• Bustroll

Usch...detta med oinbjudna gäster :-(

Min pappa och hans fru jobbar som jourfamilj och tycker att det är helt okej att ta med de eventuella jourbarn som de har då på mitt bröllop. Blir bara så arg... så gör man väl inte? Tar med sig jobbet bort? eller?

Och nu idag ringde min m2b:s syster och säger att de kommer 4-5 personer. Deras dotter bjuder med sin kille som vi träffat typ en 1-2 gånger. Blir bara så ledsen, klart jag inte kan tvinga henne att komma själv...men jag då...kan ingen fråga mig först?
    Blir bara så ledsen och besviken...
    Ska prata med pappa i allafall ngn dag...usch...

• Svar på tråden Usch...detta med oinbjudna gäster :-(
  • nano86

Får din pappa (med familj) barn som alltså kan komma med väldigt kort förvarning? Är det så så blir det ju svårt, anting ta med barnen/barnet eller inte komma alls. Om de är planerade tillfällen de har barn så kan de väl se till att inte ha barnen just den dagen. Att skaffa barnvakt som jourfamilj låter inte så smart i mina öron nämligen....

Angående pojkvännen så tycker jag hon verkar lite ohyffsad. Till ett bröllop tar man ju bara med sig en fast parten och är det en liten tillställning inte den heller (om denna inte känner brudparet förstårs).

• 090208

NEEEJ, en massa folk som inte ar bjuda ska man val inte ha dar?? Vi alla har en budget, och kommer mer folk an man vill sa kan man inte bjuda pa allt man vill. Eller hur..? Men handlar inte bara om pengar utan om att man inte gor sa helt enkelt. Sag nej till alla sa blir det lattare.

• Bustroll

nej, jag fattar att han inte kan ta och lämna bort dem men det är ju ett jobb och då borde man ju kunna ta ledigt... de har ju faktiskt semester från det jobbet nu. De är ett akutboende så jag vet att det kan komma barn typ dagen innan bröllopet...men att de automatiskt antar att de barnen ska få komma...känner mig så övertrampad. Tycker att hans nya fru kan vara hemma med de ev barn som de kanske har...

Hon har varit tillsammans ett tag tror jag och umgås en hel del men det är ju ingen jag känner. Plus att jag tror inte att hon kommer att ha tråkigt ändå, mina syskon är i hennes ålder så ngt finns det ju alltid att prata om. Vi kommer knappt inte att bjuda kompisar då bara blir den närmaste släkten...och bara det är 40-45 pers...
    känns så dåligt bara...

• Bustroll

Tycker att folk kan fråga i alla fall och inte bara ringa och såga si och så många blir vi...
    Pappa: 3-5 (fyra bjuda...)
    Systerdotter: 4-5 (4 bjudna...)

Det kan ju fela på 3 personer helt plötsligt...kul med bordsplacering och planering...inte...

Plus att många (inte alla...) fosterbarn är lite labila...vill inte gärna ha ett psykfall (okej, överdrivet...) på mitt bröllop

• nano86

Då tycker jag att han kan begära ledigt de timmarna det handlar om.

• 090208

Tycker jag oxa! Herregud, man har val ett privatliv.

Vill tillagga att jag tycker det ar en valdigt bra sak din pappa gor, manga som behover sana manniskor. Fint, var stolt over papsen din!

Men haller med om det kanske inte hade varit sa kul att ha jour-kids dar. Och dessutom, du kan ju verkligen inte planera bordsplacering om du inte vet hur manga som kommer!

Haller med nano86 om pojkvannen! Man ringer val bara inte och sager sa. Suck, blir sa trott...

• Bustroll

ja det är väldigt viktigt det de gör, bodde själv i 9 månader hos en sådan familj och det var väldigt nyttigt. Men då vet jag också hur de barnen är så...nej, de ska inte vara på mitt bröllop. Fick höra att jag var lugn i jämförelse till många andra och gud...jag var hemsk...inte bråkig men besvärlig ialla fall.

