Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

borgerlig vf med kors

Har du händelsevis noterat att kors är värsta modeflugan-precis som kronor varit ett bra tag. Hon kanske faktiskt bara ville göra sig fin. Vad vinner du på att maila henne om saken?

• passionsblomman
    NaemiNose skrev 2009-07-24 18:44:17 följande:
    Värst vad nedlåtande du lät, passionsblomman...
    Det tycker jag inte. Däremot tycker jag du överreagerar. I synnerhet om du mailar henne om saken. Jag vet faktiskt inte om du har någon rätt att ställa krav på hennes eller någon annan vigselförrättares klädsel what so ever.
  • passionsblomman

..och utöver det Aleta räknar upp kan man ju också stilla ifrågasätta om det BARA är jag som sett korsen svämma över i bling-bling trendvärlden de senaste åren???

Jag tror VERKLIGEN inte att alla de som haft sina strass-späckade kors runt halsen senaste tiden är uttalade kritna. Icke.
    Och utifrån att det ÄR en kristen symbol borde man kanske isåfall fråga sig om det inte är mer upprörande för dem symbolen HAR värde för att den bara blir en modeaccessoar, än något annat. Men det måste ju vara upp till var och enatt avgöra vilka symboler man hänger nära sitt hjärta.

Det förekommer förresten en hel rad olika vigslar med högst religiösa inslag även under borgerliga ceremonier. Det är bara det att då kan den utformas helt oberoende av Svenska Kyrkans ordning. Man gör-så populärt-som man vill.

• passionsblomman

Bride in the city skrev 2009-07-24 21:22:26 följande:

Kjell Präst skrev 2009-07-24 21:04:29 följande:
    Då kanske det är irriterande att andra tar ett kors som just ett kors. Detta inte riktigt till passionsblomman som person, det är bara korset jag diskuterar. Jag vill inte döma dig och din ev tro eller avsaknad därav osv. Jag tar bara korset på allvar just för att jag inte tror.Jag känner bara att detta med vigsel i kyrkan är mer tradition än tro.
    Nä, ingen fara. Jag förknippar själv korset med min kristna tro, oc tycker inte det är konstigt om andra gör detsamma. Tvärtom.

Däremot har korset blivit ett smycke bland andra som bärs ihop med vad för solglasögon och väskor som just nu är på modet.

Jag som jobbar i blomsterbranschen kan konsatera att särskilt de Danska företagen på Formexmässorna senaste tiden har haft kors i alla möjliga former och varianter, inte för att sälja just till kristna, utan som en del av utsmyckning till hem och trädgård, PRECIS som de Buddhafigurer som varit storsäljare under flera år. Koren har haft mindre genomslag i Sverige än Buddhahuvudena btw.

Det är värt att notera i sammanhanget, då TS är så upprörd att hon vill konfrontera vigselförrättaren. Och likaväl min fråga om vad det är TS vill uppnå med det.
Svar på tråden borgerlig vf med kors