• jojoånick09

oehört besviken och ledsen

jag har sedan ett par månader träffat en ny tjejkompis.
    Vi bor i samma stad,samma intressen.. det stämde så bra precis som vi varit bästa kompisar hela livet.

till saken är det att igår gifte hon sig,jag och sambon var inbjudna och allt var frid o fröjd fram tills att brudföljet kom till lokalen där den stora festmåltiden skulle hållas. jag och min sambo stod i närheten av ingången och hon slängde inte en blick till varken mig eller min sambo däremot hennes man kramade om oss och sa att vi var urtjusiga i våra kläder.
    vi satte oss till bords och medan vi åt var det någon som frågade bruden, min vän vem som hjälpt henne under de senaste månaden med att förbereda allt. hon svarar att det är hennes tärnor.
    jag blev helt kall jag visste inte vad jag skulle säga,för det var ju jag som hade gjort nästan allt. jag förstod inte vad hon menade.hur kunde hon säga så?

hon sa till mig att hon var besviken på sina tärnor för att det just inte hjälpt henne under bröllopet eller så de hade tom ställt till det för henne och varit jätte gnälliga över det ena till det tredje.
    hennes tärnor hjälpte till jättelite! den ena strök några dukar dagen innan och den andre gjorde vigselprogrammen medan jag gjorde allt annat.jag var min väns stora stöd.

min sambo tycker från första början att det både utnyttjat mig,och även min sambo.Men jag ville väl inte inse sanningen.
    under kvällens gång fick jag veta av folk runt omkring mig att de blivit inbjudna till present öppningen hemma hos brud&brudgumen dagen efter,men inte jag och min sambo.
    jag blev jätte paff! varför bjuda alla andra och inte jag och min sambo?

så till saken är den att jag har gjort allt för denna tjejen men hon verkar inte kunna vara uppriktig mot mig hon kan inte berömma mig,hon pratar bara om sitt hon är ingen god lyssnare,hon vill alltid vara i centrum,hennes man är en riktigt skitstövel. och det tycker alla hennes kompisar att han är så det är jag inte ensam om.min sambo tål inte hennes man.

jag är grymt besviken på henne att hon bara ingnorerade mig och min sambo och även en annan tjej och hennes sambo från början. hon ville inte ens kännas vid oss när vi dansade på samma dansgolv.

vad göra med en sådan här kompis?
    har jag lagt ner för mycket energi?
    min sambo tror tom att hon kommer att skita i mig nu hädanefter då hon utnyttjat mig till fullo och inte behöver mig längre.
    är hon falsk tycker ni?
    jag vet inte hur jag skall bete mig om jag ens skall skita att svara henne när hon ringer.. jag är så arg så jag går snart i atomer!

• Svar på tråden oehört besviken och ledsen
  • Milla84

Jag skulle faktiskt avsluta den "vänskapen".
    Det låter nästan som att hon var vän med dig så länge som det behövdes hjälp.

• Mrs Baom

Jzg blir så ledsen när jag läser ditt inlägg, du var en bra å ha kompis då det int funits någon annan, men nu kan det kvitta. Jag skulle lägga ner den här vänskapen, försöka tänka att nu vet jag hur en bra kompis inte ska vara. Förstår att det är svårare gjort än sagt. Skulle hon fråga dig varför du slutar höra av dig så tycker jag att du ska vara rak på sak å säga hur du känner.Men glöm å gå vidare, Jag tycker det låter som att du är en topp polare och du är värd vänner som vet att uppskatta dig!!

• jojoånick09

tack,
    jag har många bra kompisar också men jag trodde inte hon var sådan... men man lär sig av sina misstag eller hur.
    jag ber inte att alla skall gå runt och tacka mig hela dagarna och vara evigt tacksamma att man ställer upp vad jag menar hur kan man vara så falsk och säga att ens tärnor har ställt upp mest när det verkligen inte är så.hon kunde väl sagt det på ett annorlunda sätt...
    hon var grymt arg och besviken på dem för de bjöd henne inte på något under "hippan" samt det var bara gnäll ifrån dem,den ena gnällde att hon aldrig mer kommer att ställa upp och göra vigselprogrammen mm.
    så det kändes lite tråkigt.