• tedoemma

jag förstår precis.
    Nä, så borde man inte göra men av någon konstig anledning så gör folk det ändå!
    vi har massa som frågat om deras nya respektive får komma och så länge vi har haft plats har det varit okej men då frågade de oss direkt och inte bara antog att det var okej, det är verkligen inte okej att inte fråga först!
    Sedan tycker i vilket fall jag att det är jätte svårt att säga nej, man vill ju inte att någon blir ledsen. Dock har vi haft folk som hört av sig efter osa datumet och då har vi i alla fall tänkt att säga nej, men även då är vissa helt oförstående och tycker att en mer eller mindre spelar ingen roll - vad gör man?

I och för sig blir det ju säkert kul när man får träffa alla nya - tänker att de måste vara trevliga eftersom deras respektive är så schyssta!
    Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!

• Bustroll

Pratade med min gubbe igår och han har i princip redan sagt ja till hans systerdotter. Hon la tydligen fram det så att det blev en fråga. Så...där finns det inte mycket att göra. Hon tor ju att hon frågat, och gubben har sagt ja...
    Dumt att starta ett släktbråk direkt i och med bröllopet...

Min pappa därimot pratade jag med igår och sa att jag inte ville ha ett jourbarn där och att jag tckte att han skulle lämna jobbet hemma...tydligt och bra tyckte jag.
    Nej...det måste jag ju fatta tycket han att han inte bara kunde lämna bort dem och den de har nu var ju så lugn så hon skulle inte ställa till med problem och bla bla...och jag borde ju förstå att det var en livsstil och att det bara var så här nu och blä blä blä...Plus att han sa att de inte hade någonstans att ha henne i så fall. Men hon kunde vara hos sin mormor hela denna helg... då pappa och hans fru ville vara lite lediga
    Sen tyckte han det att det var bättre att det skulle vara tidigt i ett barns vistelse där hos dem, för då var de lugnare. Efter ett tag kunde de bli lite trottsiga tydligen. Kul...
    Vet inte hur jag ska säga för att han ska fatta, tyckte att jag var så tydlig...
    Känns lite extremt att ge honom ett ultimatum...han eller ingen...

• Manderi

Nej men snälla nån..!

Detta är ERAT BRÖLLOP!
    Det är NI och INGA ANDRA som ska ingå äktenskap.
    Och NI ska göra det såsom NI vill, punkt.

Jag skulle helt enkelt säga nåt i stil med att:
    "-Jaha, va roligt att så många vill komma men det ingår inte i vår budget eller vår idé om att hålla bröllopet för VÅRA anhöriga. Pojkvänner och jourbarn i all ära, detta är VÅR dag o det hoppas vi ska respekteras? Annars funkar det ju att rymma iväg o gifta sig i smyg utan er oxå."

:P

• JustMeAndMyLove

Som fd strulig tonåring tycker jag det låter vääldigt konstigt att utsätta en nykommen fosterhemsplacerad tonåring för ett bröllop med massa främlingar :/

Och för din skull, om inte annat BÖR han kunna ordna det!

Stå på dig och säg ifån ordentligt!

