• lucky luke

Samma princip för bådas släkter?

Hjälp hur gör man? Ska man gå efter ngn "princip" när man bjuder in släkt. T.ex om jag vill bjuda mina fastrar samt kusiner så borde även min m2b även han bjuda SIN faster o SINA kusiner. Eller kan han typ "välja bort" det ? Dom har mkt lite kontakt, men inga konflikter. Hur "rättvist" ska man bjuda när man bjuder in från bådas släkter eg???

• Svar på tråden Samma princip för bådas släkter?
  • Panzerfaust

Vi bjöd dem vi har kontakt med, övriga lämnade vi därhän oavsett sida på släkten.

• 20090725

det har vi inte gjort, i min släkt har vi en väldigt tajt relation, vi firar alltid allas födelsedagar, (inte för att fira, utan för att umgås) å min blivande har inte träffas sina kusiner på flera år, han vet inte vad dem gör eller bor...

det är mer släkt från min sida än hanns, men lite fler kompisar från "hans# sida (som vi båda umgås med, men han kände dessa först om amn säger så)

bjud dem som känns rätt, å bjud inga bara för att man ska!

• anne på grönkulla

Nja, om ni känner att en sån "rättviseprincip" känns bäst i ert fall är väl det bra. Men jag skulle inte säga att det är en allmän regel ni måste hålla er till. Oavsett vilken princip ni använder är det viktigaste att ni är överens om den!

• mittid

Att bli bjuden på ett bröllop är ingen rättighet!
    Bjud de personer som har betydelse för er, som tillsammans med er, gör ER dag till det ni önskar...
    Om man inte bjuder den elle den, så kan det innebära att någon uppfattar det som "fel"... då får man ta konsekvenserna av det val man har gjort.

• NewLife
    mittid skrev 2009-07-20 06:46:38 följande:
    Att bli bjuden på ett bröllop är ingen rättighet!
    Haha, säg det till min m2bs släkt!

Vi körde principet att bjuda dom vi har kontakt med och umgås med. inte populärt från hans sida, men vi har inte budgeten till ett jättebröllop och måste dra gänsen nånstans. Så då bjuder jag hellre vänner som jag umgås med än mostrar som jag aldrig har träffat.

Gör det som känns rätt för er!
  • Hjartafró

Bjud de ni VILL bjuda, vi har i princip bara bjudit nya och gamla vänner, eftersom det är vad vi vill. Om någon i släkten blir tjurig strutar vi fullständigt i.

• MysanX

Sätt er ner och gör varsin lista på vilka ni vill bjuda, din M2B en och du en. Sen så kollar ni av med varandra och stryker om det blir för många. Försök håll er till lika många från varje sida om ni båda vill bjuda många.

• han och jag

Vi håller oss också till ungefär lika många från varje sida. Däremot följer vi ingen rättviseprincip. Han bjuder t ex alla sina kusiner och jag bjuder inga kusiner.

• Moirie

Jag håller med om att man ska bjuda släktingar som man har en aktiv kontakt med (dvs inte bara träffar på varandra på släktträffar). Tyvärr har det blivit lite sura miner från mina föräldrar som undrar varför jag inte bjuder mina kusiner (6 st med eventuella partners) eftersom BM bjuder en kusin med make.

Jag tror man får fundera på konsekvenserna av att bjuda eller inte bjuda vissa. I mitt fall tror jag mina kusiner har ett högst måttligt intresse av vårt bröllop. De bjuder ju aldrig mig på någon tillställning och när en av dem fick barn fick jag höra det på omvägar. Med andra ord kommer de knappast bli dödligt sårade eller säga upp den ganska ljumma kontakten med mig pga en utebliven inbjudan.

Sånt kan ju vara svårare att ta in för föräldrar, deras syskon och mor- och farföräldrar som ofta har en tätare kontakt och tror att de yngre generationerna är lika intresserade av varandra.

• Bobou

...och extra svårt om man dessutom själv blivit bjuden på kusinernas bröllop. Jag tror inte de hade något intresse alls egentligen av att jag och mina syskon var där, men bjöd oss ändå för att det förväntades. (Och det har inte varit några jättebröllop, så jag antar att det fanns vänner de hellre hade velat bjuda.) Hur hade ni gjort i så fall?

Moirie skrev 2009-07-20 10:05:57 följande:
    Jag håller med om att man ska bjuda släktingar som man har en aktiv kontakt med (dvs inte bara träffar på varandra på släktträffar). Tyvärr har det blivit lite sura miner från mina föräldrar som undrar varför jag inte bjuder mina kusiner (6 st med eventuella partners) eftersom BM bjuder en kusin med make. Jag tror man får fundera på konsekvenserna av att bjuda eller inte bjuda vissa. I mitt fall tror jag mina kusiner har ett högst måttligt intresse av vårt bröllop. De bjuder ju aldrig mig på någon tillställning och när en av dem fick barn fick jag höra det på omvägar. Med andra ord kommer de knappast bli dödligt sårade eller säga upp den ganska ljumma kontakten med mig pga en utebliven inbjudan. Sånt kan ju vara svårare att ta in för föräldrar, deras syskon och mor- och farföräldrar som ofta har en tätare kontakt och tror att de yngre generationerna är lika intresserade av varandra.
  • Moirie
    Bobou skrev 2009-07-20 11:33:54 följande:
    ...och extra svårt om man dessutom själv blivit bjuden på kusinernas bröllop. Jag tror inte de hade något intresse alls egentligen av att jag och mina syskon var där, men bjöd oss ändå för att det förväntades. (Och det har inte varit några jättebröllop, så jag antar att det fanns vänner de hellre hade velat bjuda.) Hur hade ni gjort i så fall?
    Frågan har kommit upp i Ribbings etikettspalt...

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/05/15/bjuda-igen-for-brollopsfest-3300
  • Maybe2010

Vi har inte tänkt att göra så. Främst för att vi har kommit fram till att det här är VÅR dag och då tänker vi inte bjuda in den fastern bara för att den andra får komma osv. För oss är det viktiga att vi får en fin och rolig dag och då bjuder vi hellre andra människor som står oss nära (= vänner) än släkt som ska komma bara för sakens skull.

Det står fortfarande vem som helst fritt att komma till själva vigseln om de vill, vilka vi sen bjuder till fest är vår sak.

Svar på tråden Samma princip för bådas släkter?