• Svanboet

Kan det vara så att "tärnorna" gnällde för de vet hur utnyttjade de blir om de ställer upp för mycket? Denna typ av vänner brukar jag kalla för energi-tjuvar. Relationen kräver mer energi än den ger och då är den inte bra för dig. Ligg lågt ett tag och om hon fortsätter agera oacceptabelt, avsluta vänskapen!

• jojoånick09

vet inte.. men de ville ju inte ens från början se hennes klänning ens.. och när hon hade tonat håret för ett par dagar sedan så sa den ena tärnan "oj vad mörkt det blev" och sedan inget mer med andra ord hon tyckte inte det var fint.
    visst att folk har jobb och kanske inte semester just nu men om man fått äran att vara tärna så får man ju se till att kunna hjälpa sin kompis med något. först ville min kompis att de skulle ha en annan färg på klänningen så först var det grön de skulle ha,sedan blev den en annan och tillslut den de hade på bröllopet.

hennes väninnor har skinn på näsan båda två och hon vågar väl inte riktigt fråga dem heller så är jag för snäll och säger inte ifrån att jag inte kan,man vill ju vara en där snälla personen...
    så jag får väl skylla mig lite själv med...

• Frulle

Usch jag skäms för hennes vägnar.

Ok att hon var disträ på festen. Kanske mycket folk och många tankar osv.. Men det andra!!

Nej bort med henne!

• Pitebrud 090801

Du har inte gjort något fel. Du har bara varit snäll, det är inget fel som man kan lasta sig själv eller andra med. Så skyll inte på dig själv.
    Jag har haft en kompis som kunde vara jätte trevlig och snäll men när det gällde så då var det bara hon som räknades och ingen annan, till och med när någon fyllde år så såg hon till att allt började handla om henne. Jag orkade inte med det och avslutade relationen. Och nu börjar jag inse hur "kuvad" man blivit. Vi som alltid bjöd hem folk, har inte haft en middag hemma på över 7 år insåg vi, för vi orkade inte ha med henne bland folk och våran relation gjorde att det inte gick att undvika att bjuda henne. Så vi har nästan inga vänner kvar, men nu ska det bli ändring på det. Med detta ville jag bara visa hur "illa" det kan gå när någon part tar över. Så det råd jag kan ge är att se till att hon får veta hur hon behandlat dig och säg till att det inte är ok. Antingen gör hon något åt det eller så avslutar ni er vänskap/håller det på en lämplig nivå.
    Annars upptäcker man en dag att man är inte samma människa längre. Hoppas det löser sig för dig. Jag hade varit tacksam för en vän som dig!

• jojoånick09

jag förstår om man har många bröllopsgäster att man inte hinner med alla att prata under kvällen men hon hade satt mig och övriga på en hedersplats... hon märke väl att jag inte brydde mig så mycket hon frågade vad jag tyckte om det hela,och det var ju bra fram tills hon kläckte ur sig det där... igår var jag mera besviken idag har det mesta runnit av mig... det känns rätt skönt faktiskt...
    jag pratade precis med min storasyster som frågade lite om det,igår höll jag på och böla när jag prata om det idag var jag mej själv och hon märkte att jag inte tog illa upp... -hon är inte värd dig som kompis,skit i henne!

så jag får väl göra som alla säger... jag tar inget steg nu det får hon göra...
    jag vet vilka som är mina riktiga vänner.

• jojoånick09

det var bra att skriva av sig,jag känner att det mesta har runnit av mig jag var mest ledsen över hela situationen i söndags...
    men jag skall ta ett snack med henne och hoppas att vi kan lösa det.. jag hoppas att hon är en sann vän trotts allt....
    för jag vill verkligen inte vara osams eller ovän med någon det är absolut ett av det värsta jag vet.
    det gör mig inget att hennes man och min sambo inte är bästa kompisar,alla är vi olika. Alla är inte kompismänniskor,alla har olika många kompisar.

Jag vill helt enkelt vara alla till lags.