Bustroll skrev 2009-07-12 11:37:35 följande:
    Pratade med min gubbe igår och han har i princip redan sagt ja till hans systerdotter. Hon la tydligen fram det så att det blev en fråga. Så...där finns det inte mycket att göra. Hon tor ju att hon frågat, och gubben har sagt ja...Dumt att starta ett släktbråk direkt i och med bröllopet...Min pappa därimot pratade jag med igår och sa att jag inte ville ha ett jourbarn där och att jag tckte att han skulle lämna jobbet hemma...tydligt och bra tyckte jag.Nej...det måste jag ju fatta tycket han att han inte bara kunde lämna bort dem och den de har nu var ju så lugn så hon skulle inte ställa till med problem och bla bla...och jag borde ju förstå att det var en livsstil och att det bara var så här nu och blä blä blä...Plus att han sa att de inte hade någonstans att ha henne i så fall. Men hon kunde vara hos sin mormor hela denna helg... då pappa och hans fru ville vara lite lediga Sen tyckte han det att det var bättre att det skulle vara tidigt i ett barns vistelse där hos dem, för då var de lugnare. Efter ett tag kunde de bli lite trottsiga tydligen. Kul...Vet inte hur jag ska säga för att han ska fatta, tyckte att jag var så tydlig...Känns lite extremt att ge honom ett ultimatum...han eller ingen...
  • Bustroll
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-18 05:08:44 följande:
    Som fd strulig tonåring tycker jag det låter vääldigt konstigt att utsätta en nykommen fosterhemsplacerad tonåring för ett bröllop med massa främlingar :/Och för din skull, om inte annat BÖR han kunna ordna det!Stå på dig och säg ifån ordentligt!
    Ja det är väldigt skumt...är själv ett fd jourbarn och de skulle aldrig ha kommit på tanken att ha med mig någonstans. Jag hade ju fått vara hos någon annan då.

De skulle ev ändra sin semester och då ha ledigt i höst istället, men det var inte deras förslag utan för att deras jourbarn inte hade någonstans att vara i sommar annars. Då gick det jättebra
    Men att ställa upp på sin riktiga dotters bröllop och gå efter inbjudan går inte
    Ska ställa honom till svars sen igen...har ju pratat med honom och hans fru och sagt att jag inte vill ha ett jourbarn där, det funkar inte ekonomiskt...med bordsplaceringen...plus att jag tyckte att de skulle lämna jobbet hemma, det är ju bara en dag det gäller. De måste ju kunna ta ledigt, det är ju trotts allt ett jobb.
    T.ex. så kan de ju få ett nytt barn väldigt sent sen i höst... tänk om det barnet inte kan svenska, de har haft det problemet förut. Kul att sitta på ett bröllop där ingen förstår vad man säger eller att inte förstå någon annan där...

Han håller inte alls med mig så det blir nog ett ultimatum senare, han kommer utan barn, eller inte alls

Och vad gäller pojkvännen...tydligen...efter lite luskande visade det sig att min sambo sagt ja till att han ska få komma. Så där finns det inte så mycket att göra utan att verka som en sur bitch.
  • JustMeAndMyLove

Ja inte tror jag att jourbarnet skulle tyckla det vora kul direkt :/
    Och vad det gäller pojkvännen där är det nog kört hehe. Svårt att ta tillbaka nån annans ja.
    Men jag hoppas allt löser sig med din pappa!

Bustroll skrev 2009-07-18 07:26:23 följande:
    Ja det är väldigt skumt...är själv ett fd jourbarn och de skulle aldrig ha kommit på tanken att ha med mig någonstans. Jag hade ju fått vara hos någon annan då.De skulle ev ändra sin semester och då ha ledigt i höst istället, men det var inte deras förslag utan för att deras jourbarn inte hade någonstans att vara i sommar annars. Då gick det jättebra Men att ställa upp på sin riktiga dotters bröllop och gå efter inbjudan går inte Ska ställa honom till svars sen igen...har ju pratat med honom och hans fru och sagt att jag inte vill ha ett jourbarn där, det funkar inte ekonomiskt...med bordsplaceringen...plus att jag tyckte att de skulle lämna jobbet hemma, det är ju bara en dag det gäller. De måste ju kunna ta ledigt, det är ju trotts allt ett jobb.T.ex. så kan de ju få ett nytt barn väldigt sent sen i höst... tänk om det barnet inte kan svenska, de har haft det problemet förut. Kul att sitta på ett bröllop där ingen förstår vad man säger eller att inte förstå någon annan där...Han håller inte alls med mig så det blir nog ett ultimatum senare, han kommer utan barn, eller inte alls Och vad gäller pojkvännen...tydligen...efter lite luskande visade det sig att min sambo sagt ja till att han ska få komma. Så där finns det inte så mycket att göra utan att verka som en sur bitch.
Svar på tråden Usch...detta med oinbjudna gäster :-(