• Jiel o Deps

Roligare vigselceremoni?

Är det någon där ute som har haft en lite roligare ceremoni eller kanske bara har humor?

Vi skulle vilja få vår vigselceremonin lite mer rolig utan att förlöjliga våra löften eller göra det rörigt. Så som vi har det nu blir det en fin vigsel och det är inget fel i det. Men vi vill "piffa" upp den lite och har ingen aning om hur!?

• Svar på tråden Roligare vigselceremoni?
  • vinterregn

Vi kommer att ha en borgelig ceremoni och efter att vi har sagt ja till varandra kommer vi att be våra gäster om att göra detsamma i kör. Våra nära och kära kommer därmed förhoppningsvis med enad stämma :) att "välsigna" vårt äktenskap.

• Jiel o Deps

Hm, det kunde vara en idé... Tack!
    Några förslag på något man kan peta in tidigare i "akten"?

Vi kommer också att gifta oss borgligt, ute i en park.

• ElinDaniel

Det finns massor, bara man har fantasin och anpassar lite till vilka som kommer och hur många.

Det går att anordna en tipspromenad om er, vilket datum ni träffades, skostorlek eller favoritpogram.

Dela ut festprogram där det kanske står nån rolig anekdot om bröllop, eller historian kring bröllop. En rolig historia, bilder på er tillsammans... mm.

Små presenter till gästerna lättar upp. En personlig gåva, som hjärtformade såpbubblor kan få den suraste farfar att lätta upp ;)

Det som kan va uppskattat är att skriva ner lite personlig fakta om alla gästerna i ett häfte. Tex. Elin, undersköterska. Gillar teater och har en guldfisk. Hennes dröm är att bli rik... Då har man alltid nåt att prata om, oavsett om man känner varandra eller inte,..

Hoppas jag kanske kunde så nåt frö... Diskuterar gärna vidare! ;)

• ElinDaniel

Kom på en sak till...

Vigselsermonin behöver inte bli gaggig o långdragen bara för att den är traditionell. Spex och komik hinns med ändå! Lovar ;)

Men sångval och längd på akten gör stor skillnad... Väljer ni psalmer, ta för gud skull sånger som många kan. Det lättar upp. Ler*

• Jiel o Deps

Det är jättebra tips och en del av det kan komma till användning till bröllopet. Tack så mycket!

Men det jag egentligen var ut efter är något som gör själva vigselceremonin lite roligare. Något som får familj och vänner att kanske skratta till mellan tårarna mellan det att VF hälsar alla välkomna till dess att han förklarar oss man och hustru.

• Jiel o Deps

Vi ska inte ha några sånger alls i ceremonin. Inga låtar eller dikter. Och förhoppningsvis blir den ca 15-20 minuter lång.

• ElinDaniel

Hm... Försöker komma på va du efterfrågar...

Att ta in något oväntat som ett trumpetsolo eller att prästen skämtar om att: vet ni nu vad ni gett er in på... eller: nä, den där kyssen får ni ta om, det hördes ju inte! :)
    Eller kanske att han bara säger: Snart ska ni få festa, först lite allvar...

Eller: Det är dyrt med bröllop, nu får ju alla som ni bjudit idag, bjuda tillbaka ;)

PÅ min bros bröllis sa prästen allt det där spontant, och ledde till fniss, som du önskade ;)

Hehe

• Jiel o Deps

Ja, något sådant skulle jag vilja ha (det är så svårt att förklara ). Men jag misstänker att våran VF är lite för tråkig för det. Fast man vet ju aldrig. Vi har ju en del, ska vi kalla dem spontana, gäster.

• X50S

Jag har lite samma problem. Vi ska vara på en motorbana där det kommer finnas trafik. Därför känns inte musik något vettigt val, så jag skulle vilja ha något skoj att fylla ut vigseln med. Min blivande är inte mycket för dikter, så det hade varit skoj med något lite till i ceremonin.

• Pitebrud 090801

Titta på love actually när de börjar spela i kyrkan. Har försökt övertala min m2b men han vägrar. Ska tilläggas att vi känner massor av musiker så de skulle bara vara att fråga, men men... Det hade varit underbart. Kan bara gå och hoppas på att de ändå gör det, men hoppet är inte stort om min m2b får bestämma.

Svar på tråden Roligare vigselceremoni?