• Bride in the city
    jojoånick09 skrev 2009-07-17 10:13:58 följande:
    Jag vill helt enkelt vara alla till lags.
    Nu syftar jag inte på dig specifikt, för jag känner dig inte, men apropå att vara andra till lags; på så vis får man sällan respekt. Man tas för given.

Tänker också på dem som anstränger sig så mycket för andras skull att det blir jobbigt att umgås med dem, för man kan ju inte leva upp till deras höga nivå. Hade en väninna som var så välvillig att folk backade ganska snart. Det kändes inte äkta med så mycket engagemang när man känt varandra en sådan kort tid.

Jag vill inte leka psykolog och analysera dig eller henne, men kanske ändå några tankar som kan ge ytterligare belysning över frågan. Vi kan tycka att andra är dumma men i slutändan handlar det ändå om hur vi ska göra för att få hållbara relationer. Att ge för mycket, eller att aldrig ge, är lika tokigt.

Får jag fråga dig om du under kvällens gång gick upp till henne och gav henne en kram och grattade? Det låter litegrann som om du väntade på henne att komma till dig. Bara som en liten tanke utan någon udd av kritik. Det är bara så att många gånger lever vi inne i våra huvuden och glömmer att göra det enkla och rättframma. Ibland kommer vi inte till folk utan väntar på dem att komma till oss.
  • jojoånick09

min tråd handlar inte om att hon inte tog kontakt med mig under bröllopet utan att hon inte tackade mig för det var ju jag som ställt upp för henne i vått och torrt och hennes tärnor har hon tyckte varit mest i vägen.. de har gnällt osv.
    min kompis var upptagen hela kvällen då vi var nästan 60bröllopsgäster,men hon kom och satte sig mellan mig och våran andra vänninna ett par min under sen kväll och snacka lite...
    det kändes väl så där...
    jag är jätte rättfram jag berömmer mina medmänniskor mina nära och kära jätteofta men jag har känt att jag får inte samma respons tillbaka och känner att varför lägga ner så mycket energi på det när man alltid blir så besviken.
    jag verkar ge för mycket till henne medan hennes tärnor bara klanka på henne hela tiden ungefär som att de var avundsjuka på henne...
    jag väntar inte på att någon skall komma till mig jag ställer alltid upp!
    men jag vet vad du menar,jag tål kritik men ditt inlägg har inte riktigt med frågan att göra...

• shakynose

Tycker som Svanboet att detta verkar vara en typisk energivampyr!

Tråkigt att du blivit bränd av henne, men se till att inte bli det igen! Antagligen har de vänner som var hennes tärnor gått igenom samma sak och tagit avstånd ifrån henne pga detta. Jag är säker på att du har vänner som uppskattar din givande personlighet bättre och ser till att visa det också!

• KatjaB

kan du inte fråga henne då? om ni varit bra vänner tidigare så borde ni väl kunna vara upriktiga mot varandra.

Tänkte på om det kan vara nåt annat som hänt, du skriver att alla tycker att hennes man är en skitstövel. Vet hon att du tycker så och om ni diskuterat saken med andra kanske sånt skvaller kommit fram till henne.
    Menar alltså inte att du gjort nåt fel, hon verkar ju inte speciellt schysst mot dig, men det kan ju trots allt vara nåt som gjort att hon blivit sur på dig.

• jojoånick09

jag skall fråga henne,jag smsade henne nu under morgonen att vi behöver prata..
    jag kanske var lite hård att skriva att hennes man är en skitstövel men han är inte omtyckt av någon hennes mamma tål honom inte,hennes väninnor säger till henne att hon måste säga till honom att sluta vara så hård.
    jag vet inte om hon är sur på att jag inte ställde upp tillräckligt på henne under utsmyckningen till bröllopet,jag var där nästan varje dag från kl:09.00 till kl:18:00.
    Jag vill inte vara ovän med någon hon har blivit en väldigt speciell person i mitt liv,att jag och många andra inte tål hennes man det struntar jag i för jag är ju kompis med henne och inte honom... jag tror man inte skall vara så öppen,man skall inte ta sig ann så mycket,man skall kunna säga nej...
    jag kan säga nej men jag trodde väl att jag gjorde nog när jag var hos henne så mycket...

jag vill bara kunna reda ut detta och återgå till det normala,men jag vet inte vad hon ställer sig när jag tar upp det hela. hon kanske tycker jag är jättelöjlig att jag blev ledsen för det hon sa...
    bröllopet i sig var underbart och alla gästerna var bra,det blev en jättetrevlig tillställing men de orden som kom i från hennes mun att de personer som hjälpt henne mest var hennes tärnor det blev jag jätteledsen över att höra...

