• Savonit

Hindersprövning pris?

Hej undrar om någon vet vad det kostar att göra hindersprövningen?

Har letat men hittar inget pris.
    Tack på för hand.

• Svar på tråden Hindersprövning pris?
  • Savonit

Är det sant?
    Så det kostar inget med hindersprövning?
    Hade för mig att det kostade pengar.
    Underbart vad glad jag blir, nu kan vi lägga pengar på ringen i stället.

• Imma
    Nej, det är gratis. Skickar du dessutom in namnändrings- (eller -behållnings-)-blanketten i samma kuvert sparar du in några kronor till.
  • Savonit

vi kommer vilja byta till nytt gemensamt namn, på hittat.
    Och det kommer inte hinna klart till vigseln verkar det. så vi behåller våra egna namn eller byter en till det nya och sedan den andra vi får se tack

• Fru fialina

Hade varit billigare om ni hade gjort som vi. Min man byter eftenamn först, sen gifter jag med honom och tar hans nya efternamn. Det kostar 3000kr att byta efternamn tillsammans, men bara 1500kr om en person gör det...

• Imma

Jo, men även om ni väljer att behålla namnen ska detta anmälas till skatteverket.

Savonit skrev 2009-07-10 12:51:09 följande:
    vi kommer vilja byta till nytt gemensamt namn, på hittat.Och det kommer inte hinna klart till vigseln verkar det. så vi behåller våra egna namn eller byter en till det nya och sedan den andra vi får se tack
  • Savonit
    Imma skrev 2009-07-10 12:53:17 följande:
    Jo, men även om ni väljer att behålla namnen ska detta anmälas till skatteverket.
    Ok förklara gärna lite mera så jag inte gör något dumt nu.
    Vad är detta för blankett?
  • December 2009
    Imma skrev 2009-07-10 12:48:13 följande:
    Nej, det är gratis. Skickar du dessutom in namnändrings- (eller -behållnings-)-blanketten i samma kuvert sparar du in några kronor till.
    Och går man till skatteverket är det gratis + du får motion
  • Imma

Från Skatteverkets hemsida:

"Anmälan om efternamn
    I samband med ansökan om hindersprövning bör man även anmäla vilket efternamn var och en ska bära i äktenskapet. Anmälan görs på blanketten SKV 7831"

Den finns här:

www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html

Tydligen är det så att även om man ska behålla sitt namn ska detta registreras. På hindersprövningen kommer då att stå att anmälan om efternamn gjorts och detta oavsett om man kommer att byta namn eller inte.

Savonit skrev 2009-07-10 12:57:01 följande:
    Ok förklara gärna lite mera så jag inte gör något dumt nu.Vad är detta för blankett?
  • anne på grönkulla

Ni fyller i samma blankett men att ni ska behålla respektive namn.

Savonit skrev 2009-07-10 12:57:01 följande:
    Ok förklara gärna lite mera så jag inte gör något dumt nu.Vad är detta för blankett?
  • Savonit

Ok I see.
    Funderar nu lite. För vi har ett nytt namn vi skall skicka in till pbv och hoppas att det det går igenom. Men det kommer ske efter vigseln. Då vi kommit igång aldeles för sent och vill ha vårt datum.
    I alla fall om vi får igenom det vill vi ju båda ha det namnet.
    Men om vi inte får igenom det vet vi inte riktigt vilket vi vill ha.
    Kan man lägga till ett mellan namn?
    utan att ta bort sitt gamla, tex rickard bo jacobsson Andersson
    Undrar det då jag inte vill ta bort något mamn nu och men ändå vill ha samma namn som min älskling utan att behöva krongla hoss arbetsgivaren?

Tack.

• konstigabaralillajag

Men kostar det inte 1500 ? Eller menar ni inte via PRV?
    "Efternamnsärende för ensam sökande eller en familj* med barn om man går via under 18 år."
    * Med familj avser vi på PRV makar eller registrerade partners."

Jag kan säkert fattat fel med det också men tolkade det som att det kostade 1500:- för familjen att byta... Om man tar ett nytt namn.... Men jag kanske har fattat fel.

Fru fialina skrev 2009-07-10 12:52:47 följande:

Hade varit billigare om ni hade gjort som vi. Min man byter eftenamn först, sen gifter jag med honom och tar hans nya efternamn. Det kostar 3000kr att byta efternamn tillsammans, men bara 1500kr om en person gör det...
Svar på tråden Hindersprövning pris?