Inlägg från: Bride in the city |Visa alla inlägg
  • Bride in the city

Är så trött på tärn- och möhippegrejen..

Moirie skrev 2009-07-20 11:55:02 följande:
    Men skulle jag döma mina vänner efter deras intresse för att prata bröllopsdetaljer så vore det nog kört för hela bekantskapskretsen
    Ojdå, här är det snarare så att alla vi träffar i stort sett alltid nämner bröllopet på något sätt. Hörde precis av en av gästerna - hon grattade oss återigen och ville ses innan bröllopet, en annan gäst hade vi nyligen på middag och hon pratade glatt om bröllopet.

Vi har väl kommit till insikten att bröllopet inte är något viktigt för de flesta, dessutom har jag haft den stora turen att kunna bolla saker med några personer som verkligen gillar planering och som frivilligt (hoppas jag...) erbjudit sig att hjälpa till. Resten av våra vänner förväntar jag mig inget av och har inte bett om hjälp utom från den närmaste familjen. Istället har jag väntat på att erbjudanden ska komma och de som verkligen är nära vänner har också kommit självmant och erbjudit sig göra saker. Några tärnor osv är inte aktuellt för oss. Dessutom har jag en blivande man med god smak som kollat på klänningar, skor, smycken osv med mig.

Man får nog helt enkelt hålla låg profil och vara glad för det engagemang som erbjuds.

Tänker på Sex and the City och Charlotte som ska gifta sig. När väninnorna börjar tjafsa hos Wera Wang (=känd designer av brudklänningar) där de är och slutprovar klänningarna blir Charlotte sur och menar att vännerna ska skärpa sig; det här är ju min vecka!" Du får EN DAG, inte en vecka, replikerar den ständigt cyniske Miranda. Man kanske inte ska tulla för mycket på den dagen i förskott?
  • Bride in the city

På rosa moln skrev 2009-07-21 06:09:55 följande:

Har någon tagit en stor titel på en utställning, vunnit en viktig racingtävling, fått en roll i en pjäs eller någonting annat betydelsefullt för personen i fråga så tycker jag att det skulle vara en väldigt märklig vän som inte frågar om detta
    Kan förstå att man tycker det.

Men... det bästa är väl ändå vänner som är engagerade i något ämne eller flera som är viktiga för en själv. Jag som person är ju faktist inte unik, det finns fler än jag som duger som vän. Men om jag dessutom delar något eller några intressen med mina vänner; det må sedan vara allt från intresset för att diskutera politik eller läsa böcker till att researcha nya sminktrender, så får vi flera starka band. Många gånger kan jag känna att fokuset i vänskapen förväntas ligga på att prata om relationer och känslor och det räcker i vart fall inte för mig. Det kan jag göra med väldigt många, jag ser det som naturligt och inte jag behöver förbehålla särskilda vänner. Å andra sidan pratar jag inte om det mest privata med någon, det behåller jag mellan mig och min partner. Kanske fungerade jag annorlunda tidigare i livet, men samtidigt är de vänner jag minns mest främst de jag delat starka intressen med i första hand.

Jag ser väl detta med detaljerna kring bröllop som något rätt ointressant, men nödvändigt för att vår dag ska fungera och folk ska få trevligt. Därför förstår jag att de som inte gifter sig faktiskt är ointresserade av dessa detaljer.

Det är kanske vi istället som ska visa vår vänskap genom att inte kräva att våra vänner engagerar sig? Det är vi som valt att gifta oss med allt vad det innebär.-

Dock, vanligt hövlighet och förhoppningsvis glädje över att en vän gifter sig kan man absolut förvänta sig. Det är ett tecken på en god vän. De som inte kan gratulera är inte mina vänner, utom om de inte nyligen skilt sig eller motsvarande.

grattis till alla oss som gifter oss och grattis till alla oss att vi kan debattera detaljer med alla andra brudar här. Det räcker långt.
Svar på tråden Är så trött på tärn- och möhippegrejen..