• johanna anders

Konfrontera sniken väninna?

Firade vårt underbara bröllop i lördags och nu i efterhand är jag lite ledsen över en gammal väninna som har gjort bort sig lite och jag känner mig utnyttjad.
    Hon satt hela middagen och viftade på serveringspersonalen att fylla på hennes vinglas. Vi ville bjuda gästerna ordentligt vid middagen och hade sagt att det skulle fyllas på regelbundet men hon tog verkligen och utnyttjade situationen och svepte glas efter glas efter glas.
    Senare när det bjöds på tårta och avec har hon gått och tagit 4 GLAS åt gången av baileys. Serveringspersonalen trodde väl hon skulle hämta till andra men såg sen att hon satt sig och svepte alla de 4 glasen själv... Och när den senare tog slut (ja tack vare henne som gick flera omgångar..) kom hon och hämtade 4 glas punch...
    Vid avec är det ju ETT glas per person och jag undrar hur många glas hon egentligen hämtade... Nu blev andra gäster dessutom utan baileys!

Ska jag lite fint höra av mig till henne och säga att det inte var riktigt juste att bete sig så och att vi faktiskt redan lagt 2000 kr på henne och hennes sambo för mat och dryck och vi faktiskt fick betala för extra avec senare på ca 400 kr som hon enbart slukat!

Jag är jättebesviken på henne och jag ska inte vara missnöjd men vi fick ett presentkort av henne och hennes sambo på 300 kr, andra gäster la 1000 kr och uppåt. När vi går på 3-rätters bröllop lägger vi ca 1000 kr eftersom vi vet att det är så dyrt för brudparet att ordna ett sånt bröllop.

Jag är faktiskt i chock och vet inte vad jag ska säga eller göra. Har aldrig varit med om att någon varit så fräck... =(

• Svar på tråden Konfrontera sniken väninna?
  • Svanboet

Ja araldrig stött på detta beteende förr och jag är liksom du förvånad att folk har mage att bete sig hur som helst. Tycker du att det är värt eventuell uppståndelse kan du ju höra av dig till henne men låt inte denna händelse lägga en skugga över er vackra bröllopsdag. Det kan ju vara något annat som orsakat hennes beteende...

• Imma

om ni inte uttryckligen sa att det bara var ett glas per person som gällde har hon egentligen inte gjort något fel. Märkligt dock att häva i sig så mycket, men det kanske man måste räkna med att någon gör?

När det gäller presenter är det inte betalning för att få komma på festen. 300 kr kanske är mycket pengar utifrån deras ekonomiska förutsättningar? En motsvarande present för 300 kr hade knappast betrakats som snålt.

• Moirie

När jag läser om hur mycket hon hällde i sig så undrar jag om hon har problem med alkoholen? Det låter som en otrolig alkoholtolerans om hon kunde dricka allt det där och inte göra bort sig på något annat sätt än att snika gratisdricka!

• Hoffsennanen Tottoplex

mn har råd att ge mer än 300 i vilket fall...konstig väninna

• TinkerBelle

Jag förstår att du är besviken framför allt om det är så att andra fick stryka på foten för att din väninna skulle kunna ?hinka? Baileys. Kanske inte direkt något du räknat med.
    Lite jobbigt förstås om du känner dig ?ansvarig? för din väninnas beteende och som du beskrivit det var oförskämt mot dina andra gäster.

Att gäster dricker mer eller mindre när man som brudpar bjuder tror jag är något man får räkna med och ja det kan skena iväg.

När det kommer till presenter blir det nog lätt att man förväntar sig att andra skall agera och göra som man själv gör i liknade situationer. När folk inte gör det blir man besviken och sårad ? va inte det!

Jag tror att du ska ta dig en rejäl funderar på vad du vill åstad komma med ett samtal med din väninna. Kommer det att få dig att känna dig bättre? Kommer det att ändra hur din bröllopsdag blev (var)? Kommer det att förbättra er relation?

Du har nu fått se hur hon i situationer kan bete sig och har själv ett val om du vill hålla henne dig nära.

• Sobeit

Jag tycker att det känns mer som att din väninna har ett alkoholproblem snarare än att hon är sniken. Märkligt dock att hennes sambo inte sa till henne.

• Optimia

Du får väl fråga dig själv vad du har att vinna på att konfrontera henne? Vinet och avec:en kan ju inte göras odruckna, och de kommer knappast att ge er en till, dyrare present som kompensation.

Synd att hon drack så mycket att vissa blev utan, men det finns ju inte så mycket att göra åt det såhär i efterhand.

Jag tycker faktiskt inte att man ska se en present för/på 300 kr som en dålig present, vem vet, det paret kanske inte har råd att ge mer än så? Dessutom är presenten inte en betalning för festen, som gäst är det himla svårt att veta hur mycket ens kuvert kostar, så den logiken är lite haltande.

Var och en ska väl ge en present utgående från sina egna förutsättningar, alla har inte råd att ge 1000 kr/par varje bröllop heller. Man skulle ju bli ruinerad vissa somrar i så fall (scenario: 7 bröllop under tidsperioden maj-september)

• Frulle

Men kunde hon ens gå där ifrån? som du skriver har hon ju druckit flera flaskor av allt!!

• Agnes Cecilia

Jag hade snarare varit orolig över väninnans alkoholkonsumtion....

• johanna anders

Tack för alla svar, ska väl tillägga att detta är en person som dricker väldigt sällan...
    Hon hade även gått och skrytit om hur mycket hon lyckades gå och smyg ta när det var olika personer som serverade så det måste varit medvetet..
    Hon skulle dessutom vidare ut på krogen efteråt så det känns som hon ville dricka så mycket som möjligt för att slippa betala drinkar på krogen!
    Och de har absolut inte det dåligt ställt. Hon visste dessutom om hur mycket kuverten kostade. Vi känner inte ens hennes sambo men han fick ju självklart följa med ändå.

Men vad tjänar jag på att konfrontera henne? Men vill samtidigt att hon ska få veta att man kanske inte beter sig så här på en bröllopsfest till nästa gång eftersom det är brudparet man utnyttjar...

Vi själva har varit på så många bröllop och skulle aldrig ha mage att bälga i oss när vi vet att brudparet får betala dyra pengar för varje drink...!

Svar på tråden Konfrontera sniken väninna?