Inlägg från: Culete |Visa alla inlägg
  • Culete

2011-brudar nr.3

Hej alla längtansfulla!

Jag hoppas det är ok att jag hoppar in på listan jag med. =)
    27 augusti 2011 är det tänkt att vi skall få vårat, mycket efterlängtade, kyrkobröllop.

Vi är borgligt gifta sedan 2007 men då vi är (slarviga) katoliker är det inget som "gäller" för oss utan var mer en liten detalj iom gemensamma barn och familjens efternamn.
    Sommaren nästa år skall vi döpa vår son, så därför får vi själva vänta ytterligare en sommar innan det blir "vår tur". =)

Bluebride pingst 2010 (förhoppningsvis)

Bettertogether, 19 juni, 2010, Finland

Blivandefrueriksson, 15 januari 2011, Nässjö

Ängla80 jan-feb 2011, Thailand

MsRW, februarie 2011

Svanboet, februari 2011

Orangegirl, februari 2011, Thailand

ALLIMA, februari 2011, Luleå

Niini, 21 maj 2011

föralltidhans , maj / juni, 2011

Fårävvör, våren 2011

Marlinire, 4 juni 2011, Växjö el. Luxemburg

kapellösa, 4 juni 2011

Fides spes caritas 11 juni 2011

Puttekulan, 18 juni 2011

Emyc, 18 juni 2011

Energy, 9:e Juli 2011, Stockholm

nemosmamma, juli 2011, Umeå

Waldekrantz, juli 2011, Stockholmstrakten (troligtvis)

Eran, juli 2011, Örebro

i do i do i do , juli , 2011

EmmieK, juli 2011

eapea, sommaren, 2011

20110820, 20 augusti 2011, Eskilstuna

Culete, 27 augusti 2011, Spanien

halmstadbruden 2, augusti 2011

Zia20090618, augusti 2011

Paret Å, augusti, 2011

Harmonii, augusti-september 2011, Göteborg

Ettem, september 2011, västkusten

Mammab, oktober 2011

Fifun, 11 november 2011

lillalyckan, 11 nov 2011, Stockholm

svinto83, 11 november 2011

tobiasochlinda 2011 nya guinea (troligtvis)

Mrir

wiii

• Culete

Detta med planering.
    Vi firade inget när vi "skakade hand" i rådhuset för 2 år sedan, eftersom vi inte såg det som ett riktigt giftemål.
    Vi har (jag har) så smått börjat knåpa på gästlistan och vi har bestämt plats för firandet. Vart vigseln skall äga rum är inte riktigt bestämt ännu. Kanske blir det här i området där vi bor, i kapellet där festen kommer äga rum eller någon annan stans. Får se lite längre fram.

Ringar vet jag inte om vi kommer ta några nya. Jag har sagt att jag vill ha min förlovningsring även sen, och jag tror han känner likadant. Här har man förlovningsringen på vänster hand (som vi har nu) och sedan flyttar man över den till höger hand vid vigseln (den hand man lägger fram då man svär en ed).
    Vissa byter ringar, men som sagt, jag gillar min diamantring och tror inte jag vill ha ngn ny sen...

Klänning har jag ett humm om hur jag vill ha, sedan länge, och det kollar jag närmare på när det närmar sej. Kommer nog ha någon som syr upp en efter mej och så som jag vill ha den. Alternativt om jag ser en jag tycker mkt om och som råkar sitta perfekt då - men det är ju ett tag kvar så inget jag kan "planera" närmare nu... =)

Så jag kommer nog lägga mycket av mitt tänkande på det som inte direkt intresserar min man... Detaljerna, färgtema etc etc...
    Inkl inbjudningskort, gästgåvor och dyl. =)

Sen kanske ha ett par olika "alternativ" som man fastnat för och slå fast när det blir dags... =)

Vi kommer gifta oss här, där vi bor, vilket är Spanien.
    Skall bli så roligt men lite svårt att kanske få hit alla man önskar...

• Culete

Spammar igen innan jag går från datorn ett tag...
    Detta med ringar igen. Tankarna började snurra om att kanske göra en ny ring av den man har. På så vis får man en ny ring för sakramentet men har ändå kvar sin gamla.
    Kanske kan min sten vara en mittsten på en bredare ring, ist. för som nu - en stjärna på en förlovningsring?

Känner ni till några ruggigt bra juvilerare som kan skapa en ring efter ens önskemål om utformning, design och som är villig att ta in min nuvarande sten?

