Inlägg från: förstagångsbrud |Visa alla inlägg
  • förstagångsbrud

Fotografen slarvat bort bilder

Undrar om någon vet om man har något rättsligt skydd när en fotograf har slarvat bort ens bilder? Helt sanslöst men tyvärr har det hänt. Är jättebesviken och tycker att hennes kompensation är alldeles för liten. Inte ens värdet av fotograferingen, dessutom tillkommer ju en jäkla massa kostnader för att "återskapa ögonblicket" med kläder, hår, smink och blommor. Och det känns inte direkt kul att fotas av samma slarver en gång till utan det hade känts bättre att få ut en ekonomisk ersättning så att jag själv kan välja fotograf.

Tacksam för tips från er som är yrkesverksamma samt av andra som varit i liknande situationer!! Ni behöver inte tycka synd om mig för det gör jag redan själv :)

• Svar på tråden Fotografen slarvat bort bilder
  • förstagångsbrud

Hej och tack för era svar,

Det är en fotograf som nyligen startat en firma. Jag har inte fått något generellt kontrakt med information om försäkringar osv, utgår ifrån att hon inte har några. Jag hade inte en tanke på att kolla hur hon hanterar minneskorten innan bröllopet, utgår ifrån att man är seriös nog att sköta den biten. Känner mig väldigt naiv och alldeles för godtrogen nu!!

Hon hade två kameror med sig på bröllopet men jag vet inte om hon fotade med båda eller bara en. Som jag förstår hennes mail har alla bilderna försvunnit. Men jag tycker att det är väldigt konstigt att det kan ha blivit så...

Vi har (som känns lite bättre men det är såklart ingen tröst) inte betalat något ännu för bilderna. Hon skriver på sin sida att hon tar ut en deposition innan fotograferingen men av någon anledning valde hon att inte göra det inför vår fotografering. Men eftersom det bara var själva fotosessionen och sen en snabb, kort vigsel som var själva vårt bröllop, så kommer det här misstaget alltid att vara väldigt centralt i tanken på bröllopet. Hon var ju med oss hela tiden.

Jag har som jag nämnt tidigare inte lyckats få telefonkontakt med henne men hon lovade att ringa mig i veckan. Det är så mycket som känns oklart och luddigt med hennes beskrivning av händelseförloppet.

Hennes kompensation är ett presentkort för nästan hela det ekonomiska värdet av fotograferingen. Vi skulle betala 1700:- plus reseersättning för fotograferingen och hon vill ge oss ett presentkort på 1400:-. Jag tycker att det känns lite med tanke på alla extrakostnader som vi måste stå för.

• förstagångsbrud

Hon skrev att minneskortet med våra bilder försvunnit EFTER att korten var färdigredigerade.

Förvarar man verkligen färdigredigerade bilder på minneskort??

Ja, presentkortet gäller bara hos henne.

• förstagångsbrud

Jag har för mig att det skulle ingå 8 digitala bilder, men vi skulle få se alla bilderna på en hemsida och kunna välja ut och köpa till så många vi ville.

• förstagångsbrud

Har i alla fall fått prata med henne nu, hon lovade att ge mig värdet av fotograferingen i cash istället för presentkort så att jag kan anlita en annan fotograf. Bryr mig inte om att kräva ersättning för omkostnaderna... Och om hon hittar kortet så får hon tillbaka pengarna om jag får de bilderna. Inga fotografier i efterhand kan ju ersätta bilderna från själva bröllopet!!!

Åh, det kommer att ta tid att komma över det här även om det känns lite bättre nu... :(

• förstagångsbrud

De hade försvunnit på så vis att hon haft bilderna sparade enbart på minneskortet då hon redigerade dem på två olika datorer på olika adresser. Och så har de försvunnit antingen på ena eller andra stället, eller däremellan. Men det ska ha förvarats tillsammans med alla andra minneskort. JAg hoppas att det dyker upp på den ena eller andra adressen!!

Justmedandmylove: Det rekommenderar jag väldigt starkt, om jag nånsin igen ska boka en fotograf ska det stå i kontraktet hur många kr jag ska ha i ersättning för förlusten av ögonblicket. Det här är helt värdelöst...

Svar på tråden Fotografen slarvat bort bilder