Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

borgerlig vf med kors

Hmmm, jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera. Förmodligen: "Jaha, hon är kyrklig privat." Sedan skulle jag inte tänka mer på det.
    Jag tror inte att jag skulle koppla det till vigselakten, om det inte var så att hon på något sätt försökte skriva en på näsan att man borde ha valt kyrkligt istället, men så illa var det väl inte hoppas jag?

Hade du reagerat lika starkt oavsett vilket religionsattribut hon hade haft?
    Hur hade du reagerat om hon haft slöja eller davidsstjärna t ex?
    Det är nog bra att påpeka att du anser att alla religionsattribut är stötande i så fall.

• Aleta

Det här ger upphov till en hel del intressanta frågeställningar tycker jag.

Finns det något uttalat att borgerlig vigsel måste vara just antireligiös?

Finns det någon förväntad klädsel på vigselförrättare? (Vilket det ju definitivt finns för präster)

Och återigen, hur reagerar man om vigselförrättaren bär turban eller slöja eller något annat plagg som visar på en religiös tillhörighet som inte råkar vara den som står oss närmast här?

Det är ju som ElMac sa tidigare kanske inte helt ovanligt att man kollar partitillhörigheten på sin VF eftersom det ofta är politiker, men brukar man kolla om de är religiösa eller ej?
    Bride in the city skrev 2009-07-24 20:24:43 följande:

Den vigselförrrättare som inte förstår sin roll och bär ett stort kors skulle definitivt göra mig irriterad. Ja, jag tycker t o m att det är högst olämpligt och ogenomtänkt. Personligen ställer jag mig frågande till folk som bär ett kors om de inte tror, vigselförrättare eller ej. Personligen skule jag aldrig kunna bära ett eftersom jag har respekt för dem som tror.
  • Aleta

Det är sant, sådana attribut dyker ju inte upp helt plötsligt (om de inte skulle råka konvertera strax efter man har träffat dem).

Det kanske är så att man ser olika på vad en borgerlig vigsel är. Jag ser det bara som en annan typ av vigsel. Andra kanske ser det som ett avståndstagande till religion och då kan jag förstå att man tar avstånd från religiösa symboler.

Det är nog inte heller helt ovanligt att det är en troende och en icke-troende i ett par. Ibland blir det kyrklig vigsel och ibland borgerlig för dessa. Det kanske till och med är vanligt. Då kan man förmoda att de reagerar tvärtemot dig, nämligen att de tycker att det var bra med ett kors eftersom ändå bruden eller brudgummen var troende.

workoutgirl skrev 2009-07-24 20:49:37 följande:
    fast väljer man en VF med slöja eller turban så märker man väl troligen att den personen är religiös innan själva vigseln. Väljer man en borgerlig vigsel som ändå är det enda alternativet till en religiös vigsel (man kan ju gifta sig i kyrka, synagoga eller moské) så tycker jag att VF iallafall måste ta lite hänsyn och kolla om det är ok att bära religiösa symboler.
  • Aleta

Jag sa inte att man är antireligiös och jag syftade inte på någonting, jag ställde bara upp ett antal frågeställningar att diskutera kring.

Många som gifter sig borgerligt är nog inte alls så noga med religiösa symboler. Jag skulle som sagt inte ha brytt mig, eller ens reagerat vare sig på turbaner eller kors (vi gifte oss borgerligt).

Jag tycker mig ha läst här i tråden nu att man faktiskt får ha religiösa inslag i den borgerliga vigseln, det kanske inte ens är ovanligt? Många bibelord innehåller ju vackra och starka ord om kärlek t ex.

Bör det finnas någon slags klädkod för vigselförrättare tycker ni?

Bride in the city skrev 2009-07-24 21:16:19 följande:

Man är inte antireligiös för att man viger sig borgerligt. Hört talas om agnostiker...? Om du syftar på Humanisterna har de för övrigt kommit att anta en mer agnositisk linje på sistone. Ursprunget för det borgerliga vigseln var förvisso ämbetsmännens och dessa kunde givetvis ha varit troende; rådmän och likanande förrättare. Men att vara troende är ett personligt val som jag kan repsektera, medan attt skylta merd sin tro inför dem som valt att gifta sig borgerligt är för mig skilda saker och det senare, vidhåller jag är fel för mig. Därför har jag försäkrat mig om en icketroende vigselförrrätare och när jag läser TS inlägg så känner jag en lättnad över detta, även om det nu raljera kring frågan och dras in slöjor i det hela. Jag får känslan av att en genuint, djupt troende som viger sig i kyrkan skulle kunna förstå oss som inte vill ha relgionen med i vår vigsel. Kanske är det de som gifter sig mer av tradition i kyrkan som kan bortse från ett kors eller två och tycker att vi som väljer borgerligt och tvingas möta ett kors larvar oss. För oss är det viktigt och mina känlsor går inte att argumentera bort genom att dra in slöjor.
  • Aleta

Bra poäng där!
    Det hade inte varit så kul med partipolitiska symboler heller antar jag?

didis skrev 2009-07-25 16:02:42 följande:
    Om du kommer som gäst till ett bröllop håller jag med dig.Men vf var inte där i egenskap av privatperson utan som representant för "myndigheterna" och skall därmed inte torgföra sina privata åsikter varken med kors, moderatknappar eller annan religiös eller politisk propaganda.Det borde vara självklart att man i sin yrkesroll framträder så "neutralt" som möjligt - man går till en läkare inte en muslimsk läkare eller en socialdemokratisk läkare. Likadant med busschaufförer, lärare etc. Varför är folk så pigga på att visa sin religiösa eller politiska tro på arbetstid??
  • Aleta

Fast det är ju roligare om de tar på sig något finare än en t-shirt med AIK på.

shakynose skrev 2009-07-26 14:08:29 följande:
    Nej, jag tycker faktiskt inte att det spelar någon roll! Om tron (eller sport eller politik eller vad det nu är) är en viktig del av människans identitet så har man all rätt att visa det. Jag är starkt emot inskränkningar på yttrandefriheten och anser att var och en har rätt att visa vilka de är oavsett om de är på jobb eller inte.
  • Aleta

Det är ju snyggare förstås.
    Jag hade nog som sagt varken lagt märke till det ena eller andra i vilket fall.

shakynose skrev 2009-07-26 14:41:44 följande:
    Men de kan ju ha ett klubbmärke på kavajslaget! Man ska visa sin identitet med stil, annars är man kass!
Svar på tråden borgerlig vf med kors