För om vi skulle byta ring, så får det bli med de gamla som grund. Inte för priset utan för att jag är så fäst vid Min ring... =)

• Culete

Den lokalen vi har bestämt oss för är egentligen en restaurang. Har aldrig varit där själv men det är makens val. =)
    Lite får han bestämma med, minsann. =)

Kyrkan vet vi som sagt inte. Där restaurangen är, finns även ett kapell. Vet inte om det blir där eller om det kanske blir i närheten av där vi bor alt. en större kyrka... Men vi bokar nog så snart vi "vet" så man vet att den finns tillgänglig för en den dagen man vill gifta sej på. =)

Jag pratade med min man lite tidigare om detta med ringar.
    Jag trodde inte han skulle vara så het på nya mej jo, jo minsann. Han ville köpa helt nya ringar och inte ens göra om de vi har... Som brud har jag inte mycket att säga till om betr. ringval då det är hans gåva till mej så det är bara att le. =)
    Skall dock försöka få honom att veta vilken typ av ring jag isf tycker om. Vore ju förskräckligt om han kom med vitguldsring tex som jag absolut inte gillar.
    Diamanter vet jag att den kommer innehålla, precis som min ring nu. Det är den enda typ av sten han gillar...

Sen detta med färgtema var lite svårare. Jag har alltid sett gult/grönt och vitt som en del utav mitt bröllop men då vi ev. kommer ha ett mer formellt bröllop vet jag inte om jag behöver ha någon mer "karaktäristisk" färg inblandad.
    Får leta inspiration ett tag till.

Min klänning kommer iaf inte vara vit. Antingen kommer den vara benvit, creme eller i ngn starkare färg - beroende på färgtema - som tex mörk lila.

Får se hur det blir med musik och hela den biten.
    Tror nästan vi kommer anlita en coordinator för jag tror inte jag vill ha hand om att det praktiska. Jag tycker bara om att drömma och önska, men inte så mkt om att leta fram, fixa och få allt att fungera... Får se.

Budget har vi ingen, ännu. Nu leker vi fritt och sen får vi se hur ekonomin ser ut och vad man kan göra verkligt.
    Gästantal räknar jag med en max 150 bjudna och kanske max att 100 kan komma... Hur ser det ut hos er med gästantal?

Har ni bra länkar att dela med er utav för inspiration?
    Allt från dekorations- och gåvodetaljer till brudklänningar, buketter och färgteman? Någon ultimat inspirationssida, finns det? =)

• Culete

Godmorgon.

Och så har man nog funnit sitt färgtema. =)
    Lite synd att det gula inte känns som det får plats men huvudsaken var det gröna ändå.
    Elfenben/Ivory med Brunt och Grönt.
    Exakta toner av det bruna samt gröna har jag inte valt.
    Jag är mycket för färgstarka gröna toner, och vill inte att det bruna skall bli för dominerande, så får se hur jag lägger upp det mer exakt senare. =)

Det känns som att det bruna kan utgöra tyngden vi vill ha i ett mer formellt bröllop, det gröna det friska och det ivory det ljusa. =) Vad tror ni? =)

• Culete

Den var stilig, som Puttekulan sa! =)
    Min ring kommer som sagt min man att få välja ut åt mej, precis som med förlovningsringen. Jag trodde ju vi skulle ha våra gamla kvar, och trodde även han var inne på det men hade tydligen liiiite fel. Han sa att våra gamla skall vi spara (självklart) och att jag skulle se det från den ljusa sidan;
    Att om jag tappar (???) min vigselring har jag åtminstone min förlovningsring kvar. Haha. Sikket synsätt!

Iaf, det enda jag kommer ge som "guide" till honom är att jag vill ha en rund, slät, ring i gult guld. Guld guld vet jag att han kommer välja ändå, likaså som jag vet att den kommer innehålla fina diamanter. Jag kan tänka mej ha fler stenar, men helst inte över 7.
    Lite rädd att det blir för mycket bling och ser lite för plottrigt ut om det är för mkt stenar. Jag är mer åt det stilrena, enkla och eleganta nämligen...

Men ja, jag tror han kommer välja en fin fin ring till oss båda. =) Precis som med min förlovningsring! =)
    Och, jag kommer inte få se ringarna försan på bröllopet, det är ngt annat jag vet... Så jag får vänta ett tag till.

Jag frågade honom igår ang ekonomin, som han tycker är mindre viktigt, eftersom jag ville ha en summa att ha som riktlinje.
    Sen kan man ju alltid försöka hålla nere kostnaderna ytterligare, men även ha lite marginal om det skulle gå över lite... Men nu har jag en fråga.
    Hur vet jag hur mkt, i procent, som jag skall lägga undan åt var sak? Har ni ngt humm om det?

Det som vi spånat på hittills är alltså:

Budget - totalkostnad
    Klänning - ett ungefär
    Gästlista - med ständig uppdatering
    Ringar - makens val
    Färgtema - preliminärt satt; Brunt, Grönt & Ivory
    Lokal - vi har dock ett andrahandsval med fall det skulle satsas på ett mindre bröllop än vi tänker nu
    Bröllopsresa - Disney cruise med barnen! (hahaha!)