• Bride in the city
    jojoånick09 skrev 2009-07-17 10:56:38 följande:
    min tråd handlar inte om att hon inte tog kontakt med mig under bröllopet utan att hon inte tackade mig för det var ju jag som ställt upp för henne i vått och torrt och hennes tärnor har hon tyckte varit mest i vägen.. de har gnällt osv.min kompis var upptagen hela kvällen då vi var nästan 60bröllopsgäster,men hon kom och satte sig mellan mig och våran andra vänninna ett par min under sen kväll och snacka lite...det kändes väl så där...jag är jätte rättfram jag berömmer mina medmänniskor mina nära och kära jätteofta men jag har känt att jag får inte samma respons tillbaka och känner att varför lägga ner så mycket energi på det när man alltid blir så besviken.jag verkar ge för mycket till henne medan hennes tärnor bara klanka på henne hela tiden ungefär som att de var avundsjuka på henne... jag väntar inte på att någon skall komma till mig jag ställer alltid upp!men jag vet vad du menar,jag tål kritik men ditt inlägg har inte riktigt med frågan att göra...
    Alla de där turerna vill jag nog avstå från att sätta mig in i, men det finns andra här som är hjälpsamma och försöker bena i det. perosnligen tror jag inte alltid det hjälper, utan tror mer på att fundera över min egen roll i saker. Det är ju sig själv man ska leva med.

Ställde min fråga för att ge dig en ny vinkling, du är inte skyldig mig ett svar. Anser du att du gjort allt rätt och hon är en usel människa har du all rätt att tycka så, men då är ju frågan avgjord, men eftersom du skriver här så tycker du väl ändå inte det. Du tycks undra över vad som gick fel och svaret är att du måste hitta något att lära för egen del, inte bara vara arg/ledsen/upprörd. Man har rätt att vara ledsen, men det hjälper en inte vidare, ville hjälpa dig vidare helt enkelt, inte fundera över vad alla gjort och sagt för dumt. Vi gör och säger dumma saker varje dag är jag rädd. I alla fall jag.

Ha det gott.
  • jojoånick09

tack bride in the city..
    förstår att du vill vinkla det hela på ett annat sätt än de andra "brudarna" som varit inne...
    men du måste ju också förstå att när någon sviker än och man inte kan prata med vem som helst att man måste få skriva av sig ibland...
    jag skall sätta mig ner och prata ut med min kompis,ingen mer än jag vill vara sams.
    tack för att du tog dig tid och energi att svara på mitt inlägg från din synvinkel hur du uppfattar det hela.

tack

• Bride in the city
    jojoånick09 skrev 2009-07-17 11:32:12 följande:
    tack bride in the city..förstår att du vill vinkla det hela på ett annat sätt än de andra "brudarna" som varit inne...men du måste ju också förstå att när någon sviker än och man inte kan prata med vem som helst att man måste få skriva av sig ibland...jag skall sätta mig ner och prata ut med min kompis,ingen mer än jag vill vara sams.tack för att du tog dig tid och energi att svara på mitt inlägg från din synvinkel hur du uppfattar det hela.tack
    Tack för att du visar din uppskattning.

Jag förstår absolut att man blir ledsen och besviken. Och din vän var ju ledsen och besviken hon med. Det resulterade i att hon pratade illa om sina tärnor som hon tyckte var lata/ohjälpsamma, när hon kunde ha fokuserat på det positiva istället; den hjälp hon fått av dig! Synd att vi människor gör så ibland.

Sköt om dig och lycka nu till.
Svar på tråden oehört besviken och ledsen