• Fröken Skruttis

Vad ska man egentligen lägga mest pengar på?

Hejsan!

Vad jag har förstått så kan ju allt som har med bröllop å göra dra iväg en MASSA i pengaväg! Men det är ju en dag efter bröllopet. Vad ska man egentligen lägga pengarna på? Sånt som består,som typ ringar,fotografen?! Sånt har man ju kvar sen för alltid.

Vad borde man koncentrera sig på?

• Svar på tråden Vad ska man egentligen lägga mest pengar på?
  • Nasoleh

Ja, du är väl inne på rätt väg där.
    Du kan spara pengar på klänning genom att beställa den över nätet eller köpa på ebay tex. Skor kan du köpa när det är rea i bröllopsbutikerna( dumt att köpa över nätet, man behöver prova dom!)

Du kan också se om inte någon har en fin bil ni kan åka i från kyrkan, eller någon som känner någon du vet.. Samma med sången i kyrkan.
    Inbjudningskort och andra trycksaker kan man göra själv, eller så känner du kanske nån som är bra på sånt.
    Att känna en frisör vore ju bra, det gjorde inte jag tyvärr.

Lägg pengarna på ring, fotograf, maten, lokalen. Det är mitt tips. Men hitta ett prisvärt ställe såklart

Fotograf har jag också förslag på en prisvärd tjej. Eva Quirbach.
    Där får du mycket för pengarna! Du kan se bilder på hennes hemsida. Vi använde henne, jättefina bilder.

Hyr mannens kläder.

Ja, det var några tips från mig.

Lycka till!

• Aleta

Lägg pengar på det som betyder något för er. Alla tycker olika.
    Ska ni ha gäster så är det ju roligt att bjuda på god mat t ex.

Allt går att göra billigt. Brudklänningar finns t ex begagnade.

• ToastmasterMarie

Detta är säket mycket olika från person till person vad man lägger störst tyngd ekonomiskt.

Tycker man ska lägga det på det man tycker är viktigast. Jag är en person som älskar mat och matlagning så vi kommer lägga mycket pengar på middagen och drycken till det för det är viktigt för oss. Dock har vi hyrt lokal så kommer anlita en kock som jobbar med maten vilket blir billigare än vara i en festlokal i anslutning till en restauringa då de tar kuvertavgift.

Smyckesmässigt är jag en väldigt enkel person som inte brukar använda smycket så att lägga mycket pengar på en ring med flera stenar eller speciellt utformad skulle inte kännas jag och då hade jag inte kunnat använda ringen så mycket. Jag har valt en enkel ring som jag kommer kunna använda mycket. Har andra ringar jag kan använda till festliga tillfällen i så fall.

Vissa har drömt om en viss klänning i ett vist märke och de väljer ut ifrån det.

Tycker du ska göra en budget vad du kan tänka lägga totalt på bröllopet och sedan vad ni tror de olika posterna kommer kosta.

• Mrs4ever

Precis, som föregående talare. Lägg pengar på det som betyder mkt för er.

Vi har valt att anlita folk som sköter allt som har med mat, dukning, servering och städning. Av den aledningen att vi bara ska kunna njuta vi som brudpar och även våra gäster.

Vi har valt att göra alla trycksaker själva, sparar pengar och man kan göra sååååå mycket snyggt själv.

Har valt att inte ha blommor från florist som bordsdekorationer.

Har bett nära och kära till fotografering, film, bil till o från vigsel, uppsynad av näbbklänningar.

Som sagt, det som kostat mest för oss är maten och drycken med tillhörande service, det tycker vi känns helt rätt.

• David i sthlm

Vi tänker lägga mycket pengar på... Allt! :)

Nej, men skämt å sido, så tycker jag också att man ska lägga pengar på det mansjälv tycker känns viktigt. Kläder är viktigt både för mig och min W2B, så det kanske får kosta lite mer, men sådant som inbjudningskort tror jag att vi kommer göra själva för att vi tycker sådant är roligt - och då blir det lite billigare. Fotograf är något som jag kommit fram till att jag tycker är viktigt också, men bara så att vi får några riktigt fina bröllopsfoton, men fotografen behöver inte vara med under middagen eller festen, för då kommer det ändå vara många vänner som fotograferar.

Sedan finns det väl också en sorts "regel" som säger att alla prislappar som sitter på ett B-ord gör att det omedelbart blir mycket dyrare: Bilar, Barn, Bröllop och Båtar. Som ett exempel - servetter, hittar man jättefina där det står "för bröllop" på förpackningen, så är de mycket dyrare än likadana där det inte står så.

::David

• londontjejen

Ringarna tycker jag o resan

• shakynose

Som sagt: Lägg krutet på det ni själva tycker är viktigt! Men jag antar att du vill ha input, så jag tänker här redovisa min prioritetslista

1) Maten och drycken
    2) Underhållning, musik
    3) Lokal
    4) Blommor
    5) Ringar
    6) Foton , framkallning till album och tackkort.

Poster som jag personligen önskar dra ned på är kläder, smink och alla papperslappar (inbjudan o program) jag tycker inte att sådant ska kosta så mycket helt enkelt.

Foton kommer ganska långt ned på min lista, eftersom jag aldrig anlitat fotograf i hela mitt liv. Så det skulle kännas lite konstigt att göra det nu. Amatörfoton i vanliga album är min grej, särskilt som min mor är en rätt så begåvad amatör som har tagit jättefina bilder och dokumenterat hela mitt liv! Även om de är viktiga minnen så behöver det inte kosta multum att få bilder av bröllopet.

Jag sätter fest o blommor högre upp än ringar eftersom man kan lägga till stenar för att blinga till dem allt eftersom. Man kan däremot inte göra om festen i efterhand, och blommor tycker jag helt enkelt hör till! Ett klassiskt hantverk som jag gärna unnar mig vid högtidliga tillfällen.

Hoppas detta kan bidra till några tankar! Lycka till!

• Hofsan

Vi lade mest pengar på en bra fotograf, film, ringen och resan.

• didis

Som tidigare skrivits: tänk igenom vad som är viktigt för er.

Är det viktigt med diamantring som får vännerna att tappa andan - satsa på det!

Är det viktigt att maken har handsydda italienska skor - köp det!

Och tycker ni att det spelar ingen roll om ni har proffsfoton eller vanliga foton från gästerna så varför lägga pengar på en fotograf?

Sätt er ner o diskutera vad som är viktigast för er båda och koncentrera er på det, strunta sedan i resten (eller kör budgetstuk där).

• JS76JS

1. Herrgården (mat, dryck mm.)
    2. Ringar
    3. Kläderna
    4. Bröllopsresa
    5. Hår, Make Upp, uppsättning
    6. Fotograf och blommor mm.

• Pingstdagen2010

1. Efter bröllopet är det bara ringarna som består. Jag tycker att man ska satsa på fina ringar av god kvalité. Förhoppningsvis ska de hålla ett helt liv!
    2. Mat och dryck
    3. Fotograf! Man kommer att titta på dem ett antal gånger under hela livet.
    4. Kläder
    5. Bröllopsresa

Svar på tråden Vad ska man egentligen lägga mest pengar på?