• Culete

Uppdaterar efter lite mer snack med min älskling.

Vi har bestämt oss för att hyra in fotograf samt videograf.
    Sen efter att ha läst här på bt kommer vi att pyssla ihop lite dekorerade cd-skivor i fodral för att dela ut till de gäster som fotar. Så man kan få in lite bilder från dem med.
    Vi kommer formodligen hyra in en bröllopskoordinatör (eller vad tusan de heter).

Restaurangen kommer stå för allt.
    Mat, servitörer, dekorering (efter vårt val), best. av tårtan etc etc. Men vi får gärna säga HUR dom skall göra, och hur vi vill att allt skall se ut - sen skickar dom bollen vidare och ser det gjort. Dom kommer även få fixa allt med städ före och efter och inhyrning av liveband.

Hur skall ni dekorera er lokal? Jag vill ha MYCKET tyg och ännu mer ljus. Mindre blomsterarrangemang. Kommer nog ha små gröna "växtbollar" i låga krukor på borden, inte så mkt blommor.
    Buketten kommer vara en kallabukett.
    Jag gillar grönt, växter etc - inte alla dessa blommor...
    Kanske lite taklökar får vara med också. Gillar dom. =)

Håller på att samla bilder och skriver ner lite tankar nu, för att senare när man tar upp det hela lite mer aktivt kan man snabbt hoppa in och ta det man fortfarande tycker om och ändra det man känner då...

Men, jag undrar fortfarande en del om hur man lägger upp budgeten... Vet ni?

• Culete

Tyvärr inga sverigetips... Inte ens här i Spanien ju.
    Hade gärna gift mej i norra spanien, i min mans familjs hemby, men det blir lite väl omständigt för alla som reser utifrån då det är ett par timmar ifrån flygplatsen. Så vi håller oss i Madrid.

Vi kommer vara i centrala Madrid, i en "officiell" byggnad, där dom har restaurang inuti. Min man berättade att det även finns en kyrka i närheten - det kan ju vara värt att kolla upp för även om man KAN hyra buss så föredrar jag personligen så korta förflyttningar för gästerna som möjligt.

Vår budget är enligt mej högt satt, så vi bör kunna hålla den, men det beror ju samtidigt på kvaliten man har i allt man vill ha runt omkring. Jag kommer nog göra minimalt själv som sagt då jag föredrar att det är Snyggt gjort än att jag leker loss med mina händer som har tummarna mitt i... Haha.

Men jag börjar iaf få lite mer humm om hur jag vill ha dekon etc. Men jag har ett liiiitet problem.
    I lokalen så har dom rosa i taket. Jag vill inte ha rosa i färgtemat men tror ni det kan krocka mkt med mitt tema?
    Eller bör jag leka in lite rosa klickar här och var för att det skall se ut som om man räknat med det där rosa som redan finns?

• Culete

Jag har tänkt att dekorera med tyg, inkl i tak där möjlighet finnes. Men vet ju inte om det finns det där tyvärr.
    Varav lite back-ups tas gärna emot, för jag vill helst inte ändra mitt färgtema till massa rosa...

• Culete

Grattis JuliaAmalia och välkommen till oss! =)
    Jag är själv nu här och har redan fått mängder med tips och ideer. Urkul verkligen! =)

• Culete

Har inte kollat på tyger ännu, men vet att jag vill ha det, så kan tyvärr inte säga vilken typ det blir. Men något lättare, och lätt transparent tyg misstänker jag att det blir.
    Kanske i ivory samt lite i brunt, för att det gröna accenterna skall "poppa" lite mer.

• Culete

Jag vill alltså ha tyger som dominerar pga att jag inte tycker om massa blomsterarrangemang. Funderar tom på en "tygbåge" ist för en blomsterbåge. Men har aldrig sett sånna, eller ens sökt efter det, så behöver slipa lite på bilden i mitt huvud och sedan få någon duktig att ta fram det så som jag vill ha det.
    Men jag tror man kan dekorera mkt och göra inredningen mer enhetlig med mkt tyg bla i tak (som sänghimel-aktigt), på väggar och för fönster. =)

Sen levade ljus, det är bland det bästa jag vet! =)

Och i växtväg bara små bordsdekorationer i någon "bullig" grön växt i kruka samt lite små växtdekorationer (ej blommor) lite utspritt för att ge mer liv åt lokalen, utan att det är dominerande... Och igen, för mer grönt "pop". =)

• Culete

Nu så, borde det gå. =)

Brudlasse.. intressant. =) Hur hade ni tänkt om den skall vara i plexiglas?

Huhu, massa stämplar! Jag kommer nog inte góra själv men stämplar är alltid kul! =)

Svar på tråden 2011-brudar nr.3