borgerlig vf med kors
Tråkigt tycker nog jag. Skulle ha svårt att ha andras övertygelse i ansiktet på min vigseldag. Varför man skulle välja just ett sådant smycke en sådan dag förstår jag inte heller.
Vi har valt en vigselförrättare som är med i Humanisterna. Vi träffade honom hos oss i våras och diskuterade bl a varför vi valt borgerlig vigsel o ch klargjorde då att vi helt enkelt inte är troende. För oss var det verkligen för att vi inte vill lova något inför Gud.
Utan att lägga någon värdering i det hela så tror jag att de som gifter sig i kyrkan inte nödvändigtvis är troende - då menar jag specifikt "troende i den svenska kyrkans mening". Men jag tror ändå att de skulle bli tämligen ställda om prästen som skötte vigseln bar kläder som inte stämde med den svenska kyrkoordningen. Man har gjort något sorts val när man gifter sig i kyrkan, hur pass troende man sen än må vara.
Vi som då valt att gita oss borgerligt har förmodligen gjort ett ganska aktivt val när vi valt borgerlig vigsel. För de flesta är det säkert ingen slump att man valt borgerlig, man tror helt enkelt inte överhuvudtaget eller känner inte att svenska kyrkans tro stämmer med det man själv tror. Den vigselförrrättare som inte förstår sin roll och bär ett stort kors skulle definitivt göra mig irriterad. Ja, jag tycker t o m att det är högst olämpligt och ogenomtänkt.
Personligen ställer jag mig frågande till folk som bär ett kors om de inte tror, vigselförrättare eller ej. Personligen skule jag aldrig kunna bära ett eftersom jag har respekt för dem som tror.