag har varit i Göteborg i helgen. En dag skulle jag beställa mat från ett gatukök. Där satt en lapp som (skulle) uppmuntra till att smaka VÅRAN nya mangodressing...

Jag suckade, och beställde verkligen inte någon dressing...

• drömland

Hmm... inser att det där var krångligare att förklara än jag räknat med... känner mig inte riktigt nöjd med min formulering, men ni får leva med den...

• drömland
    Lakritsbåten skrev 2009-07-15 22:10:01 följande:
    Vi har diskuterat en företelse på jobbet, vilken handlar om stor eller liten bokstav på titlar. Vilken av dessa är rätt, egentligen? (de ska ses om exempel på undertecknadne av brev etc.)Anna AnderssonkommunchefBeata BengtssonKommunchefJag vill hävda den första då titlar inte ska skrivas med stor bokstav... vad säger språkvetarna om detta?
    Jag tycker helt enkelt det ser bättre ut med liten bokstav, men vad som är korrekt har jag ingen aning om...
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer