Bride in the city skrev 2009-07-27 14:38:46 följande:
Tack för att du rättade mig, jag blandade ihop orden. Jag är inte så påläst. Vad jag förstår dock har en khimar mer tyg än en hijab, den räcker till att fästa över bysten också. Man är fri att tolka men kan man därmed också få kräva att få bära det plagg man tolkar att man är förpliktigad att göra? Tänker på hur det blev när passfoton skulle tas på den tiden örat skulle visas. På vilken grund slapp de visa örat undrar jag fortfarande. TS har kanske åkt på bröllopsresa eller så är frågan utagerad för hennes del.
Mja, alltså både hijab och khimar är idag benämningar på slöjor av olika fason, men orden som står i Koranen kan ha flera betydelser. Båda har att göra med att täcka eller gömma något, men "hijab" där det nämns i Koranen ska vara ett draperi, en gardin eller en skiljevägg, och inte ett klädesplagg. Vad "khimar" egentligen står för är kraftigt omdiskuterat, inte minst eftersom vissa hävdar att det är det enda stödet för bruket av slöja som finns i Koranen. Men faktum är att det inte står någonstans i Koranen att en kvinna skall täcka sitt huvud eller sitt hår.
Jag tycker dock inte att det är avgörande på något sätt eftersom det fortfarande markerar bärarens identitet.
Angående att de slapp visa örat i passet kan jag bara anta att det handlade om att det inte var så jäkla viktigt att det där örat fanns med i bild från början, och att man kanske kan ha använt andra metoder för att identifiera folk...