• Blåvingen

Positiva erfarenheter av borgerlig vigsel efterlyses

Hallå
    Ny på siten, och smygtittat lite då och då. Ska snart (070809) åstad och gifta oss lite i hemlighet på rådhuset. Bara våra barn och våra föräldrar ska närvara hade vi tänkt (om vi nu kan lura dit dem...). Dock har vi valt att jag ska ha brudklänning, som jag varit och provat ut idag, samt brudbukett. Jag vill få känna mig som en brud för en dag i mitt liv. Hade en barndomsdröm om överlämning av min far i en liten söt kyrka, men barn, ekonomi.... kom emellan. Nu vill vi i alla fall gifta oss som vi bestämt.
    Till min fråga då - har du/ni någon positv erfarenhet av borgerlig vigsel på rådhuset? Det verkar som en del har negativa klanger när det gäller detta....
    Peppa mig gärna!

• Svar på tråden Positiva erfarenheter av borgerlig vigsel efterlyses
  • Agnes Cecilia

I de flesta kommuner har de faktiskt lagt ner lite tid på att göra fint i själva vigselrummet, med blommor, ljus och vackra utsmyckningar. Det är heller inte så på-löpande-band som man kan tro. Om man inte "hänger" i väntrummet innan så slipper man se de andra paren...

Jag hade gärna gjort det så, och skålat i skumpa i någon park och ätit en god middag efteråt. LItet, enkelt och trevligt.

• didis

Vi gifte oss på rådhuset, visserligen med 100 gäster men ändå.

Eftersom ingen av oss är religiöst lagd var de självklart att gifta oss borgerligtoch det ångrar jag inte!

Vi hade lite sång, lite tal av VF etc och det kändes perfekt för oss!

Lycka till, det kommer säkert att kännas kanon!

• didis

Vi kunde boka hur lång tid vi ville i princip, det är nog olika från kommun till kommun.

Borgerlig vigsel är ine samma sak som "litet bröllop", bara att man itne vill ha en vigselgudstjänst. Vi hade fest med dans efteråt "trots" att vi gift oss borgerlig.

• Jiel o Deps

Yay! Bästa datumet!
    Ville bara säga det...

• Lischen

Jsg hsr vsrit på både småtråkigs och väldigt fins borgliga vigslar, det beror som de andra redan påpekat på lokaler och på VF. Vi ska vigas borgligt, så jag är inte avskräckt av tidigare bröllop.

Om er kommun inte har ett ngt annat än ett kontor att erbjuda, fråga om ni inte kan gå ut och ha vigseln i en park i närheten.

Vår VF ville träffa oss i förväg så han kunde få prata med oss och lära känna oss lite innan, för han håller alltid ett tal till brudparet - förutom det obligatoriska. Dessutom ville han läsa en dikt, och det får han ju gärna. Så det behöver absolut inte vara tråkigt. Ring o prata med den/de VF som finns i er kommun!

• ElMac

Har aldrig hört att borgerligt skulle vara tråkigt. Det är väl kyrkan som är booring ;) Vi gifter oss samma datum som er. borgerligt :)

• Miss Moneypenny

Vi hade borglig vigsel utomhus som var jättefin och mysig. Vigselförrättaren var kanonbra och vi fick se texten hon skulle säga innan. Mycket finare text än det där klassiska om gud och sånt som man får i kyrkan vilket för oss hade kännts jättekonstigt eftersom vi inte är kristna.

• Blåvingen

Vi har, på vår trevlige VF inrådan, valt rådhuset. Han berättade att ahn gärna viger oss utomhus, men att man då bör ha en inomhusvariant i beredskap i närheten. Det kände vi att vi inte kunde uppbringa... Detta pga väder. Han har vigt ca 300 par (och kommer faktiskt ihåg en hel del av dem, om inte alla!) Ett par vigde han vid ett fd. stenbrott i närheten där jag bor. Supervacker natur! Om det inte kommer 30 mm regn under akten! ALLA hade förstört sina kläder under denna korta vigsel. Bruden kom dit vit och gick "svart"...

• tomlinn

en av mina bästa vänner gifte sig med min fästmans bästa vän på Solna tingsrätt ("inte ens" rådhuset ;) ) och det var jättefint! vi var bara 7 personer inklusive vigselförättaren. prata med vigselförättaren innan och hör om h*n har idéer om vigseln. våra vänner hade just inget särskilt de ville ha i sin vigselakt, jag sjöng en sång som bruden ville 'ge' brudgummen och VF frågade (i förväg) om hon fick läsa en kort dikt för brudparet för att det inte 'bara' skulle bli mest juridiskt. kolla med VF också hur lång tid vigseln får ta, på en del rådhus står brudparen nästan på kö.

en annan vän jobbade som receptionist på en kommun, och fick ibland ställa upp som vittne på vigslar där brudparet inte hade med sig varken släkt eller vänner. hon tyckte att flera av de vigslarna också var jättefina, med lyckliga brudpar, många lite uppklädda om än inte i full brudregalia, en del med blomma i handen och en del som läste egna löften till varandra. och så klart en del i vanliga kläder utan krusidull som var där för att få det avklarat och hämta sitt papper.

Svar på tråden Positiva erfarenheter av borgerlig vigsel efterlyses