Inlägg från: johanna anders |Visa alla inlägg
  • johanna anders

Konfrontera sniken väninna?

Firade vårt underbara bröllop i lördags och nu i efterhand är jag lite ledsen över en gammal väninna som har gjort bort sig lite och jag känner mig utnyttjad.
    Hon satt hela middagen och viftade på serveringspersonalen att fylla på hennes vinglas. Vi ville bjuda gästerna ordentligt vid middagen och hade sagt att det skulle fyllas på regelbundet men hon tog verkligen och utnyttjade situationen och svepte glas efter glas efter glas.
    Senare när det bjöds på tårta och avec har hon gått och tagit 4 GLAS åt gången av baileys. Serveringspersonalen trodde väl hon skulle hämta till andra men såg sen att hon satt sig och svepte alla de 4 glasen själv... Och när den senare tog slut (ja tack vare henne som gick flera omgångar..) kom hon och hämtade 4 glas punch...
    Vid avec är det ju ETT glas per person och jag undrar hur många glas hon egentligen hämtade... Nu blev andra gäster dessutom utan baileys!

Ska jag lite fint höra av mig till henne och säga att det inte var riktigt juste att bete sig så och att vi faktiskt redan lagt 2000 kr på henne och hennes sambo för mat och dryck och vi faktiskt fick betala för extra avec senare på ca 400 kr som hon enbart slukat!

Jag är jättebesviken på henne och jag ska inte vara missnöjd men vi fick ett presentkort av henne och hennes sambo på 300 kr, andra gäster la 1000 kr och uppåt. När vi går på 3-rätters bröllop lägger vi ca 1000 kr eftersom vi vet att det är så dyrt för brudparet att ordna ett sånt bröllop.

Jag är faktiskt i chock och vet inte vad jag ska säga eller göra. Har aldrig varit med om att någon varit så fräck... =(

• Svar på tråden Konfrontera sniken väninna?
  • johanna anders

Tack för alla svar, ska väl tillägga att detta är en person som dricker väldigt sällan...
    Hon hade även gått och skrytit om hur mycket hon lyckades gå och smyg ta när det var olika personer som serverade så det måste varit medvetet..
    Hon skulle dessutom vidare ut på krogen efteråt så det känns som hon ville dricka så mycket som möjligt för att slippa betala drinkar på krogen!
    Och de har absolut inte det dåligt ställt. Hon visste dessutom om hur mycket kuverten kostade. Vi känner inte ens hennes sambo men han fick ju självklart följa med ändå.

Men vad tjänar jag på att konfrontera henne? Men vill samtidigt att hon ska få veta att man kanske inte beter sig så här på en bröllopsfest till nästa gång eftersom det är brudparet man utnyttjar...

Vi själva har varit på så många bröllop och skulle aldrig ha mage att bälga i oss när vi vet att brudparet får betala dyra pengar för varje drink...!

• johanna anders
    shakynose skrev 2009-07-13 17:06:00 följande:
    Jag tycker inte att du ska ta upp den ekonomiska biten, däremot kan du ju fråga varför hon drack så mycket på ert bröllop! Det tycker jag absolut du kan konfrontera henne med.Men som sagt, vad folk ger i present är helt upp till dem, och inget att ta upp i denna diskussion. Det kommer bara att bli fel.
    Nej nej DET skulle jag aldrig ta upp, ångrar att jag ens skrev det där med presentsumman. Det slank nog bara med pga irritationen över hennes beteende =(
    Bara typiskt att det var just hon som kom med den billigaste gåvan. Det hör absolut inte till saken. Om det var någon av de andra gästerna så hade vi inte ens tänkt på det.
  • johanna anders
    Silla69 skrev 2009-07-13 18:44:08 följande:
    NU e vi olika, men jag har aldrig varit med om att man räknar gästernas glas, alltså hur mycket dom dricker..Eller att man räknar med hur mycket pengar man ska få, som du säger att ni räknade med 1000kr...Jag kan ju tycka att du är lite fräck där...
    Fräck och fräck, vi har aldrig räknat glasen. Gästerna hade ju 100 tals flaskor av vin och öl och sprit att dricka av i baren senare. Avec.en var fint uppställt så man såg att det var ett glas till var och en av gästerna till kaffet och efterrätt nr 2...
    Vad personalen som "räknat som du säger" observerade var att hon tog 4 glas åt gången, gick och gömde sig, svepte dem och sen hämtade mera...
    Vi betalade 50 kr per avecglas så bara hon drack avec för 500 kr...

Många gäster har rapporterat in och undrat om hon var en weddingcrasher så som hon snodde åt sig.

Jaja jag släpper det här nu.
    Så klart att enbart hon ska få alkohol för 1000 spänn + mat för 700 kr... Silly me...
Svar på tråden Konfrontera sniken